eb al wat af lopen struinen op internet, maar 't wordt me maar niet duidelijk. Misschien is er hier iemand die 't duidelijker weet en kan uitleggen Ik werk op een KDV en las dat je dan een grotere kans hebt om besmet te worden met het CMV virus. Dit zou schadelijke gevolgen hebben tijdens een zwangerschap met kans op een doof kindje etc. Aan het begin van het IVF traject is er bloedgeprikt, toen zei de arts alleen dat alles goed was, dus geen idee of ik dan CMV positief of negatief was. Ik las dat de kans het grootst is dat je 't al een keer gehad hebt (dan lijkt me die kans bij mij vrij groot, omdat ik al heel lang veel met kinderen werk). Maar betekend dit dan dat je tijdens de zwangerschap niet weer besmet kan worden, omdat je al immuun bent? Dus loop je die kans eigenlijk niet? En in welke weken is dit het meest risicovol? Ik ben nu 4 weken zwanger en heb er de afgelopen weken niet extra opgelet om iedere keer mijn handen te wassen oid..
Hoi Butterfly89, CMV wordt niet standaard mee geprikt bij het screeningsbloedonderzoek in het eerste trimester. Zolang je geen klachten hebt die op het CMV kunnen duiden, doen we er ook niets mee. En de besmettelijke periode is voordat de klachten komen, dan is het al te laat. Dit is echter geen reden om niet te werken, want de kans is neit groot dat je het krijgt. Zeker neit als je goede hygiëne toepast. In de eerste 5-6 weken is de uitwisseling tussen jou en het kindje minimaal, dus maak je geen zorgen als je je handen iet elke keer goed hebt gewassen; doe je het gewoon vanaf nu. Sowieso omdat er meer kinderziektes kunnen rondwaren natuurlijk. En inderdaad is de kans groot dat je al eens kinderziektes hebt doorgemaakt. Het is meen ik wel zo dat de kans kleiner is dat een door jou opgelopen virus bij het kind komt in het eerste trimester, maar dan wel schadelijker is. En de kans is groter dat het virus bij het kindje komt verder in de zwangerschap, maar dan zijn de gevolgen vaak wat minder erg. Maar het is inderdaad geen virus dat je wilt oplopen in de zwangerschap. Mocht je symptomen krijgen, dan bel je je vk, die regelt een bloedonderzoek en eventueel controle door de gyn. Maar van tevoren testen heeft niet zoveel zin. Althans; je kunt zien of je het ooit hebt gehad, maar recente infecties zijn nog niet uit je bloed te halen. Groeten Brigitte
Hallo Brigitte, Bedankt voor de informatie! Maakt 't meteen een stuk duidelijker en ik ben weer gerustgesteld dat 't goed is als ik vanaf nu veel m'n handen ga wassen Groeten Lotte