Cluster 2 school ervaringen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ebrum, 10 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.407
    5.316
    113
    Inschrijven op regulier is niet altijd nodig. Wat je nodig hebt is een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) en die wordt aangevraagd door de school waar je kind is aangemeld. Nu kun je je kind niet zomaar bij speciaal onderwijs aanmelden zonder tlv (het kan in principe wel, maar dan vragen ze uiteraard om behandelverslagen etc), dus je hebt eigenlijk dan ondersteuning nodig vanuit het voorgaande traject. Zo is onze dochter aangemeld door ons en de behandelgroep waar ze op zit.

@Ebrum als ze bij Kentalis denken dat ze nog niet klaar is voor cluster 2, zou ik daar direct op vertrouwen. Ik bedoel, de cluster 2 scholen zijn zelf ook van Kentalis, dus zij weten zeker wanneer een kind daar klaar voor is. En misschien is dat over 3 maanden al heel anders, op de vroegbehandeling waar wij toen zijn gaan kijken, werkten ze in ieder geval erg aan schoolse vaardigheden ook, dat was 1 van de redenen dat het voor mijn dochter niet geschikt was, zij was daar toen echt niet aan toe.

2. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    kentalis is erg deskundig. Ik vertrouw ze. Alleen ik wil dat mijn kind onder leeftijdgenoten komt. Bij de vroegbehandeling zit de onder kindjes die nog luier dragen en nauwelijks praten.

3. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Ik ben toen heel eigenwijs geweest met mijn oudste en ben toch naar regulier gegaan en midden het jaar toch cluster 2

Hij viel echt weg in de klas. De juf begreep hem niet. Kindjes ook niet

Heb toen echt de verkeerde keuze gemaakt

iK zou er echt voor gaan proberen cluster 2

Ebrum vindt dit leuk.
  4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.730
    8.450
    113
    Vrouw
    Ik snap wel dat je hoopt dat ze het beter oppakt door het horen van meer taal en interactie. Wij hebben onze oudste, die voor de buitenwereld nog redelijk onverstaanbaar was, naar een reguliere school laten gaan. Dat kwam ook doordat daar de onderzoeken pas in gang gezet zijn. We zijn nu bijna een jaar verder en hij heeft sprongen gemaakt op deze school, terwijl hij nog niet helemaal door de molen is en er dus nog geen arrangement is.

Hij leek onder gemiddeld maar hij gaat nu zo snel dat daar geen sprake meer van is.

Qua school zit je toch wel een beetje vast aan wat hun willen. Je kan alleen duidelijk maken hoe jij het ziet. En dan thuis ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk Nederlands is dmv spelletjes, voorlezen, liedjes zingen en nl kinderprogramma's.

Ebrum vindt dit leuk.
  5. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik begrijp je, mijn zoon heeft tot 4 jaar en 7 maanden op de vroegbehandeling gezeten. Ik vond hem ook erg groot op het einde. De laatste 4 maanden ging hij naar school op de twee dagen dat hij geen vroegbehandeling had.
    Ik begrijp je gevoel echt, maar besef je dat ze nooit meer zulke intensieve begeleiding gaat krijgen als ze nu op de vroegbehandeling krijgt. Daar gaat je dochter zeker de vruchten van plukken.
    Is zoiets als wij hebben gedaan geen optie? School naast de vroegbehandeling. Onze zoon ging wel naar regulier onderwijs, dus hij had geen indicatie nodig.
    Inmiddels zit hij in groep 2 van het regulier onderwijs.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  6. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Ik denk als ik mijn dochter aanmeld op regulier zal ze zeker vooruit gaan. Aan de ene kant wil ik dit kans ook niet missen. Het onderwijs in NL is zo perfect. Ze gaan zo goed met de kinderen om. Ze gaat nu mooi vooruit. Na herfst vakantie weet ik meer.

7. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Mijn dochter heeft ook de vroegbehandeling gedaan bij Kentalis en zat ook in een klas met allemaal verschillende kinderen qua spraak, ook kinderen die jonger dan haar waren en bijna niets zeiden, zeker op het eind van het traject. Nu is ze niet naar een cluster 2 school gegaan, maar naar regulier met een rugzakje, dus geen ervaring met een cluster 2 school, maar bedenk idd wel, dat net als hierboven wordt gezegd, dat de begeleiding van de vroegbehandeling veel intersiever is dan een cluster 2 school. Mijn dochter zat in de vroegbehandeling met 8 kindjes en 3 begeleiders (2 logopedie en 1 pedagogisch medewerker), in een cluster 2 klas zitten ze met 15 kindjes met minder begeleiding.
    Ik begrijp wat je aangeeft dat je wil dat ze van haar leeftijdsgenootjes leert, maar onderschat het ook niet, want het zou zo maar kunnen zijn dat ze op de vroegbehandeling veel meer leert ivm de intensievere begeleiding dan in een cluster 2 klas.

Wel zou ik met Kentalis bespreken wat je kunt doen als ze inderdaad de vroegbehandeling afmaakt. Hier zat dochter 2 dagen op de vroegbehandeling tot ze 4 jaar en 3 maanden was (wel zat er een zomervakantie tussen). Ik merkte wel dat ze echt toe was aan school, de 2 dagen vroegbehandeling dekte dit niet en de peuterspeelzaal waar ze op zat stopte omdat ze 4 werd. Hier heeft ze dus in het begin een combinatie gedaan van 2 dagen Kentalis en 3 dagen op haar reguliere basisschool. En dit werkte voor haar heel goed, ze kon alvast wennen aan meedraaien in haar nieuwe klas (en dit heeft echt even tijd nodig gehad zoveel kinderen en maar 1 leerkracht), maar ook de vroegbehandeling bij Kentalis afmaken. Dus mocht het advies van Kentalis de vroegbehandeling afmaken blijven, dan zou ik wel met hun bespreken wat voor invulling dan voor de rest van de dagen dat ze geen vroegbehandeling heeft. Op een gegeven moment hebben ze echt die uitdaging nodig.

8. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Hoi,
    Bedankt voor je bericht. Hoe hoog was dr achterstand van je dochter als ik vragen mag? Mijn dochter zit qua taal echt ondergemiddeld. In het begin hadden we ook aangegeven combinatie met basisschool maar hier is Kentalis niet akkoord meegegaan. Kentalis geeft het advies ook cluster 2. Ik ga eerst meekijken in de groep. Ik vind het heel erg moeilijk. Ik wil het beste voor mijn kind natuurlijk. Ze zit echt met kleine kindjes dan, want paar rond haar leeftijd gaan weg. Als ze einde van het traject toch maar cluster 2 moet, dan hadden we iets van kan ze nu meteen beginnen. Blijkbaar had jou dochter niet zo een grote achterstand en heeft ze het goed ingehaald.

babbel1983 vindt dit leuk.
  9. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Hier heeft het er bij mijn dochter om gehangen of ze naar cluster 2 moest of naar het regulier. We moesten haar toen ze 1 was toentertijd al inschrijven bij een school en daar heeft ze uiteindelijk ook de psz gevolgd (het laatste gedeelte icm Kentalis). School heeft vanuit de IB-er goed contact gehad met Kentalis en uiteindelijk is gekozen voor regulier onderwijs met een rugzakje, dus op school ook 2x per week een RT moment met een begeleider van Kentalis (wat uiteindelijk Viertaal is geworden omdat deze al actief was op haar school). De begeleiding is in december ingegaan en loopt komende december af, haar logopedie testen zijn nu ook dusdanig 'goed' (nu allemaal in gemiddeld, maar toen ze bij Kentalis begon idd ook ver onder gemiddeld vooral de spraak, omdat ze gewoon nog niet veel zei. Woordbegrip was wel redelijk goed, daarmee heeft ze altijd hoger gescoord) dat het arrangement niet verlengt gaat worden. Mijn dochter had een klankontwikkelingsprobleem en dit icm met een zeer laag zelfvertrouwen daardoor zorgde ervoor dat ze (nu soms nog) regelmatig dichtsloeg qua spontane taal. Zelf wilde ik haar in eerste instantie ook graag naar het reguliere hebben, puur ook praktisch gezien (afstand etc), maar ik zou me wel hebben neergelegd bij het advies van Kentalis als het cluster 2 school zou worden omdat dat ook wel goed bij haar had gepast (minder druk) en ik ook wel het vertrouwen had dat ze uiteindelijk door zou stromen naar regulier. Ze maakte bij Kentalis (en ook gewoon in het dagelijks leven) zulke sprongen en nog steeds, ik heb haar echt zien groeien de afgelopen 2 jaar. Mijn dochter is uiteindelijk pas met 3 jaar en 3 maanden echt gaan praten (daarvoor maar een woordje of 10) en is nog niet op niveau als andere 5 jarigen (met sommige klanken heeft ze nog moeite), maar ook niet heel onlogisch aangezien ze pas 2 jaar praat. Ze komt nu inmiddels redelijk goed mee op school, maar het heeft ook wel veel kracht gekost van zowel onze kant, haarzelf als de leerkracht. Het is echt met ups en downs gegaan, maar niet zo zeer alleen vanwege haar spraak, maar meer vooral vanwege haar zelfvertrouwen hierin. We hebben echt geboft met haar juf, die kan mijn dochter zo goed 'lezen' en dat scheelt echt heel veel.

Op zich is het ook niet zo heel erg als ze een jaartje extra zou kleuteren toch? Dus vroegbehandeling bij Kentalis afmaken, instromen in groep 1 cluster 2 (of regulier) en dan 2 x groep 1 doen? Ze kunnen nu nog zoveel leren qua taal in deze leeftijd (geloof dat t/m 7 jaar je de grootste sprongen maakt qua taal toch?), al begrijp ik ook echt wel dat je graag je dochter zou willen stimuleren met leeftijdsgenootjes. Maar denk dat het in de praktijk niet zo veel uitmaakt dat ze op de vroegbehandeling jongere kindjes om zich heen heeft, omdat ze daar zeer intensief persoonlijk wordt gestimuleerd qua spraak en taal. Denk dat dat meer jullie beeld is dan dat ze het zelf doorheeft. Ga je een keertje meekijken bij de vroegbehandeling of bij cluster 2?

Maar wat ik eerder al aangaf vond ik het een groter probleem dat ze met 4 jaar nog steeds 3 dagen in de week thuis zou zitten, dan dat ze nog de vroegbehandeling af moest maken. Ze was echt toe aan een nieuwe uitdaging, was toe aan school. Dus vandaar hier heel blij met de combi 2x vroegbehandeling en 3x regulier voor de eerste paar weken, dit was voor haar ook prima te doen. Heb je daar al overnagedacht/met Kentalis over gesproken of er iets van een combinatie mogelijk is om haar ook meer uitdaging te geven?

10. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Jouw dochter heeft heel veel geluk gehad! Wat fijn zeg! Bij ons geven die kans niet. Ik heb zo vaak gevraagd of ze 1 dag op woensdag naar het regulier mag. Nee ze gaan dr niet akkoord mee. Ze heeft een iq bovengemiddeld. Ze kan heel veel dingen al vertellen. Bij kentalis geven ze haar ook geen uitdaging. Cluster 2 is een echte school alleen kleinere groepen. Plus ze zit ook alleen met jongens. Nu is er een meisje gekomen die praat nauwelijks. We gaan voor het eindresultaat! Als die maar goed is! Super fijn joh van je dochter!

11. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Lastig dan idd als jullie gevoel en het advies van Kentalis zo ver uit elkaar liggen, wij hebben inderdaad wat dat betreft veel geluk gehad met de samenwerking met Kentalis. Maar als zij bij ons idd ook nee hadden gezegd, dan had haar huidige basisschool haar idd ook niet aangenomen.
    Mijn dochter zat trouwens het grootste gedeelte ook met alleen maar jongens in de klas, Kentalis gaf ook aan dat een spraakprobleem veel vaker bij jongens voorkomt als bij meisjes.

Hopelijk groeit je dochter snel met de hulp van Kentalis en hebben jullie snel zicht op de volgende stap. Succes!

12. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Het is idd heel erg lastig! Op een gegeven moment weet je niet meer wat de beste optie is. Ik wil ook geen verkeerde beslissingen nemen. Momenteel gaan we voor cluster 2. Ik heb het geaccepteerd Dat ze een extreme taalachterstand heeft en we willen verder gaan. Bedankt voor je bericht, ik ga het nogmaals overleggen aankomende maandag.

13. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Accepteren is ook lastig, maar zie het als de best mogelijke start die je je dochter kan geven op taalgebied. Niet iedereen heeft die kans gegrepen (bij mijn dochter op de PSZ zaten nog andere kindjes op haar niveau waarvan de leidster altijd zei dat die ouders het niet wilden zien) en je dochter zal daar later echt profijt van hebben. Dat merk ik ook echt bij mijn dochter, het gaat allemaal niet gemakkelijk, maar het feit dat zij hulp heeft gehad en nu nog steeds krijgt geeft haar zoveel voorsprong voor de toekomst.

Succes maandag met het overleg, hopelijk wordt het allemaal snel duidelijk!

Deel Deze Pagina