hallo meiden, ik heb pco en mijn man slecht zaad, nadat de gyn over ivf begon heb ik alleen nog maar als door een dikke deken bla bla bla gehoord, je bent nog jong bla bla bla, ivf bla bla bla. ik durf de gyn dus niet meer te bellen wat de uitslag nu precies was, ze zei ook niet dat het waarschijnlijk wel goed zou komen, misschien mag ze dat niet zeggen. over 3 maanden opnieuw zaad laten testen, mijn man is acuut gestopt met roken en blowen, drinken deden we al nooit. zou het iets verbeteren hierdoor? omdat mijn man chronisch herniapatient is blowt hij best stevig, alleen voor het slapengaan omdat hij s,nachts niet te lang in 1 houding kan liggen, maar dat is dus wel iedere avond, ik heb gelezen dat je daat tijdelijk tijdens gebruik onvruchtbaar van kan worden. poeh, het valt allemaal niet mee, ik wil niet beginnen met ivf, dat voelt als beginnen bij het eind. als je heel erg veel ivf pogingen doet, lukt het dan meestal wel om zwanger te worden? ik voel me zo machteloos en ik haal de stomste dingen in m,n hoofd, zoals alvast maar gaan sparen voor een heleboel pogingen. klink ik al wanhopig? xxxxx jo
Hoi Joseetje, Kan me voorstellen dat je bent geschrokken en niet alles meer hebt opgevangen wat de gyn tegen je zei. Je zult het eerst allemaal eens moeten laten bezinken. Het is niet niks. Mijn vriend had bij de allereerste test via de huisarts ook niet een fantastische uitslag. Hij rookte toen stevig en dronk ook alcohol (zelfs een paar biertjes door de weeks) Nu, 3/4 jaar later en nog een onderzoek en IUI's later gaat het heel goed met zijn zaadjes. Hij heeft diverse pogingen tot stoppen met roken gedaan en blijft nu steken op alleen in het weekend en af en toe door de weeks roken. Alcohol drinken alleen in het weekend. Het helpt dus wel! Ook slikt hij selium/zink tabletten van de Etos. Baat het niet, dan schaadt het niet! Heel veel succes samen!
Hoi Joseetje, Net als jou man heeft die van mij ook slecht zaad, na opwerking voor de IUI bleef er meestal niet meer over dan een stuk of 800.000/900.000 zaadjes. Dat is eigenlijk te weinig voor IUI omdat ze dit pas doen vanaf 1 miljoen, maar we mochten toch beginnen. Nadat we dit afgrijselijke bericht hebben gehoord is manlief meteen gestopt met roken. Dit is inmiddels alweer een jaar geleden en qua zaadkwaliteit is er weinig veranderd, nog steeds hetzelfde dus. Een vriend van ons is wel een stevige roker en blower en probeert al 2 jaar zwanger te raken met zijn vriending, hij had natuurlijk fantastisch zaad na een test.... Laten we nu afgelopen week onze 5 de IUI gehad hebben, nadat m'n vriend een paar dagen met fikse koorts op bed heeft gelegen. Heeft ie opeens 5,9 miljoen zaadjes, ik kan er geen peil meer op trekken. Ik geloof niet dat de zaadkwaliteit te beinvloeden is, of je hebt slecht zaad, of niet. Mijn vriend heeft nu eenmaal slecht zaad, hij zal nooit boven de 20 miljoen (normaal) uitkomen, dan is het maar zo. Die paar 100.000 wat ie nu meer heeft zijn toeval, ondanks dat we superblij waren. Anderen roken, snuiven en drinken zich helemaal lam en hebben totaal geen afwijkende zaadkwaliteit, het is gewoon vette pech voor ons. Je kan beter hoop koesteren voor de behandelingen die er mogelijk zijn, en dat zijn er een hoop die meestal ook nog succesvol aflopen. Betekent natuurlijk niet dat je meteen maar een pakje zware shag voor m moet halen en een fles Jack Daniels
Foliumzuur aan je man geven. Regelmaat, geen zaadjes sparen. (om de 2/3 dagen). Man heeft ook 3x in moeten leveren in 3 mnd. (1e keer nada, 2e keer al beter, 3e keer genoeg voor ISCI en daarbij hebben we bovenstaande toegepast) Ze willen niet bevestigen dat de foliumzuur helpt maar onze kleine is het levendig bewijs.
Fijn te horen, Hammy Wij kregen gisteren bij de HA te horen dat er minder dan 1 mln zaadjes waren (maar of er helemaal geen waren of 950.000 kon ie ons niet vertellen :-?) Volgende week een 2e onderzoek, en dit geeft weer een beetje hoop....
Het maakte bij mijn vriend wel degelijk uit stoppen met roken en minder drinken: de hoeveelheid spermatozoiden werd echt beter en de bewegelijkheid ook! Voor mij maakte het bovendien emotioneel ook veel uit dat hij stopte met roken en geen wijntje meer doordeweek drinkt: het werd hiermee veel meer van ons samen, ik deed mijn onderzoeken voor ons beebje en hij gaf er ook het nodige voor op. Heeft ons erg goed gedaan dus! Heel veel succes, dit soort berichten slaan echt in als een bom, gewoon de volgende keer bij de gyn nog eens rustig vragen wat hij heeft gezegd en iemand meenemen die meeluistert. Koosje