borstvoeding op verzoek hoe en wat!

Discussion in 'Borstvoeding' started by Dorianne, Dec 26, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    1,608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    ik heb eigenlijk wat vraagjes over borstvoeding.
    Mijn zoon is nu 8 dagen en ik geef borstvoeding. Ik wil graag op verzoek voeden. Bepaald je kindje dan echt hoevaak hij wil? Hoelang mag er 's nachts tussen de voedingen zitten? Toen hij 6 dagen was had hij er 's nachts 5 uur tussen en toen heb ik hem gewekt. Had ik hem moeten laten liggen?
    Hoevaak voeden op 24 uur is normaal? Hij zit nu op 8 a 9 keer per keer. Kan het zo zijn dat hij een uur na een voeding weer honger heeft?

Groetjes Dorianne

ps hij woog met de geboorte 3180 gram en 3 dagen geleden woog hij 3260! morgen wordt hij weer gewogen...

2. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hoi Dorianne

Hier voed ik ook op verzoek. Lucas is 12 dagen oud nu. Hij wordt echt op verzoek gevoed, dus echt wanneer hij wil. De ene keer is dat 10x per dag en soms 6x. De ene keer slaapt hij 5 uur aan een stuk, de andere keer heeft hij na 30 minuten slaap alweer honger.
    Ik vind het best lastig, ook met regeldagen en clusteren enz. Ik heb ook nog niet precies in de gaten wanneer hij echt honger heeft.

Morgen belt de lactatiedeskundige van mijn kraamzorg instelling me op voor een afspraak, want ik loop tegen heel veel dingen aan.
    Heb jij in je kraamweek geen hulp gehad van de kraamverzorgster? Daar heb ik al heel veel van geleerd.

Succes in ieder geval en hopelijk gaat het je lukken!!

3. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Op verzoek is inderdaad aanleggen en voeden als hij wil.
    In het begin kan dat wel 10 x per dag. Zeker rond de regeldagen is dat best heftig. 8 tot 9 keer is heel gewoon. Wordt vanzelf minder. Bij mijn beide kinderen was dat vaak na de regeldagen.

Volgens mij is de stelregel dat je 2x het gewicht in uren tussen 2 voedingen mag laten. Dus 5 uur is prima, gezien zijn gewicht. Heerlijk ! Ik zou er van genieten en bijslapen. :)

4. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,824
    19,145
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Bij voeden op verzoek geeft inderdaad jouw kind het aan, maar de eerste tijd wel met een minimum van 8-12 voedingen per etmaal. Ik heb mijn boek uitgeleend, dus ik kan even niet opzoeken hoe het ook alweer met de nachten zat. Ik heb me nooit druk hoeven te maken over een kind wakker maken, dat deed ie zelf wel. ;) Er staat me iets bij van maximaal 3 uur ertussen laten zitten, maar aangezien jouw alweer zo mooi boven het geboortegewicht zit, weet ik niet of dat echt nodig is.

Het kan inderdaad zijn dat hij na een uur alweer honger heeft. Vaak zie je dat kindjes 's avonds vaak en lang drinken (dat heet clusteren.) Met een beetje geluk laten ze dan 's nachts wat langer tussen de voedingen.

Ga er gewoon lekker in mee. Er zullen nog wat dagen komen dat je kind eindeloos bij je drinkt en je er misschien doodmoe van wordt. Of gaat twijfelen of je wel genoeg melk hebt. Maar dat vele drinken hoort erbij, dat zijn regeldagen. Je kind drinkt dan vaker zodat jouw borsten meer melk gaan produceren. Dat is niet alleen belangrijk voor nu, maar ook voor over een paar maanden. Door nu op verzoek lekker vaak te voeden, zorg je ervoor dat jouw borsten zich goed aan kunnen passen als je baby groter wordt en meer wil gaan drinken.

Veel succes en geniet ervan!

5. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Op verzoek mag je ook combineren met jouw verzoek! Als jij vind dat vijf uur lang genoeg is (ik zette mn wekker 's nachts steeds op + 4 uren, maar mijn dochter melde zich steeds wel voor die tijd ;)

En ja: als je kindje een uur na de laatste voeding weer wil, dan kun je het beste gewoon weer aanleggen! Al is de laatste voeding een paar minuten terug, gewoon doen!! Vergeet niet dat je kindje in de buik 24/7 continue voeding kreeg. En als je op verzoek voed, ik dat nu veeeel aanleggen, maar er komt vanzelf meer tijd tussen.

Misschien kun je 'borstvoeding' van stefan kleintjes bestellen en doorlezen. Daar staan alle antoorden op je vragen in!
    :)

6. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

Aug 31, 2009
    1,341
    0
    0
    Hoi Dorianne!
    Ik voed eigenlijk pas sinds 3 weken op verzoek.Nu moet ik erbij zeggen dat onze dochter te vroeg geboren is en dus in het ziekenhuis heeft gelegen waar ze niet voeden op verzoek, en dit naar huis toe ook niet adviseren. Om de 3 uur voeden was het advies, ik ben er eerlijk in dat dit voor zo'n kleintje heel goed heeft gewerkt, als ze na 3 uur niet veel honger had, dronk ze simpelweg minder. Ze had dan kennelijk nog reserves en redde het tot de volgende voeding. Ook snachts was het 3 uurtjes.
    Nu is het een ander verhaal, ik voed nu op verzoek, soms red ze tijdens haar middagdutje de 5uur tussen de voedingen, maar ze is dan ook al 2 maanden. snachts slaapt ze soms 6uur aan 1 stuk.
    Zoals Maartje zegt, je kunt ook voeden op jouw verzoek/haar verzoek, ik heb gemerkt dat we daardoor vrij snel een dag en nachtritme bij haar hadden.
    succes! en het komt goed, tijdens regeldagen denk je dat het nooit meer goedkomt, maar je zult zien dat je na zo'n dagen opeens een prachtig ritme hebt!

xxx

Share This Page