Heb 3 kindjes borstvoedinggegeven , jongste nu 5 oudste 11. Alle drie huilden ze 's avonds veel en bleven "happen". Ik werd daar enorm onzeker van, kregen ze wel genoeg of juist te veel. Veel "tips" en commentaar van kraambezoek enz. Nu las ik laast over clustervoeden, kan dit het zijn geweest? Moet ik als deze kleine straks gezond geboren is gewoon maar aanleggen, of een bepaalde tussentijd hanteren? Of bijvoeden? ( 2 van de 3 waren zware baby's 8 en10 pond, maar de lichtste 6 pond deed het ook.)
Hoi, gefeliciteerd met je zwangerschap, leuk dat je weer van plan bent te gaan borstvoeden! Clustervoeden is idd de eerste tijd heel normaal, vooral tus=vanaf een uur of 1700. Je kan er erg onzeker van worden, maar aanleggen is dan de enige juiste oplossing. Je baby is op die momenten onrustig en heeft jou nodig en het drinken aan de borst zorgt voor onladen van spanning, voeding, geruststelling en geeft je productie een boost voor de langere termijn, vooral handig als je wilt gaan kolven voor een eventuele baan! Omdat borstvoeding wat sneller uit het maagje is door een snellere en makkelijker vertering is een bepaalde tussentijd hanteren niet handig. Kunstvoeding kun je teveel geven en dat kan gevaarlijk zijn vanwege overschrijding van bepaalde voedingsstoffen. Borstvoeding heeft dit gevaar niet. Je kindje weet wat het nodig heeft. Een schema van iedere 3 uur voeden hoort bij kunstvoeding. Borstvoedingskindjes hebben vaak een ritme van overdag wat meer tijd tussen de voedinge n veel slapen, tegen de avond clusteren en dan snacht nog een slokje. Veel succes! Kirsten