Mijn zoontje is nu 4 weken. Toen hij 10 dagen was kreeg ik een borstontsteking, het lukte niet om het te laten wegdrinken of kolven, dus op dag 3 een antibiotica kuur, die meteen aansloeg. Nu zijn we ruim twee weken verder en weer zit ik tegen een borstontsteking aan. Nu lukt het nog zonder antibiotica, ik heb op het moment geen koorts meer maar de rode vlekken blijven en ook de voel ik nog harde stukken die mijn zoontje niet weggedronken krijgt. Volgens mij komen de borstontstekingen omdat ik te veel melk produceer. Ik heb veel last van lekkende borsten, ook spuit het er letterlijk uit als ik mijn zoontje aanleg. Hij verslikt zich vaak tijdens het drinken, ook heeft hij veel last van krampen en heeft hij veel (spuit)luiers met groene poep (sowieso elke voeding en vaak ook nog tussendoor). We hebben er beide dus erg veel last van, wat maakt dat ik vaak twijfel of ik nog wel door moet gaan met bv. Bij mijn diochter had ik ook last van overproductie maar door het advies toe te passen van de lactatiedeskundige is het toen goed gekomen. Nu doe ik dus hetzelfde als toen: ik voed 1 borst per keer (zoon komt om de 3 uur), ik voed de laatste dagen liggend op mijn buiken en wissel af in houdingen, ik laat eerst wat melk weglopen voordat ik hem aanleg en als hij toch vaker komt dan om de drie uur doe ik aan 'blokvoeden'. Toch helpt dit dus onvoldoende! Graag zou ik nog andere tips krijgen om de productie te minderen. En mocht ik toch helemaal willen stoppen, hoe krijg ik afgebouwd met zo'n productie??
Voor nu: (dreigende ontsteking) is doorvoeden het beste. De boel moet blijven doorstromen. Dus ook bij spanning deze extra kolven. Ik zou starten met een dag in de ochtend zo veel mogelijk afkolven. Liefst voor je gaat voeden. Kolven, kolven, kolven. Tot er niets meer komt. En dan nog een beetje. Dan pas aanleggen. De dag door laat je eerste toeschieten weglopen: leg je kindje aan en haal het af wanneer de melk begint te stromen. Wacht tot de straaltjes afbuigen of overgaan in druppen. Nu de borst drogen en aanleggen. Je kunt ook met je hand stimuleren tot het toeschiet, bij sommige vrouwen werkt dit heel makkelijk. Dan: tussen de voedingen door: heb je last van onprettige spanning, dan kolf je enkel die af. Kijk of je de dag er na nog eens eerst alles kolft. Liever een dag aankijken. Verder drink 2 x per week een kopje saliethee midden op de dag. Niet meer, niet vaker. Je wil niet je hele productie om zeep helpen, slechts temperen. Na een week evalueren. Bedenk: dit is te reguleren! Het kost alleen meer tijd om af te stemmen! Kijk wat jullie ideale status wordt: volledig aan de borst straks, deels borstvoeding, deels kunstvoeding of straks helemaal afbouwen. Alles is mogelijk Succes
Bedankt! Ga er mee aan de slag. Ben nu wel weer gestart met een Ab kuur, omdat ik gisteren in de avond toch weer koorts kreeg en de rod vlekken en harde stukken (erg diep in mijn borst) maar bleven. Nu is de koorts al weg en ook het rode is weg. Ik voor alleen een hard stuk voelen ook als mijn borst voor e redt helemaal leeg aanvoelt. Het zit ook vrij dicht/onder mijn tepelhof waardoor ik het niet kan masseren tijdens het voeden of kolven. Hopelijk doet de Ab nu wel zijn werk en zal dat harde stuk ook verdwijnenen. Ik had van iemand de tip over salie thee gekregen, alleen was me niet bekend hoe vaak ik het moest nemen, op de verpakking staat namelijk 3 keer per dag, maar er staat niet bij waarom/waarvoor de 3 keer per dat helpt! Dus bedankt voor je tip!! Nu denk ik dat er misschien ook sprake is van spruw. Mijn zoontje heeft erge luier uitslag wat maar niet weggaat en ik heb vooral in mijn linker (waarin ook de ontsteking zat/zit), steken na het voeden. Rechts heb ik dat de laatste dagen ook en daar had ik ook. Ik zie echter niets aan mijn tepels. Bij mijn zoontje zag ik nu twee kleine witte stipjes achterin zijn mond, verder is bij hem niets zichtbaar. Hij laat ook vaak los tijdens het drinken maar dat komt ook door de vele melk. Voor de luieruitslag heb ik nu miconazol gehaald. (Ik had toen nog niet aan spruw gedacht). Kan ik dat eventueel ook op mijn borsten smeten na het voeden? Ik neem aan dat mijn zoontje ook iets moet krijgen voor zijn mondje of zijn er ook meer natuurlijkere oplossingen? Ik heb nu al twee keer een Ab en wil liever niet zoveel medicatie. Dus zijn er ook natuurlijke manieren om de spruw te behandelen?
Hoi, Bel morgen even je huisarts, of overleg met apotheek. Als het spruw is, ga je ook het mondje behandelen en dat is niet zo lekker met de zelfde crème als op de billen natuurlijke manier: mijd alle suiker en honing. En neem zure producten. Ook azijn in waswater (als je vloeibaar wasmiddel hebt: dan 2/3 azijn, 1/3 wasmiddel in wasbol. Geen vloeibaar: dan azijn in wasverzachterbakje) En was op 60 graden. Er zijn moeders die pure bosbessensap op tepel smeren en daar goede resultaten mee hebben. google even, ook binnen dit forum. Oja, en de plek van de ontsteking kan echt nog een volle week gevoelig blijven, soort van spierpijn gevoel. Succes.