Mijn zoontje is nu bijna 10 maanden en weigert al een tijdje de borst. Vandaag is de 6e dag. Ik heb gelezen dat het normaal kan zijn dat ze rond deze leeftijd staken maar ik vind geen duidelijk antwoord op de vraag die ik hierover heb. Hoe weet ik zeker dat dit een staking is en niet dat hij gewoon klaar is voor zijn idee met borstvoeding? Het enige wat ik weet is dat hij weer een tandje krijgt boven. Maar eerder had hij er nooit last van, verder heeft hij er geen last van, dus daaraan zie ik niet of hij daarom staakt of niet. Flessen weigert hij ook, bekers weigert hij meerendeel van de tijd. Echt zien of het de borstvoeding is die hij weigert zie ik dus ook niet. Enige hoe hij nu iets aan borstvoeding binnen krijgt is als ik het door brood of koek meng en dan als een papje geef. En dan nog een vraagje, hoe lang heeft het zin om te wachten tot hij weer wil? Ik lees dat de staking verschillend kan duren, maar geloof dat ik maximaal een week tegen ben gekomen. Maar wat als hij nou nog steeds niet wil? Wacht ik dan een maand, twee maanden? Wanneer heeft het dan geen zin meer om te proberen of hij nog wil?
Probeer geen druk te laten merken: zorg dat je in de buurt bent, ga samen slapen, douchen, cocoonen. Straks wordt het lekker warm buiten: in je bikini of bloot op bloot (bijvoorbeeld tegen het eind van de dag) Verder uitsluiten of je kindje geen lichamelijk ongemak heeft (denk aan spruw, oorpijn, dat soort dingen) Soms verandert smaak van moedermelk: heb je medicijnen, andere variant gekregen bijvoorbeeld, is je cyclus weer op gang aan het komen? Nieuwe zwangerschap? Allemaal dingen die uit kunnen maken. Kom je er niet achter, schakel dan een lactatiekundige in: 10 maanden is echt jong om uit zich zelf te spenen. Succes!
Erg fijn om te horen dat hij toch nog te jong is om zelf te stoppen. Dan weet ik dat ik toch echt door moet zoeken naar de reden en blijf ik zeker nog door gaan. Heel erg bedankt voor uw reactie.