Hoi hoi Ik weet mezelf even geen raad meer.. ik heb mijn dochter meestal bijna heel de dag thuis. Ze is nu 2 weken aan het wennen bij de opvang maar mag nog maar tot 11:30 blijven, deze week valt het uit omdat de leidsters ziek zijn dus het gaat nog wel even duren voor ze tot 14:30 mag blijven. Dat betekent dat ik haar dus moet vermaken van 11:30 tot 19:30 ongeveer want middagslaapjes doet ze ook niet meer dagelijks.. Maar ik weet het echt niet meer nu.. Wat we nu meestal even doen is Kleuren/tekenen Kleien Puzzelen Speeltuin (maar daar heb ik niet elke dag zin in) Zwemmen (een keer per maand meestal) Indoorspeeltuin (1-2x per maand) Met duplo bouwen Treinbaan bouwen Naar het bos of van die plekken waar een paar dieren staan die je kan voeren Maar het duurt steeds maar kort, soms hebben we in 1 uur tijd 4 verschillende dingen gedaan. Dus heb het gevoel dat de tijd echt voorbij kruipt... Als ik dan geen zin meer heb om haar te vermaken of ik wil gewoon even het huishouden doen of koken wil ze graag op haar tablet YouTube kids kijken, dat laat ik dan ook toe omdat ik me kan voorstellen dat je jezelf niet heel de tijd in je eentje kan vermaken. Ik zeg ook wel eens dat ze eerst even moet gaan spelen en dat doet ze dan ook wel maar dan komt ze na een half uur alweer... Zijn er nog leuke dingen of uitjes die ik kan doen met haar?? Ik zou graag vaker naar een kinderboerderij willen maar die heb ik helaas niet in de buurt, daar moet ik bijna een uur voor rijden
M’n dochter deed het echt heel goed op helpen in het huishouden. Was sorteren, in de wasmachine doen, helpen met ophangen. Helpen met koken, snijden van groente, roeren in de pan. Tafel dekken. Met een doekje door de kamer om alles af te nemen. Ja dat duurt lang, en gaat lang niet allemaal perfect. Maar aan het eind heb je gedaan wat je wilde doen en samen de tijd gevuld. Verder wandelde ik veel. Kijken wat er in de natuur allemaal te vinden is. Opzoeken hoe dingen heten. 1000 foto’s maken van paddestoelen. We gingen elke week naar ouder&kind zwemmen. Ze ging naar peuterdansles. Ze houdt ook erg van bakken, dus we maakten vaak cakejes. Of gezondere bananencakejes. Zij de banaan en de boter in stukjes snijden, in de kom gooien. Nu is ze 5 en kan het volledig zelf. Afwegen/meten, mixen, vullen. Alleen het uit de oven halen doe ik.
Wij hebben toen ook veel gelezen met onze dochter. We hebben tweedehands heel veel Disneyboekjes (van de Disneyboekenclub) gekocht en lazen die vaak. Doordat we er zo veel hadden, duurde het lang voordat ze ze beu was. Ze vond het ook leuk om ze zelf door te bladeren. Verder probeer ik ook altijd even uit huis te gaan en te gaan wandelen. Ik doe dan een kleine boodschap (desnoods een pakje wattenstaafjes) maar dan niet bij de winkel vlakbij, maar bij een winkel op een winkelcentrum wat verder weg. Dan zijn we een uurtje van huis en vermaken ze zich thuis ook weer wat beter. Kinderliedjes op redelijk volume in de woonkamer en lekker dansen samen. Ik zorg ook altijd dat ik wat huishoudelijke taakjes kan doen als ze erg aan mij 'plakken' en zichzelf dus slecht vermaken; vaatwasser uitruimen, was vouwen, stofzuigen. Dan zou ik misschien de tablet niet geven als ik zelf druk bezig ben met die dingen, soms kunnen ze helpen (sokken bij elkaar zoeken), soms gaan ze spelen (dat ik een ballon van tevoren opblaas en dan laten zij hem 'vliegen' op de stofzuigen) en soms gaan ze ook iets voor zichzelf doen. En als je zelf aan je bakje koffie/thee zit, dan juist wél de tablet geven. Dan heb je allebei een momentje van rust. En hier mogen ze soms ook best wat langer op de tablet/achter de tv hoor. Zeker nu het weer ook niet al te denderend is. Niks mis mee wat mij betreft
Heb je geen kennissen, vriendinnen of buren met kleine kinderen? Een playdate regelen en lekker zelf koffie drinken met de vader of moeder. Desnoods bij een moedercafe in de buurt. Wij hebben voor de rest standaard slecht weer uitjes: intratuin met speeltuin, bibliotheek, Ikea, winkelcentrum etc. Ik kies 1 activiteit op een dag. Overigens speel ik bijna niet met mijn kinderen. Dit klinkt heel stom misschien maar ik hou gewoon niet van spelen. Ik doe spelletjes met ze, lees ze voor, teken of knutsel desnoods. Maar voor de rest spelen ze zelf.
Ja heb wel wat vriendinnen maar niet veel, ik werk altijd in de avond en de weekenden dus kan alleen afspreken op dinsdag of woensdag avond of dus doordeweeks overdag, want ik werk pas om 17:00. Maar overdag werkt dus iedereen dus het is lastig om met iemand af te spreken, ik hoop dat ik wat mensen ga leren kennen via de opvang straks als ze vriendjes of vriendinnetjes maakt... Ik wil haar nog op Kinderturnen doen, das toevallig elke dinsdag van 4 tot 5 dus dan is de dag ook al bijna voorbij.
Ja dat van een kleine boodschap doe ik ook zo. Dan ga ik voor 1-2 dingen naar DM en daar is bijna altijd een kinder speelhoek waar ze zich dan een goede 45 min vermaakt
Kan ze niet alleen spelen ? Zichzelf vermaken moeten ze dan maar leren Ik ging ze echt niet de hele tijd ze bezig houden Hier gingen we elk dag wel even naar buiten Boodschappen halen Rondje intratuin Naae het park Bij Opa en oma koffie drinken En verder thuis zelf lekker spele
Bij onze bieb hadden ze een voorleesuurtje in de ochtend. Voor dat je er er was en weer terug was je al snel 1.45 min verder Voorlezen deden we ook erg veel. Spelletje spelen, haba heeft ook spelletjes waar je samen tegen het spel speelt. Tent bouwen en daar de boterham/fruit/ koekje eten Filmpje kijken. Af toe bakte we iets Naar de bieb voor nieuwe boeken. Naar de kringloop voor spelletjes, boekjes, speelgoed etc. Meestal vermaakte hij zich zelf daarna. Tekenen, playmais vond hij super. Kleurplaten niet , waterverf , blaasstiften (gebruik een a3 formaat mat voor er onder), knippen, kartelschaar. Hamertje tik vond hij ook leuk. Heb toen een tweede setje bij de kringloop gekocht zodat hij veel meer kon maken.
Jawel maar niet heel lang, steeds een half uur ofzo en dan komt ze alweer haha.. heel soms vind ze iets waarmee ze ineens langer bezig is. Helaas heb ik hier geen familie en die van mijn ex wonen op 2 uur rijden dus das te ver.
Ik wilde ook al zeggen uhm zelf spelen.. Juist goed voor de ontwikkeling Op de opvang en op school moeten ze ook zelf.. Ik werk in de kinderopvang en wennen gaat gewoon door ook al ben ik ziek o.i.d. Dus die opbouw kan toch gewoon verder gaan. Daarnaast speel ik de ene keer mee met de duplo en de andere keer moeten ze zelf bouwen Ook daarin zie je kinderen die snel iets anders willen wat ik vaak bij de grotere kindere doe Is zeggen tot de klok met de grote wijzer boven is gaan we hier mee spelen dan kiezen we iets anders Want anders blijf je wisselen Dus misschien een klokje/timer o.i.d Jij ff de was vouwen en zij zelf spelen
Maar zit je dan 7 dagen per week thuis met de peuter? Geen psz oid? En werk je niet? Lijkt me voor een 3 jarige erg saai. En voor jou zelf ook weinig uitdaging. Ik zou toch kijken naar iets van opvang of psz of speelochtenden ofzo. Kan ze ook vast beetje wennen aan structuur en in groepen zijn voor ze naar groep 1 gaat. Anders wordt de overgang straks erg groot.
Waarom zo lang wennen op de opvang? Zou haar gewoon op korte termijn laten starten. Hier is 1 of 2x een paar uur gebruikelijk en vervolgens de eerste weken zorgen dat je kunt halen mocht het nodig zijn. Vaak gaan ze gewoon lekker mee in een ritme en mijn ervaring leert ook dat de meeste kinderen in zo’n setting vaak veel beter alleen kunnen spelen.
G hielp me mee met de keuken soppen (zij de lage kastjes), stoffen, stofzuigen, speelgoed van de vloer enzo. Deden altijd een boodschapje (lullig pak vla ofzo) en dan via de speeltuintjes terug. Binnenshuis een hindernisparcours met schilderstape over de vloer (was ook een oefening ivm tenenloop), zo'n paasei op een lepel en dan tussen de pionnetjes zigzaggen. Zo'n bungee springelastiek tussen wat stoelen gespannen als "laser parcours". Samen spelen...pffff de horror. Ja balletje overrollen. Werd doorgaans ook niet gevraagd, als zij met een eigen spelletje bezig waren moet je ze vooral niet storen. Zowel G als R geven dan een boze blik
Wat hier ook nog wel werkt is dat C dan voor mij koffie en eten maakt in haar keukentje. Dat "eet" en "drink" ik dan tussendoor. 5sec aandacht, zij blij, ik kan door. Uur alleen spelen als in 0 aandacht zijn ze nog behoorlijk jong voor. Maar onder het ramen zemen en koken etc ksn ik best met haar praten en zijdelings meedoen als in haar koffie opdrinken.
Dat is niet helemaal waar, daar hebben ze andere kinderen om mee te spelen. Ik vind een half uur voor een jong kind al heel wat.
Hier twee kinderen die nooit hebben geleerd zichzelf te vermaken (geloof me, ik heb alles geprobeerd!), een half uur klinkt voor mij op die leeftijd al als echt ontzettend goed. Hier wouden ze helpen, dus ik liet ze de was ophangen, helpen met koken, helpen met boodschappen doen etc. Soms vonden ze het prima om bv te tekenen aan tafel als ik stond te koken, maar daar moest wel altijd contact bij zijn, dus ondertussen bv kletsen.
Dan nog was er hier op de psz en op school nooit sprake van puur jezelf moeten vermaken. Er is daar altijd contact met anderen, zeker op de psz was er altijd veel aandacht van de leidsters en bij de kleuters werd er tijdens de taakjes wat afgekletst onderling.