@Mejosje: ik heb maar een potje opengetrokken om te kijken hoe dat valt. Had sperziebonen genomen en dat is het eerste waar hij echt van smulde. Ik ga vandaag dus verse sperziebonen proberen. Weet iemand hoe je die het beste klaar kunt maken? Wat leuk dat ze spullen pakken he. Ik moet altijd lachen als hij zijn hoofdje optilt om een speeltje te pakken wat naast zijn zij ligt. Hij tilt zijn hoofdje op, kijkt er naar en pakt het heel snel door zijn handje uit te steken en gaat dan weer achterover liggen en ermee spelen. @AMS: kun je me vertellen hoe je de tomaat bereidt? Of gaat die er rauw doorheen of bak je het? Ik maak hele kleine hoeveelheden omdat ik weet dat hij erg weinig ervan eet maar daardoor heb ik problemen met alles fijn krijgen. De staafmixer hakt dan niet alles en in de blender heb ik hetzelfde probleem. Iemand tips?
@boordevol, Ik leg de tomaat een minuut in kokend water en pel dan het velletje eraf en haal vervolgens de ptijes eruit (zo staat het in opperdepop). Ik zou als ik jou was gewoon van de hoeveelheid in het recept meer porties maken dan dat er voor staat (of ijsklontjes, dan kun je als hij wat meer op kan er gewoon een klontje meer uithalen) anders krijg je het idd niet mooi glad. Ik proef zelf altijd de hapjes eerst voor ik het geef en als het ingevroren is gaat de smaak echt niet achteruit.. Ik heb vandaag weer een nieuw recept uit de opperdepop gemaakt (nog niet geven); sperzieboontjes met brocoli. 100 gram sperzieboontjes met 150 gram brocoli 10 minuten in water koken en dan pureren (evt met bv of kv verdunnen). Dit is voor 2 porties volgens het boek. De porties komen hier wel op, maar vind het allemaal vrij grote hoeveelheden.. Heb ook vandaag een nieuwe gegeven; 2 tomaten en een advocado (2 porties). De eerste hapjes waren wat twijfelachtig, maar daarna ging het er met smaak in.. Oh ja, allebij kan je 2 maanden in de vriezer bewaren.
Ik maak ook gewoon een grotere hoeveelheid. Ze vindt misschien niet alles de eerste keer lekker, maar wellicht als ik het meerdere keren aanbied dat ze het wel lekker gaat vinden. Olijven heb ik ook leren eten denk ik altijd maar en dat is ook gekomen door het elke keer weer opnieuw te proberen! Ik denk dat ik de tomaat eerst ontvel en pitjes eruit haal en dan een sausje er van maak door het even 10 minuten te koken. Tomaat wordt zoeter als het gaar is en zoet gaat er wel in! Broccoli en sperziebonen heb ik ook vers liggen... ga het ook mengen!
Hey Meiden, Ik heb alles gelezen maar niet veel tijd. Hier even een korte reactie van mij. Appel wordt inderdaad korrelig als je het pureert. Maar als je er een klein scheutje kokend water doorheen doet als je het pureert wordt het mooi glad. En de smaak blijft hetzelfde. Dat vindt mijn zoontje lekkerder. Tot snel weer.
Bedankt Pasja voor de tip. Vandaag geef ik precies 6 maanden borstvoeding. Ik ben erg trots op ons en wilde dat even melden . Het eerste streven is gehaald.
6 maanden!prachtig boordevol! mejosje; heel handig hoor dat fopspeen zelf pakken. tim doet dat ook maar hij kauwt het van de achterkant. hij neemt het ook niet meer als ik het hem geef als ik het niet eerst in sap doe. appeldiksap met veel water. pasja hoe gaat het met Nummer2. nog steeds zolang slapen? ams; hoezo 73cm? is dat ook mogelijk? heb niet een dokter die alles altijd meet? hier ging het heel goed vannacht met, zetpil en dentinox. we hebben last van de tandjes. eerste is al door, maar tweede is nog steeds een blaartje zeg maar. tim heeft vanaf 19;30 tot 6 uur in de ochtend geslapen! ik heb in de nacht een paar keer losse kreten gehoord maar hij sliep daarna weer door. ik kan dat niet geloven. af en toe hebben we van die goede nachten... vandaag halve pot sperziebonnen op! hoop hij geen darm krampjes hiervan krijgt.ik heb al een tijdje een kookboek vr babies. ik zal kijken of ik binnenkort zelf ga koken. ik wil eigenlijk eerst een leuk klein pannetje vr hem kopen met een dikkebodem, dat dat goed is om te doen, staat ook in het boekje. omdat alles in heel weinig water moet worden gekookt. en een zeefje. maar goed eerst het boekje goed lezen. ik volg wel alles hier maar vergeet weer wie en wat. groeten aan iedereen!
6 maanden!prachtig boordevol! mejosje; heel handig hoor dat fopspeen zelf pakken. tim doet dat ook maar hij kauwt het van de achterkant. hij neemt het ook niet meer als ik het hem geef als ik het niet eerst in sap doe. appeldiksap met veel water. pasja hoe gaat het met Nummer2. nog steeds zolang slapen? ams; hoezo 73cm? is dat ook mogelijk? heb je geen dokter die alles altijd meet? hier ging het heel goed vannacht met, zetpil en dentinox. we hebben last van de tandjes. eerste is al door, maar tweede is nog steeds een blaartje zeg maar. tim heeft vanaf 19;30 tot 6 uur in de ochtend geslapen! ik heb in de nacht een paar keer losse kreten gehoord maar hij sliep daarna weer door. ik kan dat niet geloven. af en toe hebben we van die goede nachten... vandaag halve pot sperziebonnen op! hoop hij geen darm krampjes hiervan krijgt.ik heb al een tijdje een kookboek vr babies. ik zal kijken of ik binnenkort zelf ga koken. ik wil eigenlijk eerst een leuk klein pannetje vr hem kopen met een dikkebodem, dat dat goed is om te doen, staat ook in het boekje. omdat alles in heel weinig water moet worden gekookt. en een zeefje. maar goed eerst het boekje goed lezen. ik volg wel alles hier maar vergeet weer wie en wat. groeten aan iedereen!
Boordevol, wat goed zeg! Knap hoor dat je het volhoud.. Belize, hoe bedoel je alles meet? Dit is gewoon zijn lengte, hoofd ed wordt ook wel gemeten, maar dat onthoud ik nooit. Normaal hebben we een andere KA, die is er een maand niet, dus vandaar dat we naar een andere KA moesten (heeft een andere plank, dus misschien zit daar iets verschil in?)..
oh ik bedoelde met 'alles' 2de maand 3demaand en 4de maand etc meting. in plaats van 'alles' zou ik moete zeggen 'altijd'.maar je gaf toch wel het antwoord op mijn onduidelijke vraag. hahaha.
morgen ochtend is de eerste dag op kdv. we maken er een wendag van, en houden we het kort: tussen 8uur en 13uur. heel moeilijk. juist nu met zijn tandje opgang. hij eet slecht, hij slaapt slecht.pfff. misschien wonder boven wonder gaat het daar beter dan thuis.wie weet...
@all: bedankt voor de lieve reacties. Het is geen kwestie van volhouden hoor. Het is nu net zo vanzelfsprekend als (zelf) eten en drinken geworden. Ik geniet er nog altijd van. Helaas door het slechte slapen twijfel ik weleens of een flesje een meer verzadigd gevoel geeft en dus beter doet slapen maar dat gaan we toch niet doen. Ik besef dat het best bijzonder is aangezien er veel bij komt kijken en ik weet niet eens hoe lang het gaat lukken maar we gaan gewoon door. @Belize, spannend. Blijf je er ook bij omdat het een wendag is? Heeft Tim inmiddels al zijn helm? Je vertelde hier onlangs dat je nog 2 weken van zijn rode haartjes kon genieten. Vraag me af of die 2 weken al om zijn.
nee nog geen helm. wegens vakantiedagen 2weken vertraging.pfff. ik heb hem heel triest huilend achter gelaten bij de lieve meisjes. hij zal het moeilijk hebben. nee, bij wendag blijf je heel eventjes bij en weer weg. hij moet aan zijn nieuwe verzorgers wennen.ik dacht ook ik ga hier snel weg. na 5mn met hem rustig zitten. alle kindertjes kwamen kijken en de deurbel ging alsmaar door met nieuwe ouders en kinderen. buiten ging ik bijna instorten. een beetje gehuild maar ja, het moet nu echt. met papa dan ontbijt gehad in de stad, gewinkeld enzo en nu schoonmaken, het huis luchten. ik zal niet bellen om te vragen hoe het gaat.
Belize, wat spannend! Goed dat je beetje afleiding zoekt. Voor je het weet zijn jullie allebei niet anders gewend. Komt helemaal goed. Ik ben weer helemaal blij. Vorige week nog gemeld dat hij maar 145 gram en 1 cm in 6 weken was aangekomen. Vorige week dinsdag was zijn gewicht 6910 en lengte 65 cm. Het zat me toch niet helemaal lekker dus vandaag even gaan wegen. Omdat het precies een week later is. Hij is 90 gram aangekomen en 2 cm!! Hij weegt nu precies 7 kilo en is 67 cm. Voelt helemaal goed.
het ging redelijk goed zeiden ze.kinderen vonden hem onwijs leuk. hij vond het ook heel leuk met de andere kindjes. hij sliep 2maal van 45mn in hangwieg na dentinox. maar heeft niets gegeten(7uur lang zonder eten na zijn ochtend flesje thuis) hij lachte aan de kinderen toe. hij huilde niet constant(dat vroeg ik dus. slechts een meisje liep nog rond daar en wilde van hem afscheid nemen. tim kreeg dus een kusje van haar en lachte haar lief toe! nou het is zooo vreemd gevoel om je baby los te laten... thuis: flesje op, in bed brabbelen...lachen en slapen. pffff.
Is de wendag al om Belize? Waarschijnlijk is hij nu doodmoe van alle indrukken. IK vond het de eerste keer ook moeilijk om Kiek achter te laten, maar ze komt helemaal vrolijk en moe altijd weer terug en als je haar dan ophaalt, lekker lachen! En je krijgt allemaal leuke attenties... bloemetje gehad met moederdag en een een kaartje met een voetje met valentijn! Boordevol: hjet ging hier gewoon niet allemaal zo natuurlijk. Na 3 maanden frustratie heb ik het gewoon maar opgegeven, want ik werd er geen leuke moeder van... dus ik vind het echt een prestatie!
@Mejosje: dat is wel erg balen. Als je het heel graag wil maar het loopt allemaal niet soepel. Sommige stoppen zelf gewoon op een gegeven moment maar als je gedwongen wordt te stoppen omdat het niet loopt is dat natuurlijk erg jammer. Gelukkig hapte mijn zoontje gelijk goed en zijn er geen borstontstekingen, kloven, spruw, tepelhoedjes etc. aan te pas gekomen. Anders is het natuurlijk allemaal veel moeilijker. Wat dat betreft heb ik echt geluk gehad. Maar helaas was het voor jullie niet anders, als je er maar vrede mee hebt.