Kolven met handkolf

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Chantico, 19 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Hoi,

Als je kolft, wat wordt dan door je borsten 'geregistreerd' waardoor ze melk gaan produceren: de hoeveelheid melk die er uit gehaald wordt, of het aantal zuigbewegingen dat de kolf nabootst?
    Ik kolf met de handkolf van Avent en als ik de hendel ingedrukt houdt, blijft er soms een tijdje melk uit stromen. Zo kolft het lekker snel, maar het zijn wel minder 'zuigbewegingen'. Gaat de productie daardoor achteruit, of gaat het vooral om het aantal cc's dat je er uit haalt waar de borst op reageert?

Groetjes, Chantico

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi,

in principe gaat het om vraag en aanbod, dus: hoeveel je uit je borsten haalt.

je kunt wel spelen met het aantal zuigritmen om zo tot meer melk te komen misschien. Wanneer je voldoende en zonder klachten kolft op de manier zoals je doet, is dat prima.

groetjes Heidi margit

3. Chantico

Chantico Niet meer actief

Dank je Margit.

Het lijkt me zo jammer als ik door een verkeerde kolftechniek m'n productie om zeep help. Ik hou wel goed in de gaten of het op peil blijft zo.

De laatste weken gaat het kolven wel steeds moeizamer: ik krijg de melk die ik in de borst voel zitten er steeds minder goed uit. Het is volgens mij een vicieuze cirkel, want omdat ik me rot voel over de vorige keer en huiverig aan het kolven begin, gaat het vast nog minder goed. Gisteren kreeg ik er tijdens het kolven op een voedingsmoment (m'n dochtertje had een flesje gehad om te oefenen) maar 35 cc uit, terwijl zij 140 had gedronken en ik voelde dat m'n borst nog heel vol zat. Ik heb al naar foto's van haar gekeken en de borst gemasseerd, maar het lukt gewoon steeds minder goed. Volgens mij komt het doordat ik er bang voor ben geworden dat het weer mislukt. Dat kan toch van invloed zijn?

Ik kolf maar een paar keer per week, om het flesje te blijven oefenen, maar zie erg op tegen het kolven op m'n werk als ik daar straks weer heen moet...

Ik heb nu een recept voor zo'n neusspray gekregen, hopen dat die de toeschietreflex beter opwekt en het kolven weer leuk wordt.

Als jij of je collega's nog andere tips voor me hebben, dan hou ik me aanbevolen, en anders in ieder geval bedankt voor het antwoord op m'n vorige vraag.

Groetjes,
    Chantico

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi,

jammer dat je het niet ontspannen kan laten gaan. die neusspray wil nog wel eens uitkomst bieden.
    verder warmte, 'verwen' je borsten door goed voor ze te zorgen, dat klinkt misschien wat gek, maar zorg dat ze goed warm blijven, zeker nu het buiten wat kouder wordt. neem bijvoorbeeld eens zachte compressen.

of zorg dat je afgeleid bent tijdens het kolven: zet de radio hard en zing je favoriete nummers mee, of bel een vriendin. mogelijk let je even minder op de borsten...?

succes!
    heidi margit

Deel Deze Pagina