Co ouderschap herzien instabiele relatie met en van ex

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Lentebaby, 5 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentebaby

Lentebaby Lid

27 mrt 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil jullie graag het volgende voorstellen omdat ik overweeg om het co ouderschap met mijn ex te herzien. Ik zal bondig een aantal punten aandragen en in het belang van een stabiele leefomgeving voor mijn zoon zit ik momenteel onwijs in dubio. Daarbij wil ik wel aangeven dat ik nog ontzettend boos ben op mijn ex maar niet uit rancune handel of dat ik hem terugwil. Ik heb zijn laatste paar pogingen afgewezen ivm. zijn gedrag.

1. Egocentrisch ex ging voor eigen plezier ipv zich in te leven in mijn verdriet of situatie. Reden breuk: samenloop van diverse handelingen van zijn kant. Hij wilde een open relatie en ik niet. Ik betrapte hem telkens op contact met andere vrouwen/datingsites/vreemdgaan. Hij is telkens op zoek naar een andere vrouw.

2. Ik onderging een abortus, hij wilde geen 2e kindje, en terwijl ik gebroken na de abortus die dag op bed lag ( zoon van 7 maanden was thuis met waterpokken) heb ik tussendoor ook verzorgd terwijl mijn ''partner'' spoorloos verdwenen was en bij zijn nieuwe ware liefde in bed lag. Hij liet ons achter.

3. Loog en bedroog herhaaldelijk. Geen inlevingsvermorgen, geen berouw of lering trekken uit een situatie. Keer op keer viel hij terug in zijn oude gedrag ondanks al die mooie beloftes dat hij hulp zou zoeken etc.

4. Onze zoon is in amper 1 jaar tijd aan twee vriendinnen voorgesteld, vrouwen die hij amper 3 weken kent. Vrouw nummer 3 is inmiddels ook ingelicht dat ze onze zoon mag ontmoeten. Ovigens heeft hij momenteel 2 vriendinnen.

5. Hij heeft een alcoholprobleem. Heeft een EMA curcus gehad wegens rijden onder invloed. Daarna is hij 2 keer weer dronken achter het stuur gekropen. Is ook dronken op avonden dat onze zoon bij hem slaapt.

6. Manipuleert en chanteert mij. Met opmerkingen als; ''hadden we het kindje maar gehouden he'' Om de week wil hij me terug om de andere week mij compleet de huid vol te schelden dat ik een slechte moeder ben tot valse beschuldigingen dat ik zoonlief zijn haar heb geknipt.

We hebben co ouderschap. In eerste instantie wilde ik wachten want onze zoon was toentertijd 7 maanden oud. Hij wilde gaan procederen wanneer hij geen 50/50 zou krijgen. Hij betaald geen alimentatie, bij aanvraag zou hij wederom gaan procederen. We hebben een ouderschapsplan wat is afgekeurd door mijn advocaat. Deze is zo lek als wat.

Mijn punt is eigenlijk dat IK de emotionele instabiele situatie van mijn ex zorgwekkend vind. Zoonlief wordt 2 jaar en inmiddels is het nu een jaar zo gaande en zijn er veel spanningen, slechte communicatie en ruzies. Ik maak me uiteindelijk zorgen dat mijn zoon teveel meekrijgt van de wisselende seksuele contacten van zijn vader. Ik geloof mijn ex niet, ik vertrouw hem niet en hoor via anderen dat hij dertienjaar jongere meisjes paait met opmerkingen als '' jij bent de ware en ik wil je voorstellen aan mijn zoontje'' ik ken deze toneelstukjes van mijn ex en hij is zo impulsief als de pest.

Wel wil ik toelichten dat hij dolverliefd is op zijn zoontje, maar hij niet denkt aan het belang van onze zoon maar aan zijn eigen belang. Hij onderneemt een leuke activiteit met hem, krijgt gezonde maaltijden en aandacht. Ook zoontje krijgt een glimlach op zijn gezicht wanneer hij papa ziet. Maar roept wel de hele tijd wanneer hij bij hem is; ''mamma, mamma'' hij zegt weinig papa. Bij mij merkt ik niets van een gemis van papa. Zoon is gehecht aan zijn vader. Alleen ben ik bang voor de onveiligheid bij vader en vooral het karakter van mijn ex. Die bedonderd zijn nieuwe partner momenteel ook weer en loopt bij mij ook nog te twijfelen. Deze meid is inmiddels in contact met onze zoon alleen is de kans groot dat deze er over enkele maanden niet meer is.

Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden. Nogmaals; hij is lief voor onze zoon maar als persoon emotioneel instabiel en een leugenaar. Zoon is drie dagen bij hem en vier bij mij. Ik heb geen relatie, zoonlief is op de dagen wanneer hij bij mij is alleen met mij. De invloed die mijn ex nog op mij heeft en zijn machtsspelletjes hebben nog wel invloed op mijn emoties. En ook daar baal ik van.

2. Sandrasv

Sandrasv Actief lid

9 mrt 2013
    253
    0
    0
    NULL
    Tilburg
    Even over dat je ex wil procederen als hij niet 50-50 krijgt; waar tegen dan? want co ouderschap is nog niet een wettelijk iets. Laat hem maar procederen en draag je argumenten aan en wellicht wordt het dan om de 2 weekenden....

De alimentatie kan jij voor gaan procederen, hij zal toch een bijdrage moeten leveren, of is alles ook verdeeld qua kosten in jullie co ouderschap?

Procederen zou ik niet zo bang voor zijn, zeker als je advocaat al zegt dat het ouderschapsplan rammelt....

Maar wanneer je aangeeft dat je ex goed is voor jullie zoon, neem dan in belang voor je zoon niet die regeling terug. Heeft hij last van de wisselende vriendinnen of vind jij het niet stabiel? Als hij er geen last van heeft, wat is dan het probleem? En stel dat je wel een relatie krijgt en dat wisselt een paar keer door wat voor reden ook, vind je dan dat jullie zoon volledig naar je ex moet omdat het niet stabiel is? (speel advocaat van de duivel hoor, maar je zegt dat je niet vanuit rancune handelt, maar soms doe je dat toch ook al wil je het zelf niet of zie je het zelf anders, vandaar even mijn wat zwart/wit vragen)

3. Lentebaby

Lentebaby Lid

27 mrt 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi!
    Dank voor je reactie! :)
    Ja nu verdelen we alle kosten. Ik zit zelf in de ziektewet omdat ik een burn out heb opgelopen door alles wat is gebeurd in onze relatie. Dat is me niet in de koude kleren gaan zitten en sinds een maand of twee gaat het stukken. Alleen ben ik een stuk gezakt in mijn maandelijkse inkomsten uiteraard. Ik kom net rond. Mijn ex wil geen alimentatie betalen omdat hij financieel onafhankelijk wil zijn en volgens zeggen is hij mij geen vent verschuldigd. Hij heeft het ouderschapsplan geschreven en zelfs dit nadrukkelijk benoemd dat ik nooit een aanvraag kan doen. Echter is dat niet aan hem en staat meneer niet, zoals hij vaker denkt, boven de wet.

Ik weet niet of mijn ex goed is voor onze zoon. Ik weet wel dat ze dol op elkaar zijn. Ex drinkt en brengt regelmatig de avonden beschonken door, verder slaapt hij zo vast dat je er met een kanon naast kan staan. Toen we nog samen waren werd hij nooit s nachts wakker van zoon. Ik wel. Ex handelt niet in het belang van onze zoon en zet hem regelmatig in voor het maken van ruzie.

Ik vind het vooral niet stabiel. Mijn ex heeft emotionele problemen ontstaan in zijn kinderjaren ( hechtingsprobleem) ik ben bang dat hij onze zoon teveel zal blootstellen aan wisselende vrouwen en hiermee hem beïnvloed. Dat zou ik erg triest vinden. Hij is idd nu nog te jong en zal wellicht geen hinder ondervinden. Ik merk wel dat zoon mijn huis en aanwezigheid wel ziet als hoofdverblijf. Ik breng veel tijd met hem door. Bij vader gaat hij naar de opvang. Ook is hij bij mij in het huis waar hij is geboren.

Ik denk dat ik vooral handel uit wantrouwen en geen vertrouwen in mijn ex. Hij is ontstabiel en ik ben bang voor de gevolgen wat dit zal hebben op de ontwikkeling van onze zoon.

4. Sandrasv

Sandrasv Actief lid

9 mrt 2013
    253
    0
    0
    NULL
    Tilburg
    partneralimentatie hoeft hij idd niet te betalen als jullie nooit getrouwd zijn geweest. Maar kinderalimentatie kan je altijd aanvragen, ook al is in een ouderschapsplan anders afgesproken, idd omdat dat wettelijk zo bepaald is en je verplicht bent voor je kind een bijdrage te betalen. Maar als bij een co ouderschap alles verdeeld is qua kosten draagt hij op die manier al bij en dan weet ik niet wat een rechter beslist.... Maar een ouderschapsplan moet ook door beide ondertekend worden in principe en volgens mij kan je dat altijd nog aanpassen. Wat zegt je advocaat ervan? Zou in elk geval nog eens kritisch naar het ouderscapsplan kijken.

Als je ex en jullie zoontje gek op elkaar zijn, is er dan geen manier om ervoor te zorgen dat ze elkaar el blijven zien, maar dusdanig dat jij je er ook goed bij voelt? Bijv. iets afspreken in een ouderschapsplan over nieuwe partners? Of dat je ex je zoon bij jou ziet? (moet net kunnen hoor en moet je ook maar zin in hebben...) Probeer even mee te denken want als ze gek op elkaar zijn heb je uiteindelijk jullie zoon er ook mee als hij zijn vader minder mag zien en misschien werkt dat uiteindelijk tegen je? (mijn man heeft namelijk zo'n ex die niet wilde dat hun dochter meer hier was en op elke minuut lette, waardoor zij er uiteindelijk voor koos om helemaal hier te komen wonen en geen contact meer te willen met haar moeder, vandaar dat ik denk dat je er heel voorzichtig mee moet zijn met aanpassen van een omgangsregeling)

In elk geval heel veel sterkte! Geen makkelijke situatie op deze manier.

5. Sandrasv

Sandrasv Actief lid

9 mrt 2013
    253
    0
    0
    NULL
    Tilburg
    ben blij dat je je niet beledigd voelt door mijn reactie, zo was het ook niet bedoeld met met internet als je alleen geschreven tekst hebt is het ooit zo moeilijk over brengen:)

6. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Wat is het negatieve effect van je ex zijn gedrag op jullie zoontje, of verzorgt hij hem slecht, wordt hij verwaarloosd, is hij ondervoed, angstig?

Nu lees ik eigenlijk alleen dat jij het niet eens bent met zijn ideeën en opvattingen, waar ik alle begrip voor heb, maar is dat voldoende voor een rechter om het co-ouderschap te herzien vanwege deze redenen? Wat zegt je advocaat daarvan?

Zolang (nog) niet aan te tonen valt dat zijn gedrag jullie zoontje negatief beïnvloedt of dat je ex slecht voor hem zorgt, sta je niet sterk denk ik. Dat zelfgeschreven ouderschapsplan van je ex lijkt me ook niet veel soeps, kijk of je daar wat aan kan doen samen met je advocaat.

Probeer je wat minder met hem bezig te houden en verwerk de relatiebreuk. Focus je op het opbouwen van je eigen nieuwe leven samen met je zoontje, en op weer gezond te worden zodat je kan werken.

Veel sterkte en wijsheid.

7. Lentebaby

Lentebaby Lid

27 mrt 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het zit hem vooral ook in het gebrek aan constructief handelen tussen ons. Voorstel voor mediator is door hem afgeslagen.
    Elke week is er wel weer wat. Gisteren hoor ik van zijn zusje dat hij is gaan kamperen met zoonlief en zijn huidige scharrel, terwijl hij vorige week nog zei dat hij haar niet meer moest en zo min mogelijk bij onze zoon in de buurt wil hebben omdat hij het er moeilijk mee heeft Maar wel in een tent liggen met z'n drie. Terwijl ik helemaal niet ben ingelicht dat ze uit kamperen zijn terwijl zoonlief oorontsteking heeft en vorige week de 5e ziekte heeft gehad.
    Dit soort dingen moet ik telkens slikken, de manipulaties, tegenstrijdigheden en het verzwijgen van dit soort info.

Met de advocaat bouwen we wel een dossier op. Er is elke week wel weer wat, manipulaties, chantage, voorbeelden van onstabiel gedrag en dat knaagt. Je hebt helemaal gelijk dat het ook komt omdat ik dit alles moet verwerken en het moet loslaten maar daar gaat heel moeilijk zo!

Deel Deze Pagina