je kunt haar laten uitdelen dat zij bepaalt wat papa en mama krijgen en voor haar zelf. ja streng is misschien niet het woord. maar je laat haar korsten eten door haar brood in stukjes aan te bieden. ze krijgt het volgende stuk pas nadat ze de eerste stuk met korst op heeft.en als ze iets laat liegen krijgt ze niets anders. ze weet waarschijnlijk als ze het niet (zelf)op eet misschien honger zal krijgen. hier is het totaal anders.maar ik heb ook een kind dat soms dagen lang, weken lang slechts halve boterham eet.hij was wel dik als baby dus dat is goed dat hij slank werd, maar met eten is het dus niet makkelijk geweest.
ik zei 'streng' maar dat bedoelde ik ook met betrekking tot eten. dat snap ik ook, want eten/koken is belangrijk voor je. je dochter heeft die gevoeligheid van jou.
Hier kan Lotte heel goed delen, qua eten en qua speelgoed, Lisa heeft er "wat" meer moeite mee Praten gaat hier ook echt super, hele zinnen, hele liedjes, woorden met 3 lettergrepen allemaal geen enkel probleem. Ook gaat ze nu dingen zeggen als zeiknat en bloedheet Tellen en kleuren gaat dan weer wat minder goed.
ik heb vorige week een lang tel gesprek gehad met een CB medewerker die me over zindelijkheid adviseerde. ze heeft echt heel veel vragen gesteld. nou, volgens haar is tim al lang zindelijk, maar heeft ongelukjes wanneer hij moe is, omdat hij van om 6uur tot 20uur wakker blijft, soms zelfs langer en soms zelfs zonder middagslaap. ik moet zijn avond ritueel aanpassen en tim al om 6uur na het eten een luier oom en pyama aan doen, ook als hij in de woonkamer zit.sochtends ook langer in de luier in pyama. zoiets van 8uur-18uur zonder luier. ik moet ook op houden hem een luier om te doen als we naar buiten gaan. dat was dus ook een fout van me. vorige week gingen we elke dag zonder luier naar buiten, hij heeft wel n keer ongelukje gehad in V&D, want wc's waren op de 4de verdieping terwijl we op de beganegrond zaten. maar kinderboerderij met boswandeling, auto ritjes ging goed!ik kan dit echt niet geloven.het is echt gek om je kindje mee te nemen zonder luier om. echt enorm wennen. en andere fout van mij is dat ik zo onzeker ben over de kwestie. zo leg ik misschien onbewust wel stress op hem waardoor het fout gaat, volgens haar kunnen zelfs oudere kindjes ongelukjes krijgen met sinterklaas+verjaardag. hij heeft nog steeds 2-3 ongelukjes per dag helaas. maar dat zou ook gedeeltelijk vanwege zijn leeftijd komen. zijn urine blaasje is klein zodat hij vaker moet. terug naar luiers raadde ze af. ik moet (dus de mama) meer zelf vertrouwen krijgen want volgens haar heb ik het allemaal erg goed aangepakt en goed vol gehouden. nu nog misschien een tijdje door met ongelukjes. ik vroeg haar wanneer hij nou zindelijk wordt? ze moest echt lachen. droge luiers met middagslaap, 8-9 plasjes en 2Xontlasting per dag op wc zegt, kunnen zeggen dat hij moet, en het lang genoeg op kunnen houden tot we broek uit doen naar wc gaan etc. dat alles zegt gewoon dat hij allang zindelijk is. toen vroeg ze dus waarom ik zo onzeker was. ik heb geen idee. pfff.maar we doen het goed volgens haar!
o ja ook middagslaap moet zonder luier,heel raar terwijl hij in de afgelopen 4 maanden ni eens 1 keertje geplast bij middagslaap. ik heb waterdichte moltons gekocht. maar durf het nog niet.
wat ik zelf hiervan vind is heel anders. ik denk dat tim nog niet klaar is om zindelijk te worden. ik zie hem echt niet als een zindelijk kind. dat ie zonder luier naar buiten kan gaan zie ik echt niet gebeuren. hij kan toevallig droog blijven en soms ook toevallig nat. als hij echt zindelijk kon worden dan had hij al geworden in deze 5maanden tijd. maar hij is er echt nog niet. wat mijn eigen verstand zegt is gewoon luier om doen en over 4-5 maanden nog een keer proberen en ondertussen hem op vaste tijden blijven op de wc zetten. dat denk ik omdat tim zelf sommige dagen om luier vraagt. misschien moet ik het aan hem laten liggen?
belize probeer anders eerst de adviezen van cb eens op te volgen. Misschien verrast Tim je. Twijfel niet zo en vertrouw op je zoon het is een grote jongen aan het worden.
nou ja, vandaag heeft hij 4 plasjes op de grond gedaan, hij wil geen broek aan, echt zo een verzet.en hij vroeg om een luier. dus ik heb het hem gegeven. ik vraag hem dan 'is het leuk met luier om?' hij zegt: nee leuier niet leuk. ik vraag of ik het uit moet doen zegt hij:nee luier om. tja. waar mijn onzekerheid vandaan komt? ik heb zo een kind dat mij wil sturen en ik ben het ook zat na 4 plasjes, op de bank, tegen de tafel, in zijn stoeltje en zelfs op zijn zeer geliefde mickey tapijt. wat wil hij dan zeggen? ik weet dat ze zeggen dat een kind op zijn leeftijd 3 dingen gebruiken om eigenwil te tonen waarover ze controle uit kunnen oefenen. eten,slapen, plassen. alledrie zitten hier fout.
half uurtje in luier en nu weer uit en hij is weer rustiger. volgens papa is het omdat papa na 3 weken weer naar werk ging.hij is ook erg gevoellig als ik streng nee tegen hem zeg dan gaat hij huilen. dus ik ben voorzichtig met hem.
belize als ik je verhaal lees dan denk ik dat Tim je de baas is en hij over je heen gaat lopen. Hij heeft richting nodig en jij moet dat hem geven... dus je hoeft niet heel voorzichtig te zijn, als het maar gewoon duidelijk is. Op basis wat ik van het cb lees, probeer er een vast patroon in aan te brengen in wanneer je wel een luier aan doet en wanneer niet. Wijk hier niet van af. Geef duidelijk aan wanneer hij pas een luier aankrijgt. Zo is elke dag hetzelfde, dus Tim weet wat hij kan verwachten na een weekje ofzo. (misschien klink ik hier nu streng?!)
mbt delen: het zinnetje "mama zou het heel lief vinden als ze van jou een rozijntje krijgt" heeft me vandaag een rozijntje opgeleverd
@Belize: Vervelend dat het zo wisselend gaat. Ik denk dat Mejosje gelijk heeft wat betreft het rechtlijnig zijn. En zoals ik de tips van het CB lees lijkt me dat ook goed. Doe hem geen luier om van 08.00 uur tot 18.00 uur bijvoorbeeld en voor de rest luier om. En inderdaad ook met naar buiten gaan geen luier. Dan maar af en toe een ongelukje. Het zal even een weekje lastig zijn maar kinderen houden gewoon van regelmaat. Jij hebt het gevoel dat hij nog niet toe is aan zindelijkheid omdat het 5 maanden al niet goed gaat altijd. Maar vergeet niet dat hij op het kdv wel een luier om moest. Dat is heel verwarrend voor kinderen. Nu heb je dat ' probleem' niet meer. Succes, het lijkt me heel moeilijk. @Mejosje: Wat goed. Ze begint dus te delen. Lief dat ze een rozijntje gaf aan je.
nou, het is niet zo dat ik onregelmatig ben. na half uurtje weer 2 plasjes in po maar dan 3 op de grond.dat staand op de grond plassen deed hij slechts 2 keertjes en dat was in de eerste dag van zijn po, 5 maanden geleden! papa heeft het ook gezien en zegt dat hij eindelijk zijn piemel ontdekt heeft en hij kijkt ook naar zijn plasje waar het naar toe gaat. misschien komt het doordat hij afgelopen week papa zag plassen voor het eerst. vandaag rende hij naar wc toen hij wist dat papa naar wc was, ik moest voor hem de deur open doen. hij zegt dan 'papa plas deur open even kijken, kijken papa plassen' het zou me niet verbazen dat hij nu staand gaan willen plassen. daarom op mickey tapijt, tafel poot etc mikken. ik had aan de cb medewerker toen gevraagd of eventjes luier om doen hem verpest ua zindelijkheid, volgens haar niet. zeker als hij er zelf om vraagt. ik vind het wreed om hem op zo een moment geen luier te geven. hij huilt dan echt zijn ogen uit. ik hoop het morgen beter gaat. met jullie allemaal natuurlijk. het is best een moeilijke leeftijd. met eten heeft hij alleen zijn kip op gegeten en de rest niet eens geproefd. ik vroeg hem dan of hij iets anders wilde. hij zegt dan nee. heel soms vraagt hij wel om iets anders. dat geef ik hem dan. maar meestal eet hij niets of heel weinig. met vitaminen eet hij wel goed.
tim heeft richting nodig?nee denk van niet. hij begrijpt precies wat de bedoeling is en wat hij zelf wil. cb adviseur vond dat hij zonder luier naar buiten moest gaan omdat hij toch niet in de luier plast. niet omdat dit hem in verwarring brengt. ze vond dat ik de luier om deed omdat ik het niet vertrouw, luier was voor mij bedoeld volgens haar, niet voor hem. tja, dat kan. op deze manier moet mama zelf vertrouwen krijgen. vandaag in de tuin gespeeld naar winkel gegaan en naar speeltuin allemaal lopend. glijbaan schommel etc. en hij bleef gewoon droog.
ik klink botter dan dat ik het bedoel hoor belize in het stukje. Maar goed. Hoe je het ook went of keert, tim is nog niet in staat om zelfstandig te functioneren. Dus hij begrijpt misschien de bedoeling wel, maar ik denk dat hij niet in staat is om de beslissing te nemen. (ik houd er ook over op, want ik kan het in schrift gewoon niet anders dan bot brengen... en jij als mama moet gewoon doen wat goed aanvoelt. Ik ben er immers niet bij... het zijn alleen aannames die ik maak uit de verschillende stukjes die ik lees en straks stoot ik je nog onbedoeld voor het hoofd & dat is het laatste dat ik wil)
Belize, CB heeft je op zich goede tips gegeven. Heb je een reden om dat niet aan te houden en nog steeds onzeker erover te zijn? Kinderen blijven ongelukjes houden zelfs op latere leeftijd. Een ander verhaal, een nichtje was volledig zindelijk zowel overdag als 's nachts. Zodra haar broertje geboren was, was het over met de zindelijkheid tijdens slapen. Dus of ze nu overdag of 's nachts gaat slapen (ze is 4) ze plast dan altijd in haar broek en nu al langer dan een jaar. Het kan dus altijd ineens omslaan en ongelukjes blijven gebeuren tot ze echt oud genoeg zijn om het allemaal te begrijpen etc. Mijn kleintje kan sinds deze week (PAS) bij de deurklinken komen. Hij kan nu dus gewoon deuren openen. Kan me herinneren dat vele van jullie kindjes dit al veel langer kunnen. Ben wel benieuwd hoe lang hij nu dan is. Mejosje, lief vragen helpt dus. Vind je het echt zo vervelend dat je het haar wilt aanleren om te delen bij vragen of denk je dat je het ook gewoon kunt laten en dat het later wel komt? Ik zou me er denk ik niet zo druk over maken. In principe heeft ieder altijd zijn eigen bordje/eten dus zullen er niet veel situaties voorkomen waarin echt gedeeld moet worden. Aan de andere kant begrijp ik wel dat als ze het wel zou doen dat wel prettig is.