Dit vind ik geweldig hè. Ze willen zo graag dat mensen stoppen met roken. Als het volk massaal stopt komt de staat 500 miljoen tekort. Iedereen gaat over naar dampers. Op mijn werk waren er in november met 3 die dampten, nu een 3tal maanden verder zijn er al minimaal 15. Elke week schakelt wel iemand over. Hier is de regering niet zo blij mee denk ik nu. ----------------------- Dalende tabaksverkoop dreigt staat 500 miljoen te kosten - HLN.be De opbrengst uit accijnzen zit opnieuw in stijgende lijn, maar een sterk gedaalde tabaksverkoop slaat wel een gat dat kan oplopen tot 500 miljoen. Minister Van Overtveldt (N-VA) blijft hameren op een evaluatie. De verhoging van de accijnzen op brandstof, alcohol en tabak die de regering-Michel doorvoerde in het kader van de tax shift, had vorig jaar een tegenvallend effect. De verkoop van sterkedrank viel bijvoorbeeld terug met 40%. De vaak belaagde financiënminister Johan Van Overtveldt argumenteerde toen dat dit een tijdelijk fenomeen was, en de verkoopcijfers van januari 2017 blijken hem deels gelijk te geven. "Er is veel moord en brand geschreeuwd, maar de totale opbrengst uit accijnzen stijgt tegenover januari 2016 met 40 miljoen ofwel 6%", aldus Van Overtveldt. De verkoop van sterkedrank is zelfs weer met 35% aangezwengeld. Dalende lijn Maar wat tabak betreft, zet de dalende lijn zich verder. In januari 2017 zijn 225 miljoen minder sigaretten verkocht dan in dezelfde maand van 2016 - goed voor 9.375.000 pakjes van 24 stuks - bij roltabak is de daling nog groter. Het zorgt voor een minderopbrengst van 47,5 miljoen, die in het allerslechtste geval kan oplopen tot 500 miljoen op het volledige jaar 2017. Dat zou op zich een goede zaak kunnen zijn voor de kosten van de gezondheidszorg, als er effectief minder gerookt wordt. Maar de sector ziet vooral een verschuiving naar tabak uit het buitenland, elektronische sigaretten en de goedkopere witte merken. "Als dat laatste het geval is, moeten we de accijnsstructuur aanpassen, want dan worden de gezondheidsdoelstellingen niet gehaald", aldus Van Overtveldt. De minister benadrukt dat hij absoluut niet op een verlaging van de accijnzen aanstuurt, iets waarvoor hij eerder kritiek kreeg. Hij wijst vooral op het fenomeen dat witte merken vandaag minder belast zijn. "We moeten dit onderzoeken."
Het is een Belgisch nieuwsbericht (geen idee waar jij vandaan komt). Ik weet niet of je deze cijfers kunt vergelijken met Nederland. Maar aan de andere kant levert het ook geld op als je kijkt naar de zorgkosten rondom verstokte rokers (denk aan copd, hart- en vaatziektes). En heb je enig idee wat de behandeling van longkanker ( en andere kankersoorten veroorzaakt door roken) kost. Dus nee, ik vind dit geen 'geweldig nieuws '. Ik juich het stoppen met roken alleen maar toe. En ik snap ook wel dat de accijns op sigaretten een enorme melkkoe is (waar ik volledig achtersta). Maar ik zal blij zijn als de tabaksindustrie volledig op zn gat gaat. Overigens ben ik ook geen voorstander van elektronische sigaretten.
Roken levert helaas nog altijd meer op dan dat het kost. Geen wonder dat ze het dan ook niet gaan verbieden. Ben zelf ook erg anti roken en begrijp ook echt niet dat mensen erin trappen.