Ons dochtertje begint elke avond tussen 17u en 19u met clusteren. Dat kan makkelijk tot middernacht duren. Op kerstavond en oudejaar gaan we bij familie eten 's avonds en ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om een ganse avond borstvoeding te moeten geven. Ik heb trouwens zo geen draagdoek dus ik zou haar al aan tafel op de arm moeten houden, terwijl ik zelf aan het eten ben. Lijkt me niet echt makkelijk. Hoe lossen jullie dit op ? Ik dacht eraan om haar een flesje afgekolfde melk bij te geven, en voor en na vertrek nog eens af te kolven zodat de melkproductie niet zou minderen ? groetjes, Vicky
Ik los het niet echt op. Ik laat haar gewoon clusteren en vraag iemand om de dingen voor mij te snijden zodat ik met mijn vork bite-sized stukjes kan eten, en toch tegelijkertijd kan voeden. En als Kyra zwaar wordt leg ik haar gewoon op een zachte doek voor mij op tafel. Het is misschien niet het meest charmante gezicht, maar ter bescherming van het gehoor van iedereen binnen een straal van 5 kilometer heb ik het er graag voor over.
Daar heb ik uiteraard respect voor. Maar ik heb er voorlopig zelf nog iets meer moeite mee om in het "openbaar" borstvoeding te geven, en ik voel me daar niet schuldig om. Ik weet dat het perfect normaal en natuurlijk is, maar ik zie aan bepaalde mensen dat ze er zich ongemakkelijk bij voelen, en dan voel ik er mij zelf ook niet goed bij. Ligt een beetje in mijn karakter denk ik. Kan iemand mij dan nog zeggen of het kwaad zou kunnen om af te kolven ? Het is nog maar sinds midden december dat de borstvoeding goed lukt en daarmee bedoel ik het correct aanleggen, dus daarvoor heeft Aurynn flesjes afgekolfde melk gedronken. Ik denk dus niet dat tepel-speenverwarring een probleem zal geven. Als ik 's avonds nog 2 x afkolf zou dat toch ook het minderen van de melkproductie moeten tegengaan ? Ik had hierover graag nog jullie mening geweten. alvast bedankt, Vicky
Je kunt prima afgekolfde melk geven hoor, en mocht je wel een productie-dip bemerken, dan kun je thuis je kindje wat vaker aanleggen om het weer bij te brengen. Nog een voordeel van de melk in een flesje: jij hebt je handen vrij! Geniet van de feestdagen! Groetjes van Kiki
Mijn dochtertje clustert normaal gesproken van 17.00 tot in de avonduren. (heerlijk onder het avondeten :/) Maar op speciale dagen krijgt ze een voeding van twintig minuten en dan geef ik haar gedurende de rest van de tijd in de armen van papa of oma etc. Zolang ik haar maar niet vasthoud vindt zij dit prima. Ze haalt de schade later weer in door krachtiger en sneller te drinken. Je ontkomt er helaas niet aan om een beetje om tourbeurt te eten maar hier werkt het gelukkig op die manier. (ik voed ook niet in een gezelschap btw)
ik zou ook een flesje gekolfde melk geven. Ik zie hier geen problemen in qua melkproductie als het maar 1 avond is. Maar ik zie wel een probleem naar jouw borsten toe... ik denk dat als je je kindje niet laat clusteren, je met een natte outfit gaat zitten? En inderdaagd, iemand anders haar laten dragen en vasthouden. Dat werkt hier ook. Veel plezier! Ik zie net dat dit met kerstavond ook hebt gedaan, was het toen goed gegaan?
Clusteren is dat je kindje meestal savonds heel veel/vaak achter elkaar bij je wil drinken. Dit is doordat je productie savonds vaak wat minder is door de drukke dag en de kleine doet het om een bodempje te maken voor de nacht zegmaar om de nacht door te komen, en natuurlijk gewoon lekkere mamahonger. Clusteren is eigenlijk ook best goed voor je productie! Je borsten worden steeds weer gestimuleerd voeding te maken! Verder kan je er het best maar gewoon aan toegeven wanneer je kleine aan het clusteren is. Gewoon omdat de kleine anders blijft huilen en onrustig blijft. Verder is het natuurlijk gewoon eigenlijk voeden op verzoek, aangezien de kleine gewoon om voeding vraagt. Alleen is het wat vaker dan 'normaal'. Dus maak het jezelf gewoon gemakkelijk, lekker rustig samen op de bank, kopje thee en boekje erbij. En gewoon maar aanleggen en samen genieten van dat mooie wondertje aan je borst ! Zo dat is wat ik van clusteren weet! Hier hebben ze het (misschien wel gelukkig) nooit gedaan ! Liefs, Hanneke!