Intro: Tijdens mijn zwangerschap is ontdekt dat mijn zoontje een arachnoidale cyste had. Na de geboorte bleek deze te groeien, dus hij is met 4 maanden geopereerd. De 3e en 4e ventrikel zijn toen verbonden met een gaatje en nog ergens een gaatje. Nu blijkt de cyste er toch nog te zitten en de 1e en 2e ventrikels zijn aan het opzwellen. Dus hij heeft een waterhoofdje / hydrocefalie. Nu willen ze volgende week een drain bij hem plaatsen. Ik zoek andere ouders met kindjes die ook waterhoofdje / hydrocefalie hebben. Alle andere topics op dit onderwerp zijn gesloten. Ik ben vooral benieuwd naar; * alternatieven voor een drain * ervaringen met een drain. Hoe vaak wordt het bij jullie kindje vervangen? Zijn er veel complicaties? * de ontwikkelingen van jullie kindje. Die van mij is altijd goed gemutst, eet en drinkt goed, maar kan bijvoorbeeld nog niet rollen. Maar dat kan ook komen omdat hij dysmatuur geboren is en eigenlijk een gecorrigeerde leeftijd zou moeten hebben. * de hoeveelheid littekens bij een drain?
zoontje heeft een hersenbloeding gehad waarschijnlijk tijdens de bevalling waardoor ook een hydrocefalus. Uiteindelijk was een definitieve drain niet nodig maar hij heeft wel een tijdelijke drain gehad. Omdat het ernaar uitzag dat hij een def drian moest krijgen heb ik me daar flink in verdiept. Uit jouw verhaal begrijp ik dat het alternatief voor een drain namelijk een gaatje niet voldoende helpt en voor zover ik weet is er geen ander alternatief. ik hoop dat je iets hebt aan deze patientenfolder: http://www.umcn.nl/Informatiefolders/6836-VP-drain_(Ventriculo_Per-i.pdf Een drian is om ter voorkomen dat er schade optreed, heeft dus geen invloed op de ontwikkeling. Op de site van BOSK staat volgens mij ook veel informatie sterkte de komende periode