Ik ben volop aan het denken over hoe we het met dit kindje gaan doen. Het kindje zal geboren worden als onze nieuwbouw net wel/net niet klaar is. We zullen dus ofwel in een vrij lege nieuwbouw wonen of in een appartement. Op het appartement kunnen we gerust een kamertje voor het kindje inrichten maar zie mij een beetje op de moeite aangezien het maar voor een paar maand zal zijn. Ik zou ook graag zo lang mogelijk borstvoeding geven en ben daarom dus aan het overdenken om voor een co sleeper te gaan. Maar zit toch met een paar vragen. 1) Ik vind zoveel verschillende modellen, maar welke is nu echt handig? 2) Ons bed is vrij laag en heeft een boord van +/- 15 cm in zacht leer, kan zo een bedje dat "gat" overbruggen? 3) Hoe maak je het bedje aan je eigen bed vast? 4) Tot welke leeftijd kunnen ze erin slapen? 5) Hoe doe je het als het kindje alleen gaat slapen zonder mama of papa? Gaat die dan ook in de co sleeper? Eens die kan rollen lijkt me dat niet zo veilig meer? Andere ervaringen zijn ook welkom, ook negatieve trouwens!
Beste Lutty, Wat betreft je vraag over de verschillende modellen: let goed op de veiligheidseisen. Co-sleepers vallen buiten het Warenwetbesluit Kinderbedden en boxen, maar binnen de Europese normen voor wiegen, daarin worden uitsluitend technische eisen gesteld. Niet alle aangeboden co-sleepers/aanschuifbedjes voldoen aan de eisen voor veilig gebruik die aan wiegen worden gesteld. Belangrijk is dat het bedje niet los wordt aangeschoven, maar degelijk kan worden vastgemaakt, zodat jouw matras en het matras van je baby zonder spleet aansluiten. Verder moet het mogelijk zijn om s nachts gemakkelijk een tussenhekje omhoog te trekken om te voorkomen dat je baby per ongeluk bij jou in bed belandt. Dan je vraag over alleen slapen. Doe altijd het sluithekje omhoog en laat je kleintje overdag niet zonder toezicht in de co-sleeper slapen. De eventueel bijbehorende hoofdbeschermers kun je beter niet gebruiken, ivm het kussenachtige materiaal. En ga zodra je baby kan gaan zitten of zich kan optrekken - over op een groter (hoger) bedje. groeten, Annet VeiligheidNL
Iets naar beneden staat nog een topic over co-sleepen, misschien vind je daar ook nog wat informatie .
Als je een hek plaatst tussen de co-sleeper en jou is het hele effect van co sleepen toch weg?? Je kunt naar mijn mening, prima veilig co slepen zonder een hek tussen jou en je kindje. Mijn dochter heeft tot 6 mnd in de co sleeper geslapen, toen groeide ze eruit, we hadden een klein model. Die van ons kon je aan het bed bevestigen. Ach het grootste gedeelte van de tijd sliep ze tegen mij aan drinkend aan de borst
Ik heb ook regelmatig gelezen van meiden die van een eenvoudig Ikea-ledikant waar 1 zijkant af kan (zie bijv. GULLIVER Babybedje - IKEA) een co-sleeper maken. Een co-sleeper lijkt me heerlijk. Bij een eventuele 3e wil ik er ook graag één.
Ik heb inderdaad ook een cosleeper gemaakt van een Ikea bedje. Zonder hekje. Overdag gaat ze er dus niet in, want zodra ze wakker is kruipt ze eruit en kan dan zo van bed vallen. Overdag ligt ze in een campingbedje. Een cosleepbedje met hekje lijkt mij dus wel ideaal voor overdag!!
hier ook een cosleeper van ikeabedje, hoogte verstellen deden we door wat latjes onder de poten. Over dat veiligheidsaspect...dat is natuurlijk erg belangrijk dat dit aangegeven wordt. Maar als je je verdiept in veilig samen slapen zijn er meer dingen dan alleen de producten die dit veilig of onveilig slapen. zoals niet roken/geen zware medicatie en borstvoeding geven. Hier 2 links: Eurolac!: Wieg http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fkiind.nl%2Farticles%2F357%2FJebabybijjeinbed.html&ei=3LK6U-_kEMic0QX7oYDABg&usg=AFQjCNHOpLfPgdsF_5JqZrAqZYdTES3zRg&bvm=bv.70138588,d.bGQ
Hi, Wij hebben een co-sleeper van Filikid gekocht bij pink-or-blue. Het is volgens mij de enige in NL verkrijgbare die een hekje heeft dat je heel makkelijk omhoog en omlaag kunt doen dmv een railsje. Soort van ziekenhuisbedje zeg maar. Ik vond hem echt ideaal. Enige nadeel is dan dat hij daardoor geen "brugje heeft om de bedrand te overbruggen. Dat zou je wel kunnen doen dmv die speciale brede matrasjes voor een cosleeper (+10 cm extra ruimte). Zelf gebruikte ik een opgerolde handdoek, maar wij hebben een boxspring, dus geen echte rand. Hij kon er dus ook overdag in en ik deed zelfs vaak tussendoor s nachts het hekje omhoog, omdat hij anders te vaak kwam drinken... Ons zoontje heeft er tot 10/11 maanden in geslapen en dat ging heel goed, ondanks dat hij al snel kon staan. Het bedje stond met 2 kanten tegen de muur (in de hoek) en een lange kant tegen het bed. Hij kon dus alleen aan 1 korte kant er uit vallen eventueel en daar hadden we een kussen op de grond gelegd. Natuurlijk niet heel super verantwoord, maar tegen die tijd ken je je kindje ook en weet je een beetje hoe hij is. Ons mannetje maakt altijd lawaai zodra hij wakker is en had bovendien nog een slaapzakje aan. Daardoor waren we eigenlijk direct bij hem. Pas toen hij echt een keer eruit is geklommen (op t bed, waren we bij), hebben we hem over gedaan. Succes met je keuze!