mn zoontje is 5 weken, en ik twijfel of hij spruw heeft. hij heeft altijd wel een melk tongetje, maar nu lijkt de aanslag wat dikker mijn tepels , met name links zijn ook pijnlijk. dat komt doordat hij ineens sinds 3 dagen ofzo een klakkend geluid maakt wanneer hij zuigt, en het is vreselijk voor mn tepels. Nu is het zo dat de bv nog niet probleemloos is verlopen, i slik domperidon omdat ik niet genoeg melk had, en hij drinkt langdurig , (soms wel een uur) omdat mn melk net genoeg is dus morgen gaan we naar de huisarts. Maar mijn vraag is zijn er mensen die ervaring hebben met spruw, en hoe lang duurde het voordat de medicijnen effect hadden? alvast bedankt voor het antwoord. Bagbi
Hier nu voor de derde keer spruw. Gelukkig hebben we er allebei weinig last van. De eerste twee keer heb ik de spruw zelf behandeld met Gentiaan Violet, nu de derde keer toch maar naar de huisarts gegaan en nystatine voor mijn zoontje en miconazol voor mezelf gekregen. Dit krijg jij waarschijnlijk morgen ook. De nystatine kun je beter na elke voeding met een wattenstaafje in het mondje van je kindje smeren, ipv 4 keer per dag zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Hetzelfde geldt voor de miconazol waarmee jij je tepels in moet smeren. En nadat de klachten verdwenen zijn nog een week doorgaan met de behandeling! Op borstvoeding.com staat wat je verder nog kunt doen om de spruw zo snel mogelijk uit te roeien. Succes!
Idd nystatine en miconazol na elke voeding doen. Ik deed gewoon de halve dosis per keer in haar mondje en dan aan beide kanten een beetje erin spuiten. Ik was hier begonnen met Gentiaan Violet maar dat hielp niet na een week. Daarna 2 kuren Nystatine en had nog een beetje gentiaan violet dus dat nog een paar dagen er achteraan. Zie beide kanten bij haar kaken nog een klein beetje, dat was wel weg met de nystatine. Kijk het nu even aan en bel anders de huisarts wel weer. Met de nystatine was haar mondje na 2 dagen schoon, voelde het wel nog een week in m'n borsten.
De beste en meest onschuldige tip van mijn oma; na het voeden je kleintje een theelepeltje water voeren. Dan slikt je kleintje na het voeden ook dat laatste beetje melk weg. Ook dit doen na het spugen. Anders blijft er steeds melk in het mondje en blijf je met die rotspruw aan de gang. Toen ik dit eindelijk wist, en dus consequent volgde had eindelijk die derde keer kuur nut en waren we er vanaf.