BV en tutten?

Discussion in 'Borstvoeding' started by ZonStraal, Jul 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Hoi Dames,

Ik begin volgende week weer met werken en heb hier best zin in, maar ik loop tegen een probleempje aan wat betreft ons kleine meid. In de 3,5 maand dat ik thuis heb gezeten heeft ze volledige BV gehad en heb ik haar ook wel eens aan de borst laten tutten als ze moe, ziek of gewoon wilde kroelen.

Nu is ze gister voor de eerste keer proef gaan draaien op het KDV en daar heeft ze dus ontzettend veel gehuild :( omdat ze maar niet in slaap kwam. Thuis als ze moe is neem ik haar bij me en geef haar dan de borst (is dit nu fout van mij?) zodat ze in slaap valt en dan leg ik haar in haar bedje.
    Maar goed, op het KDV kunnen ze dit natuurlijk niet doen. Maar om te weten dat zij zoveel huilt omdat ze de behoefte heeft om te zuigen, doet mij ook weer niet goed.

We hebben al een speentje geprobeerd maar die weigerd ze. Ze loopt wel altijd op haar handje te kluiven en sabbelen maar kan haar duim nog niet pakken. Daarnaast doen wij haar inbakeren, omdat ze zichzelf open krabt en wakker maakt/houdt.

Nu wil ik graag dat mijn dochtertje leert zichzelf in slaap te sussen, dat daar huilen bij gepaard gaat snap ik.
    Maar hoe kan ik die zuigbehoefte van haar bevredigen zonder dat ik haar mijn borst aanbiedt om te tutten?

Ik werk namelijk onregelmatigheidsdiensten dus mijn man moet haar wel in de avond in bed doen, en als zij dan maar niet wilt slapen omdat ze bij mama wilt tutten wordt niemand vrolijk van, hij moet 's ochtends 6 uur eruit.

Tips en advies graag meiden!

2. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

Jun 17, 2008
    1,677
    0
    0
    Drenthe
    ik zou haar nu gewoon na/tijdens het drinken wakker houden en wakker in bedje leggen. Hierdoor leert ze om zelf in slaap te komen en dat is beter voor haar. Mijn dochter schrok ook vaak wel weer wakker als ik haar na het voeden oppakkte. En een knuffeltje/doekje voor de veiligheid geven?

3. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Waarom geef je haar de borst als ze moe is in plaats van haar wakker in bed te leggen?

Ik denk dat je het wel kan proberen, om haar in haar bed te leggen zodra ze tekenen van moeheid vertoont. Ze moet toch echt leren om zelf in te slapen, zeker nu ze naar een KDV gaat, en dat zal in het begin gepaard gaan met huilen (dat wordt steeds minder hoor).

4. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Heb je al verschillende speentjes geprobeert? Mijn zoontje wil alleen de difrax, de rest spuugt hij zo weer uit. En dan (alleen) de kleinste kersenpit speen! Dus daar zou je nog mee kunnen experimenteren!

Succes!!

5. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Om eerlij kte zijn weet ik niet waarom ik haar de borst geef als ze moe is ... ik denk toch de onzekerheid dat ze misschien niet genoeg heeft gedronken (ze valt namelijk vaak in slaap tijdens de borst). Ze is dan vaak zeurderig (moeheid) en dan ben ik geneigd om haar op te pakken en de borst te geven, zodat we wat meer drinken en uiteindelijk valt ze in slaap.

Ik weet ergens dat het ook beter voor haar is om gewoon wakker in bed te leggen, maar ik heb dit meerdere keren gedaan en dan blijft ze gemakkelijk 30 min. huilen. Hierna pak ik haar op en dan is ze meestal al zo moe van het huilen dat ze kort daarna in slaap valt.

Speentjes: Ik heb die van Bibi geprobeerd, Difrac, Tommie Tippee en prenatal eigen merk, alle spuugt ze uit.

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hier is het bij fasen beter en minder goed gegaan met het zelf in slaap vallen. Nog steeds, als ik haar een tijdje "in slaap heb gevoed" (makkelijk en zo fijn :)) gaat het weer minder met zelf in slaap vallen.

Een slaapritueeltje is erg belangrijk/prettig, zodat ze leert dingen te associeren met gaan slapen, die dingen kunnen ze dan ook op het kdv doen. Je kunt beginnen met oefenen dat als je haar slapend weglegt je nog wat tegen haar praat; dat je haar nu in bedje legt en ze heerlijk gaat slapen oid. Als dat goed gaat kun je haar eens wat meer bewegen/veranderen van houding bij het wegleggen zodat ze ook daarvan een klein beetje wakkerig wordt en hopelijk leert snel weer te slapen. Etc.

7. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    wat bij ons hielp was wat druppeltjes cinebaby op de speen te doen. Daardoor pakte mijn zoontje de speen wel. Ik weet wel dat het daar niet voor bedoelt is, maar het werkt wel!

8. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

Oct 8, 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    En als je nou eens wat druppeltjes mamamelk op de speen doet? Dan smaakt hij lekker naar jou ;)

9. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb m'n kindjes zich ook altijd in slaap laten drinken aan de borst. Heerlijk, zowel voor hen als voor mij. Gek genoeg heb ik wel de ervaring dat in slaap vallen zonder mij niet zo moeilijk ging (weet ik van m'n vriend, de oppas en het kdv). Ze moesten eventjes huilen, maar binnen een paar minuten sliepen ze.
    Op zichzelf hoeft het dus helemaal niet verkeerd te zijn om ze zo naar bed te brengen.

Maar blijkbaar heeft jouw kindje daar meer moeite mee. Die paar druppels melk op het speentje zou ik ook eens proberen, misschien pakt ze 'm dan wel. Of misschien een ander model?
    En een knuffeltje van thuis, of misschien een doekje dat jij 's nachts tegen je aan hebt gehad (of waar je wat melk in hebt geknoeid), zodat het naar jou ruikt. Misschien helpt het wel dat ze zich wat vertrouwder voelt, en zich makkelijker kan overgeven aan het slapen.

Succes ermee, en sterkte. 't Is niet leuk om te horen dat je dochter zo veel moet huilen als ze wil slapen...

10. babyproject

babyproject Niet meer actief

Mijn dochtertje wilde juist alleen maar Avent en Bibi. Die Difrax spuugde ze meteen weer uit ;) Dus zeker het experimenteren waard!

[edit: oh lees dat je dat al hebt gedaan...]

11. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    - Een klein knuffeltje waar ze thuis mee slaapt, ook meegeven naar het KDV (of identiek exemplaar, ik heb 4 identieke girafjes, ze heeft er thuis 1, op het KDV 1 en nog 2 reserve voorals er 1 kwijtraakt of in de was moet. Mijn dochtertje snoezelt echt bewust met haar girafje, pakt hem vast, drukt hem tegen haar gezichtje, sabbelt op zijn poten en staart... )
    - Een bedritueeltje, een liedje, bijv. schaapje-schaapje-heb-je-witte-wol zingen voor 't slapen gaan. Ze weet dan dat het tijd is om te slapen. Mijn dochter was wel wat ouder dan jouw kindje toen ik daarmee begon, maar ik wilde dat ik het eerder had gedaan. Sinds we dat doen, bijna nooit meer problemen met slapen. Zodra ze het liedje hoort, begint ze breed te lachen! (dan niet denken dat ze nog niet moe is).

Ik moet toegeven dat ik haar ook soms heb gevoed en voed voor 't slapen als niets anders meer helpt. Maar dan probeer ik wel eerst iets anders om haar te laten slapen. Soms heeft ze honger, soms ook niet. Als ze echt overstuur is geraakt dan komt ze tot rust bij mama's borst, maar dat zijn uitzonderingen.

Wij laten haar zelf op onze pink zuigen voor 't slapen gaan, als dat nodig is. Maar op het KDV kan dat natuurlijk niet (hygiëne) en daar heeft ze een speentje. Bij ons pakt ze hem thuis ook niet, maar op het KDV zie ik wel dat hij gebruikt wordt. Dus misschien pakt ze hem daar wel. :(

Share This Page