Na bijna 20 weken exclusief borstvoeding vanaf morgen bijvoeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by GeoLilly, Feb 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

Aug 2, 2013
    796
    0
    16
    Female
    België
    Dag allemaal

Dinsdag naar Kind & Gezin geweest (het Belgische CB) en daar zeiden ze dat ons ventje een beetje te weinig woog. Hij is bijna 20 weken oud en weegt 6,750 gram en is 65 cm groot.
    Ze raadden aan om te starten met vaste voeding en kunstvoeding bij te geven. Dat was een beetje een opdoffer, zeker omdat ik al sinds hij naar de onthaalmoeder gaat bang ben dat hij te weinig krijgt. ;)

Persoonlijk vind ik dat die van Kind & Gezin altijd wel iets vinden om over te zeuren en dat elk kind anders is. Er zijn grote dikke kinderen, korte smalle kinderen en nog 100-den variaties daarop.
    Tevens wordt mijn zoontje vergeleken met een curve van kinderen die volgens mij bijna allemaal flesvoeding krijgen.
    Vandaar dat ik mij er niet teveel van aantrok.
    Natuurlijk zou ik, wanneer ik zou merken dat hij echt honger heeft, hem niet laten verhongeren omdat ik aan mijn voornemen wil vasthouden (ik wil graag dat ons zoontje tot 6 maanden exclusief borstvoeding krijgt).
    Mijn man steunt me daarin.

We hadden al een tijdje een afspraak staan met een kinderarts maar die hebben we door omstandigheden steeds moeten uitstellen. Vandaag konden we er eindelijk terecht.
    Ons vermoeden is bevestigd, onze kleine man heeft verborgen reflux. :(

De kinderarts zei dat hij niet te mager is (lekker puh :p). We moeten gewoon luisteren/kijken naar hem en wanneer we zien dat hij niet meer genoeg zou hebben met de afgekolfde melk eventueel wat kunstvoeding bijgeven mocht ik niet meer genoeg voorraad hebben. Daar kan ik zeker mee leven.

Ze raadde ons tevens sterk aan om te starten met groentenpap. Vooral omdat dit hem zou helpen met zijn verborgen reflux.
    Toen ik zei dat ik dacht dat er werd aangeraden om tot 6 maanden exclusief borstvoeding te geven zei ze me dat de wereldgezondheidsorganisatie aanraadt om tussen 4 à 6 maanden exclusief borstvoeding te geven en dat we al over de 4 maanden waren dus dat het al heel goed was geweest. :(

Aangezien ik er alles aan wil doen zodat mijn mannetje zo weinig mogelijk pijn heeft zullen we vanaf morgen beginnen met groentenpap. Dat natuurlijk gecombineerd met borstvoeding, dat wil ik echt blijven volhouden.
    Ik weet niet zo goed waarom maar het doet me toch echt wel wat...

Ik wou zo graag exclusief tot 6 maanden borstvoeding geven en het voelt een beetje als een persoonlijk falen aan...
    Zeker omdat ik steeds moet opboksen tegen onbegrip van bvb. de onthaalmoeder die niet weet hoe ze moet omgaan met borstvoedingsbaby's en al sinds het begin zit te zeuren dat hij een "patatje" zou moeten eten. ;)
    Of familieleden die vragen wanneer hij nu eindelijk een papje mag eten en water :( mag drinken.

Vind het echt jammer :( maar wederom als dat het beste is voor hem dan moet ik daarin meegaan. En ik blijf borstvoeding geven, maar toch... ik weet niet of iemand mijn gevoel hierin snapt. :)

Bedankt om mijn verhaal te lezen, het is fijn om het eventjes van mij af te schrijven.

2. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

Jun 5, 2013
    1,042
    80
    48
    een mager kindje groente en fruit geven om aan te komen is wel een beetje raar advies. Wat eten mensen die af willen vallen? Juist, dus beter een keer extra aanleggen.

Groentepap bij reflux hoor/lees ik wel vaker, elk kindje reageert hier anders op maar soms helpt het inderdaad. Er zijn echter andere dingen die ook kunnen helpen. Als jij nog niet toe bent aan bijvoeding en het gevoel hebt dat je kindje er ook nog niet aan toe is, is mijn advies toch om het niet te doen. Kijk anders eens op borstvoeding.com, hoewel zij wel heel star de 6mnd grens hanteren, staan er wel goede tips op. Ook mbt rapley ipv groentepap, dan kan je kindje beter aangeven dat het genoeg heeft gehad.

3. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

Aug 2, 2013
    796
    0
    16
    Female
    België
    Bedankt voor je reactie Madelein84.

"Probleem" is nu ook een beetje dat mijn man altijd heel erg achter mijn borstvoeding heeft gestaan en niet zomaar Kind&Gezin geloofde maar nu wel volledig achter de kinderarts staat.
    Hij denkt dat zij wel zal weten waar ze het over heeft en wil onze zoon niet onnodig laten afzien.

Ik ga daar ook mee akkoord, ik wil alles doen om hem te helpen en wil niet dat hij pijn heeft maar voor mijn gevoel is het gewoon te vroeg.
    Maar ik kan mijn eigen gevoel niet laten primeren toch? Omdat ik nog niet klaar ben om het volledig los te laten...?

Hoe weet ik of mijn zoon aan bijvoeding toe is?

4. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

Jul 28, 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Besef wel dat borstvoeding veel meer voedingsstoffen bevatten dan een groentehap, als hij door de bijvoeding minder gaat drinken is er een mogelijkheid dat hij niet meer goed aankomt.
    Persoonlijk zou ik nog even wachten ik hoor vaak genoeg dat vaste voeding geen effect heeft op reflux.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,815
    5,951
    113
    Female
    Een lastige situatie, maar ik snap dat het een beslissing is die je samen maakt.
    Belangrijk is denk ik dat je eerst borstvoeding geeft, dan bijvoeding.
    Dan weet je dat jouw productie op peil blijft,en baby de honger met melk
    weg drinkt :)

6. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Je kinderarts heeft het over op zijn minst 1 ding bij het verkeerde eind: De Wereldgezondheidsorganisatie raadt tot 6 maanden exclusieve borstvoeding aan, niet tot "tussen de 4 en de 6 maanden".

Kijk maar op hun website: WHO | Breastfeeding

En ook deze:
    WHO | Exclusive breastfeeding

Misschien kun je dat eens aan je man voorschotelen bij wijze van "reality check".

Of je kindje in dit specifieke geval baat heeft bij het maken van een uitzondering en het eerder introduceren van vast voedsel, durf ik niet te zeggen want ik heb nooit een kindje gehad met reflux. Wèl weet ik wat moeders van refluxkindjes op dit forum altijd als eerste vragen en dat is: "Pas je de leefregels voor reflux al toe?"
    Misschien is dat een goeie om mee te beginnen. Iemand met meer verstand van reflux kan je hier dan misschien verder helpen.

7. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,104
    29
    48
    Ik heb ervaring met lichtgewichtjes (oudste zelfs eerste jaren pluimgewichtje) en verborgen reflux. Het gewicht van jouw zoontje is vergelijkbaar met dat van mijn zoontje. Hij woog nl. 6,6kg op 18w en de verpleegkundige van K&G liet me zien dat het kruisje op de curve rood kleurde. Ik dacht meteen "daar gaan we weer, te licht... blablabla... bijvoeden...", maar nee, hij bleek "volgens de norm" teveel bijgekomen te zijn in de voorbije 3,5w (bijna 1kg oftewel 40g per dag). Heb je dat weer...

Ondertussen is hij flink ziek geweest, op 1w tijd tot 6kg afgevallen en nu zal hij vermoedelijk (niet meer gewogen, maar ik voel het als ik hem draag) terug richting 7kg klimmen. Maar mocht ik nu ipv net voor, net na zijn verkoudheid op consultatie geweest zijn, dan had ik zeker ook bijvoeding bijvoedingsadvies gekregen. Om maar te zeggen...

Dan over de verborgen reflux... Sowieso groeit een kind daar uit, ruwweg tussen de 3 en 6mnd. Bovendien gaat een kind stilaan minder liggen en er dus ook minder hinder van hebben. Bijvoeding onder de vorm van ingedikte melk, melkpap of groentenpap werd mij bij de oudste (met verborgen reflux) ook aangeraden. 2 bordjes melkpap lepelden we erin, en dat werd een drama. Eerst dachten we beterschap te zien, want rechtop zittend om te eten, werd ze echt enthousiast en blij. Maar eens het hapje binnen was en verteerd moest worden, waren we meer dan terug bij af. Uiteindelijk gewoon 6mnd exclusief volgemaakt en daarna Rapley. Rond 5mnd zat ze goed stevig rechtop en verdwenen de refluxklachten al grotendeels, en de Rapley werd vervolgens op alle vlakken een groot succes.

Ik ben van mening dat het sowieso belangrijker is te kijken naar het welbevinden van je kindje (alertheid, ontwikkeling) dan naar de grammen en cc's. Bovendien is de gut feeling van een moeder ook veel waard. Tel er de gebrekkige kennis bij veel kinderartsen van hoe borstvoeding werkt, en de machteloosheid ivm de verborgen reflux bij op, en je ziet zo dat bijvoeding niet de oplossing is. Ik zie zo'n advies meer als bezigheidstherapie. Je moddert enkele weken aan met diverse papjes en hapjes, houdt het kind meer rechtop, en ondertussen nemen de refluxklachten sowieso af. En dan kan je zeggen "kijk eens, het werkt"...

8. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

Jun 30, 2013
    735
    0
    16
    Hier ervaring met een "te licht" kindje, heel vergelijkbare lengte en gewicht met ook rond de 20 weken. En ook verborgen reflux. En ook een CB en kinderarts die de bijvoeding wilde starten omwille van beiden.

Heb mijn eigen gevoel gevolgd en heb de 6 maanden exclusieve borstvoeding volgemaakt voordat we met bijvoeding (Rapley) begonnen. Die artsen wisten duidelijk niet veel van borstvoeding af. Rond de 5 maanden zat mijn dochter weer goed op gewicht, helemaal alleen door de borstvoeding, waar ik overigens niks aan heb veranderd qua hoeveelheid voedingen bijvoorbeeld. Bleek de befaamde 4 maandendip in gewicht te zijn (heb er nog een topic over geopend hier), is helemaal goed gekomen.

En de reflux werd toevallig rond die tijd ook vanzelf een stuk minder, we zijn nu zelfs met de medicatie gestopt, zo goed gaat het. Heb zelf het gevoel dat het vele rechtop zitten, dat ze zo leuk vond vanaf 5 maanden, de key is geweest daarin. Niet het vaste voedsel.

9. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

Aug 2, 2013
    796
    0
    16
    Female
    België
    Dankje voor de reacties.

Wij pasten (zelfs nog voor we de bevestiging kregen) zoveel als mogelijk de leefregels toe.
    Rechtop houden na een voeding, zoveel als mogelijk mee rondlopen of in de draagzak, bedje op verhoogblokken, borstvoeding in rugbyhouding, enz.

Nou MamaMaya: dat had verwacht je toch ook niet hé, "teveel" bijgekomen?

Voor de bijvoeding had ik al het gevoel dat hij er minder last van heeft dan in het begin van zijn leventje. Is dat omdat hij eruit groeit of omdat hij veel rechtop zit (met hulp natuurlijk) of... ? Dat vind ik altijd zo moeilijk met babytjes. Heeft er iets geholpen of is het de natuurlijke gang van zaken, dat het betert en ze eruit groeien?

Ondertussen eet hij sinds zaterdagmiddag wat groentepap (als het twee lepeltjes zijn zal het veel zijn) vanzelfsprekend nog aangevuld met de borstvoeding.
    Ik zie niet direct verbetering, dat kan waarschijnlijk ook niet direct dat besef ik wel, en heb het er nog altijd een beetje moeilijk mee.

Wederom, mijn man steunt me heel erg (zonder hem had ik het denk ik na twee weken borstvoeding al opgegeven) in de borstvoeding maar denkt dat een kinderarts het wel beter weet dan het internet en fora.
    We hebben er goed over gepraat en we hebben afgesproken dat we het gaan aanzien. Betert het niet na een tijdje dan stoppen we er gewoon weer mee en dan gaan we terug voltijds aan de borstvoeding. Dat is een compromis waar we ons allebei beter bij voelen.
    Zoals Zoe123 zei, het is een beslissing die je samen moet maken.

Ik vind ook dat het welbevinden van je kind een belangrijke peiler is, vandaar dat ik het mij ook allemaal niet teveel aantrok rond zijn gewicht en dergelijke bij Kind & Gezin.

Over het algemeen is hij ook echt een superleuk kind en vrolijk.
    Maar het moment dat hij last heeft kan je echt op zijn gezicht aflezen. Hij heeft dan echt zo'n pijn :'(
    En ik wil hem echt helpen en als dat dan wil zeggen dat hij een paar lepeltjes bijvoeding krijgt (die hem misschien helpen?) dan moet ik mij daarbij neerleggen. Het gaat tenslotte om hem en niet om mijn gevoel. Ik ben al heel blij dat hij geen medicatie moet slikken.
    Want wanneer ik die afweging maak: medicatie of paar lepeltjes bijvoeding dan weet ik direct wat ik erger vind.

Ik blijf het in ieder geval goed opvolgen, ga ook nog eens contact opnemen met een lactatiedeskundige omdat die meer afweten van borstvoeding dan kinderartsen (moet wel zeggen dat mijn kinderarts erg pro-borstvoeding is en hem niet TE licht vind - daar ben ik al heel blij om).
    Verder gaan we sowieso verder met borstvoeding, we blijven het het beste vinden voor hem.

Mochten er nog mama's of papa's zijn in een soortgelijke situatie dan hoor ik graag jullie ervaringen.

10. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Het klinkt voor mij helemaal niet mega weinig??? .. mijn zoon was met 4 maanden 6,8 kilo en 64 cm... en dat is gewoon gemiddeld? ... hij was tussen 2 en 3 maanden ook te weinig aangekomen (500 gr in 1 maand) . en ik kreeg toen gewoon het advies om heel vaak aan te leggen. En ik moest dan extra komen wegen om te zien of dat effect had, en dat had het!

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heb je de meet- en weeggegevens van je kind al ingevoerd op de WHO-curve op borstvoeding.com?
    Dan zou de groei wel eens beter kunnen zijn dan K&G en kinderarts beweren. Hun curves zijn namelijk gebaseerd op kinderen die kunstvoeding krijgen en bij borstvoeding verloopt de groei nou eenmaal anders.
    Erg onlogisch om te zeggen dat een kind dat te weinig groeit groente moet gaan eten! Er zitten veel minder calorien in dan in moedermelk, en op deze leeftijd kunnen de darmen er nog nauwelijks iets uit halen.

En zeker bij (verborgen) reflux kan vast voedsel er voor zorgen dat kind er meer last van krijgt i.p.v. minder last.

Ken je dit artikel al?
    Die Zes Maanden - De Groene Vrouw

12. Tannetje

Tannetje Actief lid

Jul 12, 2012
    244
    0
    16
    NULL
    NULL
    vind het gewicht niet echt laag.
    ons zoontje is 28 weken en weegt 5,7 kg.
    geef ook borstvoeding en heb alleen het advies gekregen om met groente te beginnen door gebrek aan zuigreflex.
    borstvoeding is voedzamer dan groente.

Share This Page