Ik las dit en moest aan dit topic denken: Ik kreeg CMV en nu is mijn dochtertje doof aan een oor | mamabaas.be
Bij zijn idd die percentages ook aangehaald maar dit was dn puur fysiek wat ze wetenschappelijk kunnen meten. De rest van de kinderen ontwikkelen zich minder snel, hebben gedrag problemen of leerproblemen. Allemaal mentale dingen die ze niet op papier kunnen zetten. Dit is wat ze mij verteld hebben, maarja, dag is mss het verschil Nederland-Belgie Dat er maar zo weinig mogelijk aan de hand is, daar hoop ik vooral op bij iedereen! Veel succes!
Doen ze dat standaard? Ik werk in de gehandicapten zorg en dagelijks in 'contact' met verschonen/ontlasting. Ik kan mij niet herinneren dat ze bij mijn vorige zwangerschappen op het cmv getest hebben
In België wel, ja. Maar het gaat dan vooral om contact met uitwerpselen van jonge kinderen. Kleuterjuffen moeten bijvoorbeeld standaard thuisblijven zodra ze weten dat ze zwanger zijn. In Nederland wordt cmv blijkbaar veel minder gezien als een groot probleem tijdens een zwangerschap.
Alleen van kinderen? Ik begeleid mensen vanaf een jaar of 17 op dagbesteding. Ik ga het van de week toch maar Even navragen🙈
Cmv is een virus dat kleine kinderen (tot 6 jaar) met zich mee kunnen dragen en waardoor je dan besmet kan raken. Ik mag bijvoorbeeld wel de lepel van mijn zoontje aflikken, maar niet die van mijn dochtertje. In België wordt je tijdens de zwangerschap 2 keer op cmv getest. In het begin van de zwangerschap, om te kijken of je er immuun voor bent en rond 24 weken om te kijken of je het ondertussen hebt opgelopen als je niet immuun bent. Hier moeten zwangere vrouwen die als kleuterjuf of in een crèche werken vanaf het begin van de zwangerschap thuisblijven.
Hoi hoi, Ik ben al heel lang niet meer actief geweest op zp, maar kwam er nu weer terug. Mijn zoontje van 4,5 jaar is aan één oor doof. Zijn babygehoortest was goed van allebei zijn oren. Nu zitten we in de fase dat we proberen te achterhalen waar zijn doofheid vandaan komt. Gisteren in het Radboud ziekenhuis geweest en nu wordt zijn hielprik opnieuw bekeken, maar dan op het CMV virus. Alle echo's waren prima, alleen werd mijn zoontje te vroeg geboren en was hij licht voor de termijn. Het kan dus best zijn dat ik het CMV virus heb doorgegeven aan mijn zoontje en dat zijn doofheid daar een gevolg van is. Verder is zijn motorische ontwikkeling niet snel, maar moeten we het wel in de gaten houden. Succes met de onzekere periode, maar vooral geniet van jullie kleintje. Er is idd een kans dat je kindje iets aan het virus over houdt maar dat hoeft niet. Ons mannetje is vrolijk, enthousiast, heeft veel vriendjes en lijkt geen last te hebben van zn doofheid (we weten het ook pas een half jaar of zo). Alleen zijn spraakontwikkeling kwam langzaam op gang, dat waarschijnlijk wel als gevolg van zijn oor.
Hallo, aangezien over cmv zo weinig terug te vinden is (en als je al iets vindt zijn het vooral minder positieve verhalen,...), wil ik zeker ook ons positieve verhaal delen. Op 5 weken zwangerschap testte iknog negatief op cmv, op 11 weken positief. Het nieuws kwam heel hard aan, maar door de heel goede begeleiding en opvolging van de gynaecoloog, zijn we de onzekere weken doorgekomen. Een vruchtwaterpunctie durfden we niet, Door het risico op vroeggeboorte, maar Gelukkig bleek ons kindje op de 20-weken echo nog geen afwijkingen te vertonen. Bij elke echo werd de hoofdomtrek extra bekeken, en nooit werd er iets alarmerends gezien. Bij de geboorte bleek hij wel sterk positief op cmv te testen. 16 maanden en veel onderzoeken verder, is hij een actieve peuter die alles kan wat wordt verwacht op die leeftijd. We moeten nog enkele jaren op regelmatige basis gehoor- en oogtesten laten doen, maar verder is alles prima! wat ons is verteld omtrent de gevolgen van een besmetting: ongeveer 1 kindje op 3 test positief na besmetting bij de moeder. Van die 1/3 heeft uiteindelijk ongeveer 15% ook 'afwijkingen' gaande van lichte hoorschade tot zware hersenschade. Hou je goed! groeten
@Nijntje27 Dank je voor je berichtje. Fijn dat je de moeite hebt genomen om iets te schrijven. @Engeltje12 Jij ook bedankt voor je berichtje. We zijn een aantal weken geleden bij de kinderarts geweest. Dit was een goed gesprek. Voor nu ligt het kindje goed op groei en is er op geen enkele echo een afwijking te zien. Maar de kinderarts gaf ook aan dat er kinderen a symptomatisch kunnen zijn. Het blijft afwachten. We houden ons vast aan de statistieken en hopen dat het met een sisser afloopt. Kijk nu enorm uit naar de komst van de baby zodat we deze periode kunnen afsluiten. Ook al zou het misschien na de geboorte ook nog onduidelijk blijven.
Wat spannend voor jullie. Ik hoop echt dat het allemaal goed mag aflopen en de baby gewoon gezond zal zijn!! Ik ben zelf 1 van de weinige volwassenen die het cmv virus heeft gehad die er heel ziek van is geweest. Mijn dochtertje was bijna 1 toen ik het kreeg. Ik was gelukkig niet zwanger. Het begon met voor mijn gevoel gewoon een griep..overal spierpijn, hoofdpijn en koorts. Na een paar dagen werd het slechter.. het werden koorts aanvallen die steeds 8 uur aanhielden. Ik had dan echt rond de 40 gr koorts.daarna zakte de koorts af en een uur of 5 later kwam die weer terug. Na dit 7 dagen te hebben gehad was ik dood op en kreeg ontzettende buikpijn bij de lever. Mijn man bracht me naar de hap. De hap arts stuurde me door naar de spoedeisende hulp. Daar werd bloed afgenomen en mijn leverfuncties waren niet goed..ik werd opgenomen in het ziekenhuis. Daar kreeg ik allerlei medicatie via het infuus en werd er drie keer per dag bloed afgenomen. Uiteindelijk heb ik in het ziekenhuis ook nog 6 dagen koorts aanvallen gehad. Na een week ging het langzaam vooruit en met 10 dagen mocht ik het ziekenhuis verlaten. Pffff...ik ben nog nooit zo ziek geweest!!! Later heb ik nog twee keer bloed moeten laten prikken en gelukkig werden alle waarden weer normaal en heb ik geen blijvende schade opgelopen.