Hallo, Sinds 2 weken drinkt mijn dochtertje niet meer zo goed aan de borst. Eerst deed ze 20 min tot een half uur over de voeding. Ik bied altijd beide borsten aan waarbij ze niet 1 als toetje ziet maar daar ook volwaardig aan drinkt. Nu drinkt ze een paar minuten goed. Daarna begint ze met haar hoofd te trekken en laat ze mijn tepel los om daarna weer heel gulzig naar mijn tepel te gaan en hem weer in haar mond te nemen en dan een paar teugjes te nemen en zo gaat het maar door. Na 7 a 8 minuten heb ik haar dan al zo'n 6 keer aangelegd en ga dan naar de andere borst waar hetzelfde gebeurd. Ze overstrekt tijdens de voeding en gaat soms ook met armen en benen bewegen. Dit gebeurt dus ongeveer 4 minuten nadat ze begonnen is aan de borst. Alleen 's ochtends vroeg drinkt ze nog 'normaal' (zoals ze vroeger deed). Hebben meer mensen deze ervaring? Wat kan het zijn en wat kan ik eraan doen zodat het weer beter gaat? Het voeden is zo geen lekker moment meer voor ons en ik vraag me af of ze zo wel voldoende binnen krijgt. Iemand zei dat ik naar een lactatiekundige moet gaan maar mijn verzekering betaalt dit niet en ze rekenen belachelijke prijzen. Groetjes, Natalie
Beste Nathalie, wat goed dat je zo goed op je dochter let! Ik kan je mijn verhaal vertellen; misschien heb je daar wat aan. Mijn kleine dronk in die periode ook altijd 2x 10 minuten (dus ook geen 2e borst als "toetje", maar gewoon volledig). Maar op een gegeven moment, ook ergens tussen maand 3 en 4, liet hij steeds los, maar hapte daarna wel weer. Ik wilde dan toch die 10 minuten per borst volmaken. Totdat een vriendinnetje zei: "misschien heeft ie al wel genoeg gehad." Toen liet ik hem gewoon drinken zolang het goed ging. Als ie losliet, legde ik hem nog één keer aan, maar daarna legde ik hem gewoon aan de 2e borst. Toen bleek dus gewoon dat hij binnen een paar minuten al een borst leeg had. Soms had hij nog wel zuigbehoefte en dan gaf ik hem even een speentje. Want elke keer happen en loslaten is echt irritant voor je borsten, hè? Voor wat betreft een lactatiekundige: consultatiebureaus hebben soms ook borstvoedingsspreekuur of een eigen lactatiekundige in dienst; is dat wat? Mocht je last krijgen van je tepels of je borsten in zijn geheel, of je kindje wordt onrustig, dan zou ik zeker even contact opnemen. Maar ander is het wellicht een idee om je kindje maar gewoon zo lang te laten drinken als ze echt "vastgekoppeld" wil blijven. Ik ben benieuwd hoe het je verder vergaat. Hou je ons op de hoogte? Succes!
Volgens mij ist de leeftijd. Ze is 3 maanden. Wij noemen het borstworstelen. Heel irritant, eerst effe flink drinken en dan telkens pakken en loslaten, boos worden, overstrkken enz. Wat een beetje helpt is haar onder een doek te voeden, dan kan ze niet zo om zich heen kijken. Wat balen is is dat ik haar altijd in slaap tiet, en dat lukt zo dus niet. Ik merk aan mijn borsten dat ze niet leeg zijn, maar ik geloof ook niet dat ze nog echt honger heeft, dan zou ze wel goed drinken toch? Dussss, hier idem, alle hulp en tips zijn welkom!
Geen tips, wel herkenbaar! bij ons is het puur afgeleid zijn en willen spelen, en weten dat ZIJ bepaalt wanneer er gedronken wordt en dat is natuurlijk heel gaaf en daar moet je lekker gebruik van maken. Onze meid vindt het vooral leuk om toe doen alsof ze ontzettende honger heeft, ze valt echt aan :-S en dan na 2 minuten strekt ze achterover, en ligt ze op haar rug naar de omgekeerde wereld te kijken en gaat ze heel hard kletsen. Ik laat 'r maar. Genoeg plasluiers en als ze echt honger heeft drinkt ze prima hoor (snachts is het geen probleem overigens, dan drinkt ze lekker door). We maken er ook wel eens een spelletje van: dan valt ze aan, laat ze los en wacht op mij reactie, als ik dan reageer moet ze enorm lachen en hapt ze weer, drinkt weer een minuutje... keer tien. Nou, dan heeft ze haar buikje ook weer vol.
Mijn dochter doet het maar bij 1 borst,..in mijn geval denk ik dat die borst sneller loopt en meer melk heeft,dat ze het even niet kan bijbenen
ohhhhh wat herkenbaar dit! hier ook een meisje die er een sport van maakt om telkens los te laten tijdens het eten! inderdaad aanvallen alsof ze reuze honger heeft en na 5 minuten begint het loslaten. Ik bied altijd een 2e borst aan...en daarbij gaat het hetzelfde. Na bijna 45 minuten en een boertej tussendoor stop ik ermee. Dan zal ze wel genoeg hebben gehad! Een doek over haar heen leggen vind ik een goeie, dat ga ik proberen, misschien wordt het dan wat rustiger. groetjes
Bedankt voor de reacties. Goed om te weten dat het bij anderen ook herkenbaar is. Mijn borsten kunnen het redelijk goed aan. Maar na 5 keer aanleggen ben ik er wel klaar mee. Ik hoef haar trouwens niet zelf aan te leggen, ze doet het gewoon zelf. Ze laat de tepel los, gaat er weer driftig naar op zoek en neemt hem weer in haar mond om hem daarna na bijv een halve minuut weer los te laten (soms zelfs wel korter). Dat houdt in dat ze dan toch nog honger heeft? Volgens mij is het niet zo dat ze afgeleid wordt, dus een doek heeft geen zin. Ze is alleen maar bezig met de borst maar na een aantal minuten dus zeer onrustig/driftig. Lijkt wel of ze boos is dat er niets meer uitkomt. Maar na een paar minuten kunnen mijn borsten toch niet leeg zijn? Morgen naar het cb voor de 3 maanden afspraak. Maar even afwachten hoeveel ze gegroeid is en daar inderdaad even vragen of ze hulp bij bv kunnen geven. Ik doe mee aan een cursus babymassage en daar was laatst een lactatiekundige die mee wilde kijken. Toen ik het haar vertelde, gaf zij aan dat het niet goed was wat Benthe deed, dus zij adviseerde een afspraak met haar. Maar dan zou ik 100 euro kwijt zijn. Beetje veel geld voor mij. Premama, hoe oud is je kindje nu en geef je nog bv? Is het drinkgedrag bij jouw kindje nog veranderd? Foreverfriend dat jij dit 45 minuten nog volhoudt, hoe doe je dat? Ik zag eerst heel erg op tegen bv maar nu ik het eenmaal doe, wil ik er nog geen afscheid van nemen.
hi ik heb het ook dat ik nog geen afscheid wil nemen van de BV. Ik ben nu al wel zover dat ik toch morgen wil beginnen met 1 voeding over te gaan op FV. Maar aangezien ze daar erg slecht uit drinkt heeft het nog wel de nodige oefening nodig. En ja, hoe ik het volhoud die 45 minuten.....geduld en als ik lekkr zit vind ik het ook wel mooi om naar mn meisje te kijken, de tijd vliegt altijd. zal werl anders worden als ik straks moet gaan werken! succes ook
Mijn kleine is nu bijna een jaar en het is een snelle drinker geworden. Hij is met 5-10 minuten wel klaar met beide borsten. En wat ik eerst wat vaker deed - en nu nog af en toe - is, als er nog wel zuigbehoefte is, een speentje geven. Persoonlijk denk ik niet dat wat je dochter nu doet echt "niet goed" is en ik zou dan ook zeker niet stoppen met de BV om deze reden. Sommige mensen denken ook dat je moet stoppen als je kindje tandjes krijgt, maar dat is ook helemaal niet nodig. Met kindjes gaat alles in fases, hè? Dat helpt mij altijd om met de wat mindere dingen om te gaan. En misschien is een investering van EUR 100 dan wel niet zoveel als het alternatief voor jou flesvoeding is: dan ben je dat geld ook zo kwijt aan flessen, sterilisator en voeding En wie weet laat ze bij een fles ook wel een paar keer los, voordat ze klaar is... Je zou je verhaal misschien nog wel kunnen vertellen op www.borstvoedingsforum.nl; daar lezen ook lactatiekundigen mee. Ze antwoorden meestal vrij snel. En anders hier bij de lactatiekundige. Succes ermee!
Ik sluit mij bij jullie aan, alleen.... is mijn prulleke nog geen 3 maanden maar wel soortgelijke probleempjes sinds een paar dagen. Eigenlijk vanaf het eind van de middag tot de laatste voeding begint hij prima te drinken maar na een paar minuten stopt hij om de een of andere reden en wilt de tepel ook niet meer 'pakken', zet het op een krijsen en kan hem alleen bedaren door wat te neurien, rondlopen, wiegen etc. Daarna aan de andere kant en precies hetzelfde verhaal. Kan zo'n kleintje binnnen 2/3 minuten max. een borst leegdrinken? Ik heb dit bij mijn eerste kindje nooit meegemaakt en heb sterke twijfels of hij wel voldoende binnenkrijgt. Soms geef ik hem daarna ook een speen en is hij tevreden. Zou dat dan echt betekenen dat hij genoeg heeft gehad? Ben bang dat hij niet genoeg binnenkrijgt en daarom gewoon sneller moe is en dus genoegen neemt met minder, dat zou een negatieve spiraal zijn Hij slaapt snachts wel iets van 6 uur achter elkaar. Volgende week met hem naar het weegspreekuur, maar tot die tijd, kan iemand mij advies geven? Ik kolf elke ochtend sinds een paar dagen, bouw een voorraadje vast op, en kolf ongeveer 100-150cc totaal. Dus laten we zeggen 60cc per borst. Kan zo'n ukkie die 60cc als ik hem zelf voed binnen no-time in 2 of 3 minuten opdrinken? Pff......wie helpt?