dag! Mijn zoontje is 5 1/2 week oud, hij is geboren met 3350 gram, en vandaag woog hij 4680. Vorige week dinsdag woog hij 4310. Hij komt dus naar mijn idee goed aan. Mijn vraag is het volgende. Hij clustert nu al een week of vier. Dat is meestal 's avonds. Dan ben ik van 19 tot 23 bezig met voeden. Dat begint met gewoon drinken, dan valt hij in slaap, en als ik hem wegleg, dan wordt hij weer wakker en wil hij weer drinken. En zo is het dan 23 uur. Er zijn tussendoor ook momenten dat hij krampjes heeft. Als we hem dan wat wiegen, zakt het, hij poept, en dan is dat weer weg. Daarna klikt hij weer met zn tongetje en wil eten. Hij pakt geen speentje, en ook mijn pink wil niet. Wel op andere momenten, maar 's avonds blijft hij aangeven dat hij honger heeft. Overdag drinkt hij harstikke goed, klok klok klok en tevree. Maar 's avonds dus niet. Hoe kan ik dit doorbreken? Ik wil zo niet door blijven gaan. Hebben jullie tips? Ben in staat om een pak voeding voor hongerige baby's te gaan halen maar omdat het voeden eigenlijk zo keigoed gaat en hij hartstikke goed aankomt, zou het jammer zijn als ik dit niet doorbroken krijg, en hij 's avonds ook gewoon tevree is / raakt van een voeding. Alvast bedankt.
Hoi, Wat je beschrijft is zo normaal en herkenbaar. Dit gedrag hebben heel veel baby's. Dit is echt geen abnormaal babygedrag. Baby's worden nou eenmaal geboren met onrijpe darmen. Daarvoor hebben ze nog zo'n drie maanden nodig. Probeer deze eerste drie maanden te zien als een stukje zwangerschap buiten de buik. Je kindje heeft je nog heel veel nodig en kan het nog echt niet zonder papa of mama. Waarom het speciaal in de avonduurtjes speelt weet ik niet, maar ook dit is bijna altijd zo. Misschien wel omdat je 's avonds meestal met z'n tweeen bent? Als je het kunt opbrengen om deze eerste maanden de baby 's avonds gewoon maar bij je te houden of even in de box te laten slapen en je erbij neerlegt dat hij nog niet hele avonden slaapt geeft dat zoveel meer rust... En echt, zo rond de leeftijd van 3 maanden verandert dit en gaat hij wel in zijn bedje slapen. Baby's met krampjes vinden het lekker om rondgedragen te worden, lekker op papa's buik te liggen, in een draagdoek gewiegd te worden of een keer in badje 's avonds. Ze willen vooral niet: op hun rug (de voorgeschreven houding) in hun bedje liggen!! Als je dat stukje acceptatie kunt bereiken zul je zien dat het ineens heel anders wordt. Probeer het gevecht ertegen op te geven. Misschien is dit niet de oplossing die je in gedachten had, maar volgens mij wel één die werkt! groet Linda
Hoi Linda, Dankje voor je reactie. Ik wil er nog wel even op reageren: ik geloof niet dat hij de hele avond krampjes heeft, en ik heb het idee dat jouw reactie daar vooral om gaat. Maar mij gaat het om dat voeden de hele avond lang. mijn borsten gaan ervan kapot, en ik heb het gevoel dat ze leeg zijn op een gegeven moment, en hij meer honger heeft, waardoor hij onrustig wordt dan en meer eten wil.. hij blijft maar klakken met zijn tongetje. Wat kan ik daar aan doen? Ik voed hem echt op aanvraag, dus klikken met t tongetje is voeden. Overdag kan er wel eens vier/vijf uur tussen zitten en 's nachts slaapt hij door, dan zit er dus ook wel zeven of meer tussen. Mag dat met dit gewicht/deze leeftijd? Of moet ik meer regelmaat inbrengen zodat hij dan wellicht regelmatiger voeding krijgt en minder behoefte heeft aan clusteren?? Ik zeg maar wat? Simone
Hoi Simone, Kan het zijn dat jouw borstvoeding wat aan het teruglopen is? Als jouw baby 's nachts doorslaapt en overdag wel eens een lange pauze maakt zou het kunnen dat je productie even een oppepper nodig heeft. Het tekort aan voeding is vaak 's avonds het eerst merkbaar. Je zou een paar dagen extra vaak kunnen aanleggen of (om zijn ritme niet teveel te doorbreken) extra kolven. Bijvoorbeeld 4 keer op een dag na de voeding nog een extra kolfsessie. waarschijnlijk voel je dan na een paar dagen dat je productie weer is toegenomen en heb je hopelijk ook in de avonduren voldoende voeding. Je zou, zolang het probleem van te weinig voeding nog speelt je baby een flesje kunstvoeding kunnen geven 's avonds? Maar ik weet niet hoe je daar tegenover staat. Dat is dan hopelijk na een paar dagen niet meer nodig. succes Linda