Hallo meiden, Misschien kunnen jullie mij even opbeuren en wie weet herkent iemand het. Mijn zoontje Boas is net een maand oud en doet het (overdag) fantastisch! Op de regeldagen na, slaapt hij overdag goed en drinkt zo om de 2,5 á 3 uur. Dan is hij zo'n 1,5 uur wakker en valt dan weer in slaap. Nu zijn de nachten het probleem. Tussen 21.00 uur en 23.30 uur (net hoe het loopt) krijgt hij nog een voeding. Als hij dan gaat gapen of zelfs al in slaap valt, bakeren we hem in en nemen we hem nog even bij ons om weer rustig te worden. Zo doen we dat overdag ook. Het verschil is alleen dat hij overdag lekker in slaap valt en in zijn eigen bedje slaapt, maar 's avonds/''s nachts niet. Hij blijft huilen tot de volgende voeding en is ontroostbaar. Alleen aan de borst wordt hij (tijdelijk) rustig. De ene nacht is het erger dan de andere, maar inmiddels begint het wel op te breken. Voor ons is het vermoeiend, maar ook voor Boas.
Wel eens van clusteren gehoord? Veel baby's doen dat 's avonds. Zoek op bv.com even het artikel over clusteren op, het zal je waarschijnlijk bekend voorkomen! Mijn dochter heeft een hele tijd geclusterd van 17.00-23.00 uur. Gewoon lekker aan toegeven. Daarna kunnen ze heerlijk slapen! Door het inbakeren mis je waarschijnlijk de signalen dat hij nog meer/vaker wil drinken ben ik bang.
Ja, clusteren herkennen we inmiddels, maar dat was na een week zo'n beetje over. Dat komt dus vaker terug?
Na een weekje over? Denk dat ze het hier wel een maand of twee, drie gedaan heeft.... Ik zou er toch gewoon eens aan toegeven! Wellicht dat het slapen daarna een stuk beter gaat.
Dan gaan we dat maar weer gewoon proberen! Zou fijn zijn als dat het gewoon is . Ja, hij had er echt even geen behoefte meer aan, wilde niet meer steeds meer aan de borst en gaf die echt terug. Had er niet aan gedacht dat het weer terug zou kunnen komen.
Zelf Nijn clusteren nu nog! Vooral 's morgens als we samen in bed liggen. Ze wil dan niets anders dan drinken. Probeer het lekker
Ja hoor dit is clusteren, en klinkt heel bekend! Ons meisje heeft ook steeds een paar dagen in de week dat ze 's avonds vaker vraagt, en aandacht wil. aan toe geven is het beste. Je geeft borstvoeding, mag ik vragen waarom je inbakert? Je kunt dan signalen missen van je kindje, ik zou dat ook eens achterwege laten, misschien huilt hij wel omdat hij zich niet kan uitten? Onze dame zwaait met armen en benen, ze valt zo in slaap, ik stop haar weer lekker in als ze klaar is met 'wurmen' ze ligt met haar handjes omhoog, als ik haar te strak instop gaat ze juist schreeuwen. Probeer het eens, het clusteren wordt wel minder, maar blijft. In badje doen voor de avondvoeding kan ook helpen, wij hebben dat een week gedaan, toen kreeg ze een soort ritme... en ze is pas 7 weken, dus het kan! (heb wel nog gewoon een nachtvoeding hoor!) xxx
Ja, zonder twijfel, clusteren. Kindje ligt toch al bij je, dus leg lekker aan. En liever niet inbakeren!
Dat ging een stuk beter vannacht! Omdat ik uit eten was, heeft hij eerst de hele avond bij mijn man gelegen en toen ik thuis was ben ik meteen met hem in bed gekropen. Om half 23.30 uur schrok ik wakker en was hij ook in diepe slaap. Ik kon hem zo in zijn eigen bedje leggen en hij sliep tot 4.30 uur. Om 5.15 uur sliep hij weer en nu ligt ie nog. Ik denk dat dit een mazzelnachtje is voor ons. We bakeren hem in omdat hij zichzelf open haalt met z'n nageltjes. Ook maakt hij zichzelf wakker.
De nageltjes is wel wat anders voor te verzinnen (zijn ook een soort handschoentjes voor te krijgen meen ik). Hoe weet je nu zeker dat hij niet wakker wordt omdat hij voeding nodig heeft? Met inbakeren geven ze echt veel minder signalen af dat er voeding nodig is (ik heb het ook een tijdje gedaan, maar achteraf ben ik daar toch minder blij met mijn keuze....).
Hij geeft heel duidelijk aan door te smakken dat hij honger heeft. Als ik dan over zijn wang aai, hapt ie meteen naar mijn vinger en dat betekent dat dat ie honger heeft. Als ie dat niet doet, heeft hij ook geen honger, dat hebben we al vaker geprobeerd. Hij sliep echt veel slechter toen ie niet ingebakerd was. Denk ook echt dat het per kind verschilt.
Weer even updaten... Ik heb me compleet overgegeven aan het clusteren en zorg dat ik samen met hem in bed kruip en hij lekker tegen me aan mag liggen en mag drinken wat hij wil. Dat ging vier dagen goed, en nu is het alweer vier nachten bal... Het komt er nu op neer dat ik hem niet in slaap krijg voor 3.00 uur hij dus ook echt tot die tijd bij mij ligt en ik ook niet kan slapen. Overdag wordt het dan ook moeizamer, omdat hij moe is. De borstvoeding gaat verder heel goed, maar voor mij is het nu echt een reden om af te bouwen en over te gaan op flesvoeding, zodat hij weer kan slapen en ik ook weer een heeeeel klein beetje tijd (slaap!) voor mezelf heb.
Heel herkenbaar, onze dochter heeft dit ook van 21.00 -00.30. Inderdaad heel erg vermoeiend. Onze eerste dochter heeft dit ook gedaan, maar deed dit altijd van 17.00-23.00. Ieder kind dus op een andere tijd. Balen alleen dat het nu zo laat op de avond is. Het gaat wel over, maar kan even duren. Onze oudste heeft dit tot een maand of 4 gedaan.
Ik vrees alleen dat je dan binnen de kortste keren een topic gaat maken dat je spijt hebt van het stoppen, want dat het probleem niet weg is. Heel vaak ligt het aan je kindje en niet aan het feit dat hij borstvoeding krijgt. Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet, maar afbouwen voor deze reden is echt jammer en heel vaak nutteloos.
Spijt krijgen van het stoppen zal ik niet snel krijgen denk ik. Ik probeer voor m'n kindje en voor mezelf het beste te doen en mocht dat uiteindelijk toch niet de goede weg geweest zijn, heb ik het toch geprobeerd. De borstvoeding kwam moeizaam op gang en ik ben al ontzettend blij dat ik hem de eerste tijd de voeding heb kunnen geven. Als volgens jou de voeding niets met het probleem te maken heeft, wat dan wel? Als ik niets doe en afwacht zal wordt ik gillend gek...
Geduld hebben! Met borstvoeding kun je dit drinkgedrag dat maar tijdelijk is en echt niet duurt tot hij 3 maanden is, veel gemakkelijker opvangen dan met kunstvoeding. Met kunstvoeding zit je aan maxima gebonden, moet er minimaal 2 uur tussen voedingen zitten, heeft je kind veel meer kans op kramp en verstopping en noem maar op. Met borsten is het gewoon huppetee borst erin probleem opgelost. En ja, dat kost tijd. Maar heel even, voor je het weet ben je door die periode heen. Doodzonde om je kind te gaan kunstvoeden, en er dan achter te komen dat je kind hetzelfde blijft en jij geen instant oplossing meer aan je voorgevel hebt hangen. Clusteren heeft niet alleen nut voor een kind, het heeft ook nut voor een moeder. Het leert je geduld aan, het leert je jezelf over te geven, het leert je rust te nemen. Vaak willen moeders na een dikke maand veel meer dingen doen dan ze eigenlijk als net bevallen vrouw al aankunnen. Babies voelen dat aan en gaan clusteren om hun moeder te dwingen rust te nemen. Dat heeft de natuur zo ingebouwd voor de veiligheid en gezondheid van moeders. Babies doen niet zo om hun moeder te pesten, babies doen dat omdat ze het beste voorhebben met hun moeder. Wat dat krabben betreft: inbakeren is dan echt schieten met een kanon op een olifant zeg! Je kunt je kind gewoon van die speciale wantjes aandoen, of sokjes over de handjes doen. En je kunt ook heel voorzichtig de nageltjes wat korter maken. Zachtjes vijlen of even bijten.
Ik zeg ook, geduld hebben. En ik weet uit ervaring dat een kindje dat bv krijgt, heel wat makkelijker in slaap te krijgen is dan een kindje dat flesvoeding krijgt. Mijn oudste kreeg de fles en sliep met 2 jaar door, tot die tijd elke nacht drama om hem weer in slaap te krijgen. Mijn dochtertje kreeg bv, sliep ook met 2 jaar door, maar dat was niet zo erg, want die kreeg de borst en sliep zo weer in. Je kunt als je kindje nog zo jong is nog geen ritme verwachten en dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet ineens veranderen als je je kindje een fles gaat geven.
Jou kindje is dan wel stukken jonger als mijn jongste, maar ik begrijp je helemaal dat je gesloopt bent en gek word. Ik slaap al 3jr ong slecht, eerst met de oudste nu met de 2de. Sommigen van zijn leeftijd slapen lekker door, mijn zoontje komt in de nacht 2x voor een voeding en soms wel eens 4x waarvan er 2 dus huilen, wakker schrikken, wakker zijn etc... en als de oudste dan ook begint te gillen ben ik hele nacht op en neer aan t lopen.... nu ontopic Ik gad ook bv bij 1ste en 2de( 4mnd gdn) maar mijn kindjes bleven gillen en honger hebben... mijn bv was gewoon niet voedzaam genoeg denk ik, maybe bij jou ook niet alle stoffen ? ik noem amar wat hoor Maar overstappen naar fles zal je zorgen niet afnemen , dat kan ik je met zkeerheid vertellen! Ik geef kv en mijn kndje blijft onrutig, slecht drinken, nachten wakker worden... dan ben je nog eens bezig met fles maken warmen etc.. bv is dan makkelijker en ik zou t nog even volhouden als je wilt en kunt, blijft jou keus natuurlijk. Ik weet uit ervaring van de 1ste: het zijn allemaal fases en uiteindelijk komt t goed! Ze worden zo snel groot joh en gaan door verschillende fases, regeldagen, clusteren noem t maar op. Ik zou zeggen probeer nog bv en hou even vol... desnoods kolven en in de gaten houden hoeveel cc hij per keer drinkt? Bij ons hielp t tegen t huilen hele nacht op de buik te slapen leggen, sindsdien slaapt ie heerlijk zonder gekrab, om zich heen slaan, bewegen etc. Heel veel succes, ik weet hoe t voelt als je geen nachtrust meer hebt, i feel like a zombie and look like one to !
Eens met wat de dames boven mij (Karoke,Dirksmama,Suus) al zeggen. Dirksmama mooie uitleg trouwens over het rust nemen van de moeder doordat de kleine het aangeeft!