ik kan geen keuze maken

Discussion in 'Alleenstaande moeders' started by littlestar, Feb 16, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. littlestar

littlestar Actief lid

Dec 6, 2007
    116
    14
    18
    mijn man en ik hebben al lang relatieproblemen. een tijd geleden gingen we bijna uit elkaar maar toen ging het toch weer beter maar nu zijn we nog verder terug bij af.
    ik wil bij hem weg.
    ik heb een zoontje van 2 en een dochter van 5 maanden.
    het probleem is dat ik niet wil dat ze straks 5 dagen naar kinderopvang moeten omdat ik moet werken (ik heb nu geen werk en dus geen inkomsten)
    krijg ik uberhaupt de voogdij wel aangezien ik geen inkomsten heb?
    hoe hebben jullie dit gedaan?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik wil je allereerst heel veel sterkte toewensen! Zelf heb ik geen ervaring met het alleenstaand ouderschap, dus kan je geen "tips" geven over je keuzes etc.

Je vraagt over of je zonder inkomsten überhaupt voogdij krijgt. Ten eerste wordt er tegenwoordig bijna standaard gedeeld ouderschap uitgesproken, dus dat de beide ouders gewoon gezag hebben en beide inspraak in de opvoeding etc. Voogdij wordt hooguit uitgesproken wanneer een van de ouders dit aanvraagt en er duidelijk blijkt dat kindjes niets winnen bij gedeeld ouderschap.

Ten tweede je (ex)man zal moeten gaan bijdragen in het onderhoud van de kindjes op het moment dat jij minder/geen inkomsten hebt. Wel is het zo dat wanneer je bijvoorbeeld bijstand aanvraagt je verplicht kunt worden om scholing etc te gaan volgen. Dan wel dat je sollicitatieplicht hebt.

Verder heb je als alleenstaande moeder recht op het een en ander aan toeslagen waardoor je wat extra speelruimte krijgt.

Afhankelijk van de omgangsregeling die wordt uitgesproken zou je bijvoorbeeld de dagen dat je kindjes bij hun papa zijn, zelf kunnen gaan werken. De ex van mijn vriend heeft dat na haar tweede scheiding ook gedaan. Oudste dochter was relatief zelfstandig en ging al naar het voortgezet onderwijs, tweede dochter ging naar school en was drie dagen bij haar vader. Tijdens die drie dagen is de ex van mijn vriend dus gaan werken.

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

4. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Heej,

Volgens mij ga je dan de bijstand in voor een bepaalde tijd. In die tijd zal de gemeente je helpen aan een baan,
    Dus je hebt recht op (ik meende te lezen) 903 euro per maand. :) Daarbij nog de alimentatie en kortingen van de belasting. Klinkt heel redelijk, maar je hebt dan wel sollicitatieplicht.
    Succes meid.

5. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    Hangt per gemeente af hoeveel je krijgt, 863,-- is het standaard bedrag daarop kun je nog toeslagen krijgen van max 200 euro maar dat verschilt

Allimitatie gaat van de bijstand af.

En idd onder de27 solli verplichting, maar daar helpt de gemeente en grip mee

6. Female24

Female24 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    2,595
    0
    0
    dat 200 max aan toeslagen klopt niet.. ik krijg alleen al 220 huurtoeslag, 58 zorgtoeslag, 90 kindertoeslag

7. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    Ik doelde ook op de gemeentelijke toeslagen ;) en idd toeslagen van de belasting krijg je er ook bovenop

8. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    Tenzij hij niet draagkrachtig genoeg is. En als 't zo zal zijn dat hij het merendeel van de tijd de kinderen heeft, zul jij een bijdrage moeten gaan leveren (als je draagkrachtig bent).
    Tegenwoordig hebben en houden ouders na 'n huwelijk gewoon het ouderlijk gezag, waardoor ze dezelfde rechten en plichten hebben, van voogdij is zodoende geen sprake.

Alimentatie gaat van de bijstand af, maar ik weet uit ervaring dat bijstand plus alle extra's qua belastingvoordeel en allerhande potjes en zo er nog best goed van rond te komen is. (Zelf heb ik nooit alimentatie gehad voor mijn dochter trouwens).

Je krijgt wel 'n sollicitatieplicht/scholingsplicht, maar daar kun je hulp bij krijgen van de soos. Ook kan 't zijn dat je, omdat je jonge kinderen hebt, niet voor 40 uur hoeft te gaan werken, maar dat verschilt weer per gemeente geloof ik...

Het beste kun je 't gewoon navragen bij de sociale dienst van je gemeente.

Sterkte met alles!!

Share This Page