Hoe lang maximaal tussen de laatste en eerste voeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door gewoon Sanne, 24 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gewoon Sanne

gewoon Sanne Actief lid

6 jan 2009
    438
    0
    0
    Breda
    Hoi Linda,

Mijn dochtertje van 14 weken gaat steeds langer slapen.
    Ik heb bij het CB begrepen dat het beter is om niet langer dan 9 uur tussen de voedingen te laten ivm de melkproductie. Ik merk dat ik haar steeds vaker wakker moet maken 's morgens om die 9 uur aan te houden. Vanmorgen ben ik aan het werk en is mijn man thuis met de kleine.
    Ze had gisterenavond om 20 uur goed gedronken. Om te voorkomen dat ze erg vroeg wakker zou worden heb ik haar om 22 uur nog even laten drinken, maar dat was maar zo'n 2 x 5 minuten.
    Rond 22:15 uur lag ze in bed.
    Nu hoor ik net dat mijn man haar om 8 uur wakker heeft moeten maken. Ze houdt het dus blijkbaar langer uit dan 9 uur...
    Is het inderdaad zo dat het niet goed is om langer dan 9 uur tussen de voedingen te laten?
    Een optie is nog om te kolven, na 9 uur, want mijn borsten zijn dan wel heel vol. Aan de andere kant vind ik die voedingen 's morgens wel prettig, lekker samen liggend in bed...
    Als ze wat langer door slaapt redt ze het wellicht ook met 4 voedingen. Tot nu toe 'propte' ik er 5 in een dag, maar van het CB mag ik er 4 proberen. Dit komt op een uurtje ofzo, net niet uit. Dus wat langer doorslapen zou makkelijker zijn.

Alvast bedankt weer!!

2. gewoon Sanne

gewoon Sanne Actief lid

6 jan 2009
    438
    0
    0
    Breda
    Even een aanvulling:

Gisteren heeft Noa voor het eerst 4 voedingen gehad. Ik moest werken en had voor de dag 2 flessen van 240 cc BV gemaakt. Mijn man moest haar om 8 uur wakker maken voor de 1e fles. Ze had om 22 uur de laatste fles op, dus heeft er 10 uur tussen gelaten. Gezien mijn vraag hierboven dus wel interessant....
    Deze 1e fles heeft ze bijna helemaal op. De 2e fles heeft ze om 12:45 uur gehad. Hiervoor heeft mijn man haar ook weer wakker moeten maken. Wederom een fles van 240 cc, helemaal op dit keer. Toen ik om 16 uur thuis kwam nam ik haar op mijn schoot en viel ze lekker bij me in slaap. Ik heb haar om 18 uur wakker gemaakt voor de 3e voeding, aan de borst. De 4e heeft ze gehad om 22:30 uur. Toen gaf ze aan honger te hebben.
    Ik denk wel dat dit alleen lukt als ik werk, omdat ze dan de 1e en 2e voeding in een fles krijg. Ik heb 's morgens wel 240 cc in mijn borsten, maar de rest vd dag niet meer. Kan he kwaad om haar 2 keer per week 4 voedingen te geven op bovenstaande manier, en de dagen dat ik thuis ben gewoon toch maar 5 keer? Anders ben ik bang dat ze met 4 niet voldoende binnen krijgt.
    Ik ben ook van plan om na de 3e, 4e en 5e voeding na te gaan kolven om mijn avondproductie wat op te schroeven. Misschien lukt het me zelf dan ook met 4 voedingen.

Alvast bedankt weer!!

3. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Volgens mij doe je het hartstikke goed. Je doet het allemaal een beetje op intuïtie en dat is prima zo. Als jullie baby aangeeft dat het prima is en haar groei is goed zou ik het mooi zo doordoen. De dagen dat je werkt 4 voedingen en de dagen dat je thuis bent weer 5 voedingen. Af en toe een dagje extra kolven om je productie op te plussen. Volgens mij heb ik er niks aan toe te voegen.

groet
    Linda

4. gewoon Sanne

gewoon Sanne Actief lid

6 jan 2009
    438
    0
    0
    Breda
    Dank je wel voor de reactie. Altijd fijn om te horen dat je op de goede weg zit.
    Wel wilde ik graag nog weten of het kwaad kan om langer dan 9 uur tussen de laatste en eerste voeding te laten?
    Er is mij verteld dat dit ten koste gaat van je productie, maar als Noa nou regelmatig een uurtje langer doorslaapt? Ik vind het zo jammer om haar wakker te moeten maken 's morgens....

5. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Ook dat zou ik op gevoel doen.
    Ik kan me heel goed voorstellen dat je haar niet wakker wilt maken. Het teruglopen van de voeding moet je wel in de gaten houden, maar ook dat geldt niet voor iedereen. Je kunt het altijd nog weer bijstellen als blijkt dat het minder gaat.

Linda

Deel Deze Pagina