Ik merk soms dat mijn dochter op sommige dagen moeite heeft met haar ontlasting. Ik heb toen een beetje in de gaten gehouden wat ze gegeten heeft. Ze krijgt nu 2 x op een dag hapje. Stukjes fruit en wat groente. Bijna altijd vers, soms bij gebrek aan vers een potje. Als ze peer heeft gehad gaat het poepen vaak moeilijker, ik dacht juist dat peer goed was hiervoor. Ze heeft nu de volgende soorten gehad. Peer Banaan Mango Courgette Worteltjes Bloemkool Broccoli Zijn er soorten die ik beter wel kan geven ofbeter niet? En hebben jullie nog andere suggesties om haar te laten proeven? Wilde haar appek geven, had elstar gekocht, neem zelf een hap....brrrr zuur. Kan ik haar beter niet geven toch? Welke appel zou wel kunnen. Sorry, veel vragen in een, maar misschien heeft iemand nog goede tips.
Je mag haar gewoon elstar geven. Grote kans alleen dat ze het niet lekker zal vinden, die kleintjes hebben liever zoet. Vergeet niet dat ze nog erg jong is en haar darmen nog aan het ontwikkelen zijn. Als je merkt dat ze moeite heeft met haar ontlasting kan je beter even enkele dagen niks nieuws geven en haar iets geven wat weinig/ geen werking heeft op de darmen. Voor zover ik weet heeft peer geen werking op de darmen. Maar misschien kan ze er niet zo goed tegen?
Banaan verstopt en worteltjes ook. Peer lijkt me bizar, maar mijn dochter had bv ook last van appels, en dat wordt zo vaak aangeraden om te starten... Elk kindje is anders.
Banaan wist ik ook. Had alleen ook al op internet gekeken, daar stond ergens dat het een fabeltje is en dat er juist goede vezels in banaan zitten, goed voor je stoelgang.
Rijpe banaan (met bruine plekjes op de schil) laxeert juist goed, het is de groenere banaan die stopt... Peer staat inderdaad niet bekend als stoppend. Je kunt ook nog eens pompoen proberen, of meloen??
Meloen had ik ook al aan gedacht. Vind ze nu in deze tijd alleen niet zo sappig. Pompoen...bedankt voor de tip. Kook je dat gewoon net als wortel? Courgette is toch ook goed en werkt toch niet stoppend?
Peer geeft "normaal" gesproken geen verstopping maar elk kindje kan andere reageren. Ik heb ook weleens een wat zuurdere appel gegeven en vond zoontje inderdaad ook niet zo heel lekker Jonagold is iets zoeter. Wat kindjes vaak ook lekker vinden en ook vrij mild is, is avocado. Andere dingen die je nog zou kunnen laten proeven is sperziebonen, doperwten, aubergine, rode bieten, venkel, spinazie etc
Zeker als ze zo jong zijn reageert elk kind op z'n eigen manier op vast voedsel. Elk kind is anders, dus het is een kwestie van je kind goed in de gaten houden en bepaalde dingen gewoon even voorlopig niet geven. Voor een kind dat nog geen 6 maanden is vind ik twee keer per dag vast voedsel eigenlijk best wel veel.
Ik deed het ook hoor maar ze reageerde e hier erg goed op ivm reflux. @ts: misschien kan je even 1x per dag 1 soort geven, 3 dgn lang. Kijken waar ze goed en minder goed op reageert.
Dat is een goed idee. Ze krijgt ook maar een paar lepeltjes van beiden dus echt veel is het niet. Het is meer om te proeven.
Die van ons had ook verstopping en hier heeft de KA me dit recept gegeven voor groentehap tegen verstopping (werkt goed en hij vind het heerlijk): 1 wortel 5 snijbonen (geheel) pompoen (hoeveel je wil) 1 aardappel 1/2 ui 1 selder 1 prei 1 courgette Alles fijn snijden behalve de selder en de prei (laat je hun geheel). Samen koken (+/- 20 min). Dan de prei en de selder verwijderen, het water afgieten (niet helemaal, een klein beetje kookvocht behouden) en de rest pureren. De prei en selder moet eruit omdat dit té vezelrijk is. Is echt heerlijk, lijkt een dikke soep. PS: Ik mocht hier ook eenmaal per week spinazie of andijvie of zo bij doen.
Wat raar om een zo jong kind zoveel verschillende groente door elkaar te geven, en dan ook nog dingen waar baby's flink last van kunnen krijgen zoals ui en selderij. Lijkt me leuk eten voor een peuter, niet vor een aby.