Co-ouderschap; verdeling. Behoefte aan advies

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door yeps, 23 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.440
    1.611
    113
    Waarom niet?
    Ben bang dat er dan 2 smaken zijn. Of om de week, waarbij de kinderen eventueel 1x bij de andere ouder gaat eten, of de regeling zoals die nu is.
    Als het alleen om het inpakken gaat, zijn daar dan niet praktische oplossingen voor te vinden. Twee boekensetten, kleding bij beide ouders..

    Lastig hoor, maar goed dat jullie open staan om te zoeken naar een oplossing:thumup:
     
  2. liefebees

    liefebees VIP lid

    6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Dan krijg ik vast nu een hoop commentaar over onrust maar wij wisselen veel meer dan 1 x per week.

    Maandag, woensdag, donderdag zijn ze bij mij. Dinsdag en vrijdag bij ex. Weekend om en om.
    Alleen 1 x in de 2 weken op zaterdagochtend een fysieke wissel, als ze het weekend bij mij zijn en ex ze dus komt brengen zaterdagochtend, andere wissels zijn vanaf school dus bijvoorbeeld op dinsdagochtend breng ik ze naar school, ex haalt ze op en brengt ze woensdag weer nr school en ik haal ze weer op.
    Behalve hun mobiele telefoon gaan er geen spullen mee op en neer. Hoe dit straks gaat op de middelbare school moeten we nog ervaren, nu nog niet aan de orde.

    We doen dit nu bijna 2 jaar zo en merk niet aan de kids dat ze er last van hebben.
     
    Brunette en Zoe123 vinden dit leuk.
  3. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik zou om de week gewoon een maand uitproberen. Je jongste kan wel zeggen dat ze het niet wil/het te lang vind maar dat kan je niet zeggen als je het niet meerdere weken geprobeerd hebt.
    En dan zou ik in die week een vaste dag nemen, bijv de woensdag, dat de kinderen bij de andere ouder zijn/eten. Zo breek je de week , zien ze toch de andere ouder een keer. Grote kans dat dit voor je jongste prima gaat werken.

    Bij dochter op school heeft de vader het weekend en de moeder doordeweeks. Moeder haalt de kinderen maandag uit school. Hier blijven ze tot vrijdagochtend. Moeder brengt ze vrijdag naar school, vader haalt ze smiddags uit school. Kinderen blijven daar het weekend en vader brengt ze maandag morgen weer naar school.
     
  4. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw
    Week om week is geen optie.
    Zoals het nu gaat is geen optie.
    Elk kind een eigen omgang is geen optie.


    Sorry maar meer keuzes zijn er niet. Je zult toch voor een van de 3 moeten kiezen
     
    spruitje80, Relax, jessy77 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Bij ons is het zo dat ik haar op donderdag naar school breng. Ik geef haar tas daarna af bij mijn ouders.
    Die halen haar uit school (was voor de scheiding al)

    Mijn ex haalt ze daar op uit zijn werk. Ze blijft daar tot zaterdagavond. De ene keer eet ze daar nog, de andere keer bij mij. Dat bekijken we per week.

    Deze regeling werkt voor ons alle 3 prima!
     
  6. Lindah

    Lindah Bekend lid

    21 apr 2012
    981
    132
    43
    Brabant
    Ik denk dat er vooral gekeken moet worden naar het kind. Ook ik ben kind van gescheiden ouders(ik was 7) en heb in mijn werk veel te maken met, helaas, vechtscheidingen en omgang.
    Ik ging als kind om de 14 dagen een weekend naar mij vader en de vakanties waren verdeeld. Mijn vader werkte 60 uur dus het kon niet anders.
    Ik kan me weinig ouders voorstellen die het prima vinden om hun ouder maar 1x in de maand te zien zoals ik hierboven las. Ook ik ging op een gegeven moment liever stappen in het weekend maar mijn vader zorgde er dan voor dat hij mij meer op andere momenten zag(is toen ook minder gaan werken). Dit kwam overigens vanuit hem, toen zei ik dat het me niet zoveel uitmaakte hoe vaak ik hem zag maar ik denk dat dat diep van binnen wel anders was. Ik wilde hem daar niet mee belasten en geen last zijn in zijn ‘nieuwe leven’. Maar nu ben ik natuurlijk heel blij dat hij dat toen zo heeft gedaan.

    Een klasgenootje van mijn dochter heeft ook gescheiden ouders. Deze hebben er bewust voor redelijk in de buurt van elkaar te wonen(15 min fietsen) waardoor hun kind soms gewoon ‘even’ naar de andere ouder kan. Vind ik een hele mooie oplossing en gedacht vanuit het kind
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Wat zwart wit gedacht dit. Heel generaliserend.
    Hier hebben we een andere vorm en dat werkt prima.
     
    Brunette, Syane, citroenrasp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Hoezo zijn er geen andere opties?
     
    flipflop vindt dit leuk.
  9. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Welke zie jij wel? Met één kind wat 5-5-2-2 te veel wisselen vind en het andere wat week op, week af te weinig vind?
     
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    #30 Zoe123, 23 jun 2021
    Laatst bewerkt: 23 jun 2021
    Hier hebben we verdeling 60-40. Oftewel 18 nachten per maand bij mij, 12 bij de vader.
    Hier staan de weekenden centraal. We hebben de kinderen om en om.
    Om zijn weekend heen bouw ik mijn rooster.
    Het kan dan zijn dat ze donderdagavond t/m dinsdagochtend bij hun vader zijn. Of vrijdagavond t/m
    woensdagochtend. Hangt er een beetje van af.
    Daarna zijn ze dan van woensdagmiddag tot dan weer donderdag of vrijdagavond (dus ruim een week) bij mij.
    Dan weer 4 a 5 nachten bij de vader.
    Ik zet 5 weken van te voren mijn rooster in de kinderagenda.

    Wij doen dit nu ruim 5 jaar en het gaat helemaal goed. Ook de kinderen vinden dit prima.
    Niet iedereen heeft werk waarbij je rechttoe rechtaan afspraken kan maken.
    Ik heb altijd een kalender opgehangen met gekleurde vakjes voor wanneer ze bij mij zijn en wanneer bij hun vader. Op die manier is er overzicht n weten ze wanneer de ruildag is.
     
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Een vriendin doet bijvoorbeeld 5 om 5 met haar ex.
    Dit plannen ze echt een jaar vooruit muv vakanties natuurlijk.
    Uiteindelijk komen de weekenden ongeveer op hetzelfde uit als je ze bij elkaar optelt.
     
  12. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Collega van mij plant elke keer drie maanden vooruit met haar ex. Hij werkt in een continue rooster dus vaste afspraken maken over verdeling dagen is onmogelijk. Maar kids weten dmv kalender precies waar ze aan toe zijn, werkt voor hun prima.
    Inderdaad genoeg mogelijkheden om een co ouderschap op verschillende manieren in te vullen. Kijk goed naar wat bij jullie specifieke situatie past.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Dit dus…:thumup:
     
  14. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Een goede vriendin van mij doet dit ook al jaren zo hoor. Overigens heeft zij een kind met een homo Koppel gekregen en hebben ze dit eigenlijk vanaf dat de baby een half jaar oud was zo gedaan met maximaal 2 nachten achter elkaar bij 1 ouder (ze is nu 5). Wel elke week hetzelfde schema. Maar ik denk dat het voor grotere kinderen moeilijker wordt omdat ze dan veel meer al schoolboeken en eigen kleding hebben en dergelijke
     
  15. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.054
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik zou zelf ook niet willen dat elke week anders is.
    Voor mijn zoon is elke week hetzelfde.
    Van zondag middag tot woensdagochtend bij papa en woensdag haal ik hem uit school. Zondag middag breng ik hem weer bij papa.
    Dus 4 nachten bij mij en 3 bij z’n vader.
     
  16. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw

    5 om 5 is toch ook om en om. De aantal dagen zijn dan elke keer hetzelfde. Of dat nu 7/7 of 5/5 is. De kinderen moeten het maar willen aangezien je de week nooit hetzelfde is.
     
  17. liefebees

    liefebees VIP lid

    6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    De schoolboeken zijn idd een punt straks. Kleding niet, kids hebben zowel bij mij als bij ex gewoon een kledingkast vol en Kleding wisselt dus ook gewoon tussen de huizen.

    De kinderen geven zelf aan het heel fijn te vinden zoals het nu gaat dus voor nu is dit voor ons de beste oplossing.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  18. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Klopt maar het is wel elke keer 4 nachten. Dat geeft ook structuur.
     
  19. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Waarom niet week om week, maar middenin de week avondeten bij de andere ouder?

    Geen gesleep met spullen, wel iedere ouder regelmatig zien.
     

Deel Deze Pagina