clusteren flesvoeding op verzoek?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Sweetlakecity, 3 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

Een vriendin geeft flesvoeding op verzoek.
    Haar kindje is bijna 4 weken.
    Kunnen kindjes die de fles krijgen ook clusteren zoals bv kinderen?

Oja wie heeft er ervaring met geven op verzoek? Misschien dat ik nog wat vragen kan stellen als die er zijn.

(ik geef bv dus kan haar lastig helpen maar ben wel voor het geven op verzoek. Als het geven op verzoek niet werkt kan je dan wel uiteindelijk op schema geven? Wat doe je dan als de kleine niet heel de fles leegdrinkt en na 2 uur weer komt? Rekken en dan om de 3 uur geven zodat zijn honger groter is?)

2. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik geef vanaf de derde week flesvoeding...
    Heb nooit gemerkt dat ze clusterde en volgens mij kan dat ook niet echt. Bij bv heb je de wisselwerking tussen moeder en kind en wordt de melk afgestemd op de wensen van de kleine en volgens mij verandert de samenstelling dus ook bij clusteren. En bij de fles is de samenstelling altijd hetzelfde.

Wij geven de fles op verzoek, ook al vanaf het begin. Dat kan heel goed! En idd, soms drinken ze meer dan anders en blijft er wat in het flesje over en soms heel veel en wil ze na een paar uur weer. Als je echt op verzoek voedt, dan bied je na 2 uur gewoon weer de gangbare hoeveelheid aan.

Op een gegeven moment gaf mij dochtertje zelf een soort van schema aan. En dat hebben we zeg maar "geperfectioneerd". Dus mocht ze nu een uurtje eerder wakker worden, dan rek ik dat met spelen en speentje, of een massage of een badje, zodat ik zeker weet dat ze echt honger heeft en goed zal drinken. En voor de laatste fles (van 23 uur) maken we haar wakker omdat ze nu nog wel 5 flessen nodig heeft. Zodra ze naar 4 flessen kan, laten we haar lekker slapen.

Maar goed, het is lastig hoor, een beetje spelen tussen op verzoek voeden en een schema aan (willen) houden en kijken naar je kindje wat voor hem/haar het beste werkt, zowel als voor de ouders...

3. Sweetlakecity

maar als je dan kleine beetjes geeft? elke x 30cc omdat je zelf nog niet weet hoe en wat. Dan clusterd hij toch wel een beetje?
    Kan je dan beter 60 cc geven en dan 2 uur later weer 60 cc ipv 30cc en dan weer 30 cc?

4. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Het heeft in ieder geval niet dezelfde functie als het bij borstvoeding heeft.

Maar volgens mij is het verder redelijk hetzelfde als bv geven op verzoek: als je kindje huilt, heeft het waarschijnlijk honger. En dan geef je (volgens bepaalde richtlijnen, dat wel) de kleine te drinken. Maar je geeft meestal niet minder dan ze nodig hebben omdat ze dan sneller weer komen, dat heeft gewoon geen zin met flesvoeding omdat de samenstelling hetzelfde blijft.
    Maar met 4 weken geef je meer dan 30cc voeding per keer, anders blijf je aan de gang! Dus idd eerder 60cc elke 2 uur dan 30cc elk uur.

Mag ik vragen waarom je dit wil weten? Is je vriendin onzeker erover?

5. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Bij allebei de meiden hebben we fles gevoed op verzoek (na een aantal weken bv.). De ene keer zat er 2 uur tussen, de andere keer 5 uur. Gewoon echt op verzoek dus, honger was/is eten.

Als het goed is komt er vanzelf een ritme in. Wij hebben sowieso nooit gerekt. Dat vind ik een beetje zielig. Trek is trek. En hoezo zou op verzoek niet kunnen lukken? Ja alleen als je kindje niet aangeeft honger te hebben, een andere reden zou ik niet kunnen bedenken? Gewoon proberen en goed kijken naar je kindje.

6. Sweetlakecity

nee ik wil het graag weten en ze vroeg wat dingen hierover.
    Ik dacht dat clusteren bestond maar blijkbaar dus niet bij flesjes.
    Ik was benieuwd naar het op verzoek geven van flessen hoe dat in zijn werking gaat. Verschilt niet veel van borstvoeding.
    Alleen...kijken jullie dan naar de hele inhoud wat de kleine op een dag binnen mag kijgen en verdelen jullie dat of geef je gewoon onbeperkt?

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met kunstvoeding op verzoek (trouwens op schema ook) kun je wel regeldagen hebben!

8. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    @dirksmama: nou en of he?! :D

@ Sweetlakecity: ik heb een beetje gekeken naar het schema van het CB waarin staat hoeveel voedingen ze ongeveer "moeten" hebben op een bepaalde leeftijd en hoeveel dat per voeding is en hoeveel dat in totaal op een dag is. Mijn ervaring is dat baby's zich sowieso bijna nooit over-eten dus wij bieden eigenlijk altijd wat meer aan dan ze op kan op dat moment. En als we merken dat ze steeds vaker haar flesje helemaal leeg drinkt en ze komt sneller dan hogen we het weer op.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook echt onder de indruk ben van hoe goed dat bij ons werkte hoor! Keurig netjes volgens het schema van het CB maar ze deed het allemaal zelf en bouwde bovendien zelf een mooi schema in, inclusief snel de nachten doorslapen. Nu zit ze op de max hoeveelheid en ook dat gaat goed.

Het is even goed kijken en wennen maar als het eenmaal loopt, is het echt heel fijn. Niet zo fijn als bv geven hoor, maar er is ook wel wat voor te zeggen dat je weet hoeveel er precies ingaat enzo :)

9. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    mijn meisje heeft eerst 4 week bv gehad toen was ze erg aan het clusteren toen ik over op de fv ging deed ze dit ook nog dit heeft ze gedaan tot ze 14 week oud was dus het kan wel heb het er ook met de cb over gehad en die zei ook dat het kon maar niet ieder kind is hetzelfde natuurlijk

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij gaven ook flesvoeding op verzoek.

Mijn zoontje heeft ook een paar weken/2maand geclusterd. Dan was hij van 17.00 tot 20.00 aanhankelijk. Vaak was lekker op je armen slapen genoeg, maar regelmatig was er ook een flesje nodig. Dan was het vaak 30 of 60 cc, en was hij daar ook tevreden mee.

De andere flessen kwamen onregelmatig. We hielden op papier een beetje bij hoeveel hij kreeg. Ik geloof dat we tot week 7 zo'n 7a8 flesjes per dag gaven. Daarna tot week 12 6 flessen per dag. En vervolgens naar 5. Bij ons begon toen de ellende, want hij wilde meer dan wat hij mocht drinken. Hij lustte wel 1200cc, terwijl 1000cc de max is. Dat is opgelost met hongerige baby voeding en extra nutriton voor de verzadiging.

Maar die 7a8 flesje in het begin waren dan 100cc, later 130cc. Hij dronk dat ook niet allemaal op (mocht ook niet). En de ene keer was het 2 uur, de andere keer 4 uur. Maar toch kwam er na 5a6 weken meer regelmaat in het verhaal. Overdag vaak 3a4 uur ertussen, en de nachtvoedingen ook meer voorspelbaar.

11. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hoi!

onze dochter gaven we in het begin overdag elke 3 uur omdat ze zelf niet kwam, en snachts op verzoek. Later is dat helemaal over gegaan op verzoek, en het regelt zichzelf. Lekker het kindje de leiding laten nemen. Had hier wel regeldagen maar clusteren herken ik niet.
    Als ze meer wilde dan de verpakking aangaf, kreeg ze dat ook, en ook als ze genoeg had hebben we nooit aangedrongen.

Nu gaat het eigenlijk nog steeds zo, behalve voor de laatste voeding rond 22-23u, die slaapt ze door maar ze heeft die wel nodig dus maken we haar toch wakker.

Ze heeft ook zelf een keurig schema ontwikkeld (wat heus geregeld wisselt hihi).

Deel Deze Pagina