Hoi, ik geef nu nog borstvoeding maar over paar weekjes stop ik ivm werk wat weer begint. Dochter clustert vaak vanaf 18.00 u en drinkt dan vaak...ze heeft ook al 2 nachten doorgeslapen, waarschijnlijk door het clusteren. Maar ja, hoe gaat dat met flesvoeding? Hoe zien jullie avonden eruit?
Clusteren is iets wat kinderen van nature doen. Met borstvoeding is het veel gemakkelijker op te vangen als met kunstvoeding. Dan is de kans toch veel groter dat je last krijgt van het beroemde 'huiluurtje' en je krijgt last van het feit dat je niet onbeperkt kunt voeden. Ga je 24 uur per dag werken? 7 dagen per week? Zo niet, bouw dan gewoon de voedingen onder werktijd af, als je niet gewoon wilt kolven, en blijf de avond-, nacht- en vroege ochtendvoedingen gewoon zelf geven. Scheelt heel wat stress voor je kind.
Flesvoeding wordt vaak gegeen op schema. Dus valt er niet zo veel te clusteren. Toch is clusteren iets wat vanuit het kind komt en niet afhankelijk is van de voeding die je geeft. Kv schijnt iets zwaarder op de maag te liggen, dus misschien dat je het deel verminderd. Maar jouw kindje is dat uurtje mama-knuffelen in de avond al wel gewend natuurlijk (en vindt dat vast heerlijk!) Ik zou er dus niet zomaar op rekenen dat dit verdwijnt.p Heb je plezier in het geven van borstvoeding? Want dan zou ik je willen aanraden om niet zomaar te stoppen. Is het een probleem voor je om te kolven op je werk? Dirksmama geeftaan dat je evenueel overdag de fles en 's ochtends en 's avonds de borst kunt geven. Dan kun je het kolven misschien vermijden en toch nog even doorgaan met bv. Ik denk niet dat ik da zo had gekund (ploftieten overag en uiteindelikk angst dat de voeding zou teruglopen) Maar als je nog geniet van bv geven en je wilt echt niet kolven, dan is het wel het proberen waard.
@dirksmama: ik begrijp inmiddels dat jij grote fan bent van bv en de hele dag je kind bij je houden,maar hoop dat je inziwt dat er veel mamas t anders doen. Gewoon in eigen bed slapen bijv en stoppen met bv als ze gaan werken. Jou kijk op de zaak brengt daar v mij geen verandering in...
Mijn zoontje had ook als grote hobby clusteren. (overigens nog nooit van gehoord voor die tijd en maar onzeker zijn over genoeg voeding ) Toen ik over ging op flesvoeding was dit gelijk over. Inmiddels was ik óók gewend aan het knuffeluurtje 's avonds dus dat doen we gewoon nog steeds.
Dan weet je beslist niet alles. Ik werkte namelijk bij beide kinderen in de babytijd fulltime buitenshuis. Ik snap echt niet waarom je voor die paar uur in een week dat je niet bij je kind bent iemand de borstvoeding volledig zou opofferen. Zelfs met een fulltime baan ben je meer uren wel bij je kind dan niet bij je kind, en het is juist zo gemakkelijk als je thuiskomt, gewoon kind aanleggen en verder geen gedoe. Vaak hoef je i.v.m. maar 2 of 3 voedingen af te bouwen, en dt is veel gemakkelijker dan volledig afbouwen. Kijk, als je nou gewoon geen ZIN meer hebt om te voeden, prima, niemand zal je dwingen...maar wees dan eerlijk, zeg dat je geen zin hebt, en gooi het niet op je werk, dat is niet fair t.o.v. je werkgever en je kind.
Zolang je dochter nog wil clusteren is borst gewoon handiger. En wil ze dat over een paar weken niet meer, dan stop je ermee. Scheelt je kind heel veel stress en gehuil.
@dirksmama: wie zegt dat ik mijn werk de schuld geef? Wie zegt dat ik er geen zin meer in heb? Bij mijn jongens stopte ik op 4weken. 1groeide niet goed en de ander huilde alleen maar...ik heb gemerkt dat stpppen ook niets oplost. Dit meisje schreeuwt t uit aan de borst en toch houdt ik vol. Dat ik straks ga stoppen is gewoon logisch v mij...dan is t klaar..zin of geen zin heeft hier niets mee te maken. Ik ben al megatrots dat ik nu niet opgeef,probeer me nu niet een naar gevoel aan te praten of iedereen hier iets op te leggen.
Hier 2 clusteraars op flesvoeding. De eerste wel sterker dan de tweede.. Bij nr1 ging 1 van ons dan met de kleine op de bank zitten rond 18.00, en dan tot 21.00 zat je zo'n beetje vast geplakt. Zoals bij borstvoeding. Ik gaf dan kleine beetjes voeding in die tijd. Vaak was 1x30 en 1x60cc al wel genoeg, dan dronken ze dat in 5-6 beurten weg. En dan rond 21.00 een grote fles (gaven ze beide zelf duidelijk aan door echt goed te huilen, ipv te smakken en pruttelen). En daarna de nacht in.. Ik heb flesvoeding ook altijd op verzoek gegeven. Mijn jongens doen gewoon niet aan schema's. Bij de 2e was dat echt erg. Dan gaf ik een fles op mijn verzoek een uurtje eerder. Die dronk het helemaal op, maar kwam alsnog een uur later voor nog zo'n hele fles. Kun je leuk een schema willen, maar dat was gewoon geen doen..
Hier ook geen schema op flesvoeding toen ze zo klein was, nu met bijna 6 maanden zit er toch een aardig schema in, maar mocht ze slapen als het 'voedingstijd' is, laat ik haar gewoon lekker liggen en schuift alles op... Over het clusteren: dat gebeurde hier op flesvoeding ook en gaf dan net als deepfreeze kleine hoeveelheden, als ik hier niet aan toe gaf, hadden we geen huiluurtje, maar huilavond! Dus ik geloof zeker dat kindjes met flesvoeding ook clusteren... Succes met afbouwen en straks met werken!
Mijn dochter clustert ook een beetje met flesvoeding. Wel minder dan met bv, maar dat liep dan ook niet vlekkeloos (reflux bij haar, overproductie bij mij en toen plots onderproductie door een ontsteking bij mij waarna ze over moest op kunstvoeding door mijn medicijnen...). Het grappige is, dat ze vooral clustert als ze gedurende de dag niet alles leegdrinkt (ik dring niet aan als tenminste de helft op is, ze groeit goed). Alsof ze een soort dagquotum had dat ze dan nog even moet halen. Mijn dochter krijgt flesvoeding op verzoek. Bespaart een hoop ellende, want als ze honger heeft en geen eten krijgt huilt ze enorm, en terecht. Meestal zit er bij haar nu 4-5 uur tussen, maar soms wat meer en 's avonds dus vaak maar 2-3 uur. Zit het er erg kort op, dan krijgt ze een iets kleinere hoeveelheid dan normaal. En daarna gaat ze lekker tevreden de nacht in. Het gaat bij haar dus vaak maar om één voeding die erg dicht op de vorige zit.
Het is klaar als jij vindt dat het klaar is! Ik gaf in de eerste post alleen maar aan dat volledig afbouwen i.v.m. werk niet nodig is, je kunt bv en kv namelijk ook combineren...niet iedereen weet dat.