Een lactatiekundige van het consultatiebureau is gratis. Bij ons heeft het cb een inloopspreekuur bij de lk. Er is 1 cb in onze stad waar een IBCLC lactatiekundige is. Dus er zitten ook zeker kwalitatief goede bij. Enige nadeel is wel dat ze maar beperkt tijd hebben. @Peppa83, pijn hoort niet. Dat is een teken dat de hap niet goed is. Als je zonder tepelhoedje voedt, komt je tepel er dan wel rond uit of enigszins vervormd (geplet of afgeplat zoals een nieuwe lipstick eruit ziet)? Een lactatiekundige kan met je meekijken om te zien of het aanhappen goed gaat. Zij kan je eventueel tips of houdingen laten zien. Als het nou lukt met goed aanleggen dan gaat je dit zoveel opleveren. Niet meer kolven, geen gehannes met tepelhoedjes, en dan kan je dochter ook effectiever en dus sneller drinken. Kies uiteraard het pad waar jij je goed bij voelt! Je doet het voor jezelf en niet voor ons. Maar het zou zonde zijn als je een probleem relatief simpel kan oplossen, toch?
We doen het idd voor ons zelf maar het is lastig... Mijn partner ziet sowieso het plan van een lactatiekundige niet echt zitten... Mede vanwege de kosten. Ik weet het niet zo goed. Ik merk alleen nu al na 2 dagen dat ze zoveel beter in haar vel zit... Ik kan haar toch geen honger laten leiden. Kolven is zeker ook niet alles maar het is gewoon lastig allemaal. Ik was gewoon een uur aan het voeden dus tja kolven en fles geven gaat sneller. Neemt niet weg dat ik het ook wel een beetje mis... Maar tegelijkertijd is de fysieke belasting voor mezelf ook een stuk minder. Daarbij komt dat mijn eigen gezondheidsproblemen er voor zorgen dat ik voldoende rust nodig heb. Maar goed morgen terug naar het cb. Mss eens vragen of er bij hun ook een lk is... En hoe dat zit...
Maar ik denk dat je even 2 dingen moet scheiden. Wie zegt iets over lijden? Dat je nu aan het kolven bent dat is prima. Het kan een goede tijdelijke oplossing zijn, natuurlijk! Ik heb bijvoorbeeld na de geboorte van mijn oudste zo’n 4/5 weken gekolfd, ze was wat prematuur, had moeite met effectief drinken, en moest ook met een tepelhoedje drinken. Dus aanleggen, kolven, flesje nageven. Heel vermoeiend, maar ze moest wel groeien, zodat ze sterker werd. Dankzij de hulp van de lactatiekundige heb ik het kolven rustig af kunnen bouwen en haar volledig aan de borst gekregen. Heel spannend maar ze groeide als kool dus een lesje loslaten. En wat heerlijk..geen gedoe meer. Gewoon voeden. Honger? Aanleggen en klaar. Zeker in de nacht... Kan je partner aangeven waarom hij een lactatiekundige niet ziet zitten? Wat is dan de reden daarvoor? Het is toch juist fijn dat ee iemand is die jullie goed kan helpen? Het kan zijn dat hij het niet kent, maar een LK is gewoon een onderdeel van het “verzorgingsteam” voor jullie baby, net als het CB en de huisarts. En wat betreft de kosten, die pakken kunstvoeding zijn niet gratis.. Edit, als fulltime kolven voor jou de oplossing is, prima natuurlijk.
Ik denk dat je nu één belangrijk ding vergeet: live voeden zoals je het voordien deed, daar ging iets fout. Slechte aanhap, slecht vacuüm... Wat dan ook: vermoedelijk iets dat makkelijk verholpen kan worden als een professional even tips geeft. Dus natuurlijk zit je baby nu beter haar vel. Dat heeft niets te maken met live voeden dat niet werkte voor jullie beiden, en een fles die beter gaat. Dat heeft te maken met rotslecht advies dat je tot hiertoe kreeg van je kraamzorg. Dus opnieuw: als jij je hier goed bij voelt, doe dan vooral zo verder. Maar stop het idee niet in te hoofd dat jij geen live bv kan geven. Je hebt gewoon geen goede hulp gekregen. Dat is jouw schuld niet.
Dat klinkt wel als een optie voor mij, hoe intensief ook... Maar goed morgen eerst even zien of ze niet verder is afgevallen... Wat lastig allemaal... Ga sowieso is navragen of lk ook gewoon bij het cb zit mss...
Reactie was bedoeld op het bericht daarvoor met aanleggen, kolven en dan fles... Ik denk idd dat ik los moet zien van mezelf, maar dat is lastig... Heb gewoon ergens ook het gevoel dat het aan mij ligt ofzo...
Ons dametje zit eindelijk boven haar geboortegewicht... Besloten dat we nu eerst gaan aanleggen en dan aanvullen met de fles als dat nodig is... Contact opgenomen met lk via de mailfunctie van la leche voor advies... Ben benieuwd, iig heerlijk om haar weer aan de borst te hebben...