Hallo. Onze kleine zoon in ondertussen vier maanden en heeft sinds donderdag bedacht dat hij geen borst meer wil maar een fles. Hij kreeg af en toe een fles met gekolfde melk, maar niet vaak. Het is een onrustiger drinker aan zowel de fles als borst (onrustige baby on het algemeen) Een stukje voorgeschiedenis: - BV liep vanaf begin goed, ik ben zelf erg ziek geweest waardoor hij er vijf weken over gedaan heeft om terug om gewicht te komen; - Hij komt per week ongeveer 90 gram aan dus het is niet heel veel geboortegewicht 3300 en nu 5700 bij 18 weken) - Ik eet sinds 1 augustus melk vrij omdat hij erg onrustig (heeft uren gehuild) is. Merk iets van verschil maar durf niet aan de melk te beginnen; - Ik voed met tepelhoedje omdat ik kloven had en meneer accepteerd het niet meer zonder (lactatiedeskundige langsgeweest), maar nu dus helemaal niet meer; Ik wil heel heel graag bv geven, maar het lijkt erop dat meneer er klaar mee is. Heb je nog tips? Daarnaast vraag ik me ook af of mijn melk wel voldoende is aangezien ik zelf geen melk meer drink? Mijn andere zoon was juist te fors altijd (woog met 18 weken 7680) dus word erg onzeker. Vooral omdat de jongste zeer regelmatig huilt en ik bang ben dat hij te weinig binnenkrijgt. Ik voed hem om de ongeveer 2,5 uur overdag en s avonds om 20.00 uur krijgt hij en komt dan om 3.00 uur en dan om 7.00 uur. Omdat hij zoveel gehuild heeft is het moeilijk hongersignalen te herkennen voor mij. Lang verhaal maar wil je een compleet beeld geven van het geheel. Meneer ontwikkeld zich goed! Ik hoor het graag of je er iets over kunt zeggen! Alvast bedankt!
Hoi, Ik zal proberen zo goed mogelijk te antwoorden hieronder: Jullie hebben een lastige start gehad zie ik, met dat jij ziek bent geweest en je zoontje lastig op gewicht kwam. Het kan zijn dat je kindje daardoor van slag is geraakt, (huilen?) het kan ook zijn dat dat maakt dat hij een trage lijn van groei heeft ontwikkeld, maar dat kan allebei ook los van elkaar staan. Dat jij geen melk drinkt maakt niets uit. Een groot deel van de wereldbevolking doet het zonder melk in haar dieet dus ik zie niet waarom dat bij jou een probleem zou zijn. Wel van belang is goede voeding en aanvullen van voedingsstoffen. Overleg met een diëtist met verstand van lacterende moeders. Hoe je voedt (om de 2,5 uur) klinkt heel normaal in mijn oren. Wat bedoel je met het lijkt of meneer er klaar mee is? Wat gebeurt er daadwerkelijk? Kindjes die uit zichzelf afbouwen op deze leeftijd is niet gewoon. Vaak is er dan iets anders aan de hand. Kijk naar het grotere plaatje. Kan het zijn dat je kindje iets onder de leden heeft, waardoor drinken moeilijker, lastiger, pijnlijk kan zijn voor hem? Spruw, verkouden, prikken gehad, oorpijn, komt je menstruatie weer op gang...Kan het zijn dat je kindje verward is en niet meer weet wat hij kan en wat van hem verwacht wordt? Heb jij (pijn)klachten die je onbedoeld doorgeeft, waardoor hij minder ontspannen aan de borst kan liggen? Ik denk dat er nog wel wat mogelijk is. Tot die tijd is het fijn als je je kindje tegemoet kunt komen door je melk af te kolven en in een flesje te geven zodat hij nog optimaal van jouw melk kan genieten. Verschillen met andere kinderen kunnen groot zijn, ook binnen een gezin. Hoe jullie start is geweest, met hoeveel weken zwangerschap je kindje is geboren, hoe de geboorte is verlopen, verschil in geboortegewicht en maturiteit kan al veel uitmaken. Daar zou ik me niet te veel op focussen! Ik zou hulp zoeken, ook bij het interpreteren van huilen. Het is heel handig wanneer jullie elkaar makkelijk leren begrijpen! Vraag bij het consultatiebureau, overleg met je huisarts. Misschien is iets van een moedercoach of babycoach iets voor jullie? Of een lactatiekundige waar je vertrouwen in hebt en waar je je goed en veilig bij voelt. Succes, geniet van je mannetjes!
Alvast heel erg bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord! Ik geloof er zelf in dat hij meer aan mij hangt omdat ik ziek ben geweest. Ik ben de enige die hem redelijk snel rustig krijgt ondertussen. Wat ik merk in het groter geheel is sinds een aantal dagen, onrustiger, meer bij mij willen zijn, slechter slapen en minder tevreden. Ik denk zelf dat er weer een nieuwe stap in zijn ontwikkeling aan zit te komen of er al gedeeltelijk is. Zelf zit ik goed in mijn vel. Wat ik nu doe is hem mijn borst aanbieden met tepelhoed die ik ff in bv heb gedaan. Wil die hem niet dan maak ik een flesje warm. Na het flesje van 100ml geef ik hem nog een keer de borst. Soms drinkt die, soms niet. Als hij hem wel meteen pakt dan ben ik blij. We hebben een redelijk duidelijk schema slapen, drinken, verschonen, kroelen en daarna ff alleen spelen en weer slapen. Het huilen is voor mij ondertussen vaak wel duidelijk. Bij oververmoeidheid gaat hij heel veel en hard huilen. Leg hem dan in bed en slaapt dan binnen vijf minuten. Verder draag ik hem nu veel omdat ik toch merk dat er iets dwars zit (zelf denk ik sprong) en ik hoop dat jij de borst gaat pakken. De lactatiedeskundige die ik had vond ik niet fijn en hier zitten er weinig in de buurt. Mocht het over een week hetzelfde zijn dan ga ik zoeken! In ieder geval bedankt!