Clusteren: ik werk avonden!

Discussion in 'Borstvoeding' started by Coco, Feb 10, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Coco

Coco VIP lid

Aug 31, 2007
    6,135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Over 4 weken moet ik weer gaan werken. Ik werk in de horeca waarvan zo'n 2 dagen 's avonds.
    Klein probleempje is dat mijn mannetje 's avonds het liefst bij mij is, continue wil drinken en in mijn armen in slaap wil vallen.

Een paar weken geleden heb ik al een keer een avondje gewerkt, een avondje ingevallen voor iemand. En toen had ik dus afgekolfd, zodat mijn man 's avonds kon voeden.
    Mijn zoontje is echt de hele avond wakker geweest, niet geslapen, ook niet bij mijn man op de arm, en heeft heel veel gehuild. Op die avond had hij 2 redelijk grote flessen leeggedronken. Pas om 22.30 lag hij slapend in zn bedje.
    Ik dacht dat het goed zou zijn, even een avondje werken, even eruit. Kon mijn man ook vast oefenen voor als ik weer echt moest gaan beginnen. Maar achteraf voelde ik me erg rot.

Het clusteren begint hier zo om een uur of 17, en het duurt tegenwoordig tot 21.00/21.30 uur ongeveer. (voorheen tot 23 uur, dus er zit langzaamaan al verbetering in)

Nu zat ik zelf te denken om voor op die avonden meerdere kleine beetjes voeding klaar te zetten, ipv 2 grote flessen. Zo zit hij misschien wat meer in het ritme dat hij normaal 's avonds heeft...
    Wat zou ik eventueel nog meer kunnen doen om de avonden dat ik er niet ben rustiger te kunnen laten verlopen? Iets wat we (of mijn man) alvast kunnen oefenen voordat ik weer ga werken.
    Zijn er misschien nog meer mama's die 's avonds werken en een baby hebben die ook clustert? Hoe doen jullie dat?

2. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

Mar 17, 2010
    3,406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Het is soms best lastig he, dat clusteren. Hier een dochter die eerst van 19.00 tot 01.00 wilde clusteren.
    Je zou kunnen proberen om het te verschuiven naar eerder op de dag. Dus een paar uur van te voren lekker met je kindje tegen je aan in bed gaan liggen (of op de bank o.i.d). Clusteren is namelijk niet alleen het vele willen drinken, maar ook het (huid)contact met mama.

Hier kan je meer over lezen over clusteren en het eventuele verschuiven ervan.
    http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/clusteren.html

Overigens stoppen de meeste kindjes zo rond de 3 maanden met clusteren. Dus goede hoop dat het dan al een stuk minder is. Ik merk hier al dat dochterlief steeds minder lang wil.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik maakte van mijn voeding altijd kleine porties, zo tussen d e50 en 90cc per flesje. Want op die manier kun je voeden op verzoek veel makkelijker doen zonder dat er de hele tijd grote resten in de gootsteen verdwijnen.

En troost je, bij babies kan alles snel omslaan. Het is helemaal niet gezegd dat je kind over 4 weken nog steeds zo wil clusteren!

4. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier was het met 3 maanden over. Toen was ze een maandje wel 's avonds wakker tot 21.00/21.30u maar gewoon lief aan het spelen.
    Vanaf 4 maanden gaat ze om 19.00/19.30 op bed.

Share This Page