Eerlijk eerst of kiezen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Jippie, 3 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Eerlijk eerst of kiezen?

1. Eerste is eerlijk eerst

2. Kiezen

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je kind krijgt een uitnodiging voor twee kinderfeestjes, die op precies hetzelfde tijdstip vallen. Wat doe je dan?

Is degene van de eerste uitnodiging eerlijk eerst en zeg je daarom de tweede af?
    Of maak je een keus, gebaseerd op je eigen voorkeur, wat je kind wil en het leukste feestje?

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik denk dat ik mijn dochter zou laten kiezen..
    Zijn ze allebei even leuk, dan eerste..?

Als je tegen de eerste al ja hebt gezegd, dan zou ik denk ik niet meer afzeggen. Tenzij de tweede echt een veel 'beter' vriendje is..

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik neig ook naar laten kiezen, maar anderzijds: Als je de uitnodiging aangenomen hebt - 'Wat leuk dat ik mag komen' en jij misschien al gevraagd hebt wat die persoon wil hebben.... tja. Dan zou ik het erg lullig vinden om af te zeggen.
    Omdat je in principe al een soort van bevestigd hebt. Het zou er ook wel een beetje van af hangen hoeveel tijd er tussen de uitnodigingen zou zitten...

-dit doet me er aan denken dat een vriendinnetje van m'n dochter vorig jaar hetzelfde dilemma had (of eigenlijk die moeder) -ik kan eigenlijk best even met die andere moeder (andere kleuterklas) overleggen wanneer hun de verjaardag willen doen... Beetje rot, jarig aan het eind van het jaar ;)

4. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Ligt eraan. Heeft je kind al toegezegd op de 'eerste' verjaardag te komen? Dan moet je je daaraan houden. Zo niet: dan laten kiezen.

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Dit inderdaad. En ik zou m'n dochter laten kiezen, t gaat tenslotte om een feestje waar zij heen moet.

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik vind zelf dat de eerste uitnodiging eerlijk eerst is, ik zou de tweede afzeggen. Het gaat hierom:

Eind januari kregen we een uitnodiging van een buurmeisje/vriendinnetje. Gereageerd dat we het leuk vonden en gevraagd wat ze wilde hebben. Vervolgens kregen we een tweede uitnodiging van een nichtje, tevens klasgenootje van onze meid en dat desbetreffende buurmeisje. Buurmeisje was eerlijk eerst, dus nichtje afgezegd. En dat zo ook aan de moeder van het buurmeisje verteld, want die blies al van de hoogste toren dat ze het feestje niet ging verzetten. Dus ons nichtje trok aan het kortste eind, iedereen meldde zich af en ging naar het feestje van buurmeisje. Nichtje heeft uiteindelijk het feestje twee weken opgeschoven.

Onze meid geeft aanstaande zaterdag een kinderfeestje. Vorige week de uitnodigingen rond gebracht. Buurmeisje en buurvrouw waren enthousiast, vonden het leuk. Krijg ik vanavond een berichtje dat buurmeisje inmiddels twee uitnodigingen heeft gehad en dat ze er nog niet uit zijn naar wie ze toe gaat.

Dat schiet mij een beetje in het verkeerde keelgat, omdat er toen wel van iedereen verwacht werd dat ze bij haar kwamen, omdat ze als eerste de uitnodigingen de deur uit had. Toen was het wel van: Ik was eerlijk eerst, dus iedereen moet bij mij komen en de tweede afzeggen. Nu is het andersom en dan geldt dat blijkbaar niet en wordt de keuze aan buurmeisje zelf gegeven. Buurmeisje is het type dat iedereen tegen elkaar gaat uitspelen, gaat lopen vissen wel feestje waarschijnlijk het leukst wordt en uiteindelijk zaterdagmiddag een kwartier voor aanvangsttijd gaat beslissen. Ik vind dat niet helemaal eerlijk en netjes.

Vandaar dat ik wel benieuwd was of er bij jullie wordt gekozen of dat de eerste eerlijk eerst was. En pas je het dan ook consequent toe?

7. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Het is hoe ik zelf ben opgevoed. Eerste afspraak telt. Ik ga hier zeker heel consequent mee zijn bij mijn kinderen.

Ik vind het ook niet eerlijk van je buren. Heb je ze er al op aangesproken?

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    #8 Jippie, 4 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2014
    Ik heb haar er inderdaad op aangesproken. De reactie was dat ze al wisten dat het andere meisje zaterdag ook haar feestje zou houden, ook al hadden ze haar uitnodiging nog niet gekregen. Beetje vreemd, want dan hadden ze dat meteen kunnen zeggen. En dat ze buurmeisje zelf laten kiezen.

Ik vind dat je naar je eigen kinderen toe niet zo'n goed voorbeeld geeft, als je regels toepast naar hoe ze jou uitkomen. Doe het een of het ander en wees daar consequent in. En kom niet terug op iets wat je eigenlijk min of meer al toegezegd hebt. Ik vind niet dat je dat kunt maken naar het jarige kind toe.

Vandaar dat wij toen nichtje afgezegd hebben, omdat ik vond dat ik niet tegen buurmeisje kon zeggen dat we toch niet kwamen, ook omdat we haar uitnodiging eerst hadden gekregen. Terwijl we natuurlijk een betere band hebben met nichtje, onze meid liever naar nichtje ging en dat feestje ook leuker zou worden omdat ze naar een binnenspeeltuin gingen. Maar dat heb ik allemaal niet laten meespelen. Buurmeisje was eerlijk eerst en dat hadden we toegezegd. Dus einde verhaal. Nu valt het heel erg tegen dat het andersom blijkbaar niet geldt.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Als je nou je tweede bericht eerst had neergezet

Heeft je poll weinig waarde ;)

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hierin heeft mijn kind het laatste woord, het zijn zijn feestjes. Ik zou wel meewegen hoe lang hij de eerste uitnodiging al heeft, wat zijn band is met degene die uitnodigt etc. Maar ik ga hem niet dwingen om naar een feestje te gaan waar hij liever niet is.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Na de openimgspost was mijn antwoord geweest..als je de eerste al toegezegd hebt de eerste anders zou ik laten kiezen.

na je uitleg vind ik het idd een beetje flauw van je buurvrouw..maar zou nu zeggen dat je wil weten of ze wel of niet komt want anders kan je dochter misschien een ander kindje uitnodigen.

12. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hier geldt, wie het eerst komt.......... heel jammer voor de ander, al zou ze daar misschien liever naar toe gegaan zijn.
    Ik ben daar vrij rechtlijnig in.

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Geldt dit voor jullie ook (eerste is eerst) als de eerste bijvoorbeeld zo maar een klasgenootje is en de tweede het beste vriendje/vriendinnetje?

14. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ja, dan ook.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, dat vind ik dus ook meewegen.
    Maar ik weet wanneer haar beste vriendinnetjes jarig zijn, dus als ze voor dezelfde week nog een uitnodiging zou krijgen, dan zou ik eerst informeren bij de moeder en nog niet toezeggen..
    Toen mijn dochter dr feestje gaf, heb ik ook een andere moeder aangesproken, wiens dochter een paar dagen scheelt met de mijne. Zou zonde zijn om t op dezelfde dag te vieren. Maar je kunt t niet altijd voorkomen natuurlijk.

16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Weet je wat het is. Als ik mijn kind zelf laat kiezen maak ik het een probleem voor mijn kind, terwijl die ouders hadden moeten overleggen. Door te zeggen dat de eerste telt, maak ik het een probleem van de ouders, die zal volgend jaar wel eerder een kaartje sturen of overleggen. (Hoop ik dan ;))

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat werkt alleen als het gaat om mensen die elkaar kennen.

18. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Pff wat een zure buurvrouw zeg. (ben blij dat ik daar nog geen last van heb ;) )

Edit: in het vervolg zal ik zelf (laten) kiezen.

19. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Bosi Ik ben meer geinteresseerd in wat jullie in het algemeen doen, niet zo zeer in ons geval.

Kiezen zou sowieso niet zo snel in me opkomen en ik ben er eigenlijk een beetje vanuit gegaan dat voor de meeste mensen geldt: wie eerst uitnodigt, is eerlijk eerst. Ook omdat de meesten nichtje afzegden en naar buurmeisje gingen. Nu buurmeisje ineens zelf mag kiezen en voor hen die regel niet opgaat, denk ik ineens: Huh? Blijkbaar is het normaal en staan meer mensen er zo in. Vandaar mijn poll.

Onze uitnodiging hebben ze woensdag gekregen, de tweede uitnodiging bij de buren kwam gisteren. Buurmeisje en onze meid zijn goede vriendinnen en spelen best vaak. Het andere meisje is een klasgenootje.

Tuc Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Ik ga niet tot zaterdagmiddag zitten te wachten of buurmeisje genegen is om te komen. Dan vind ik het leuker voor onze meid om nog een ander vriendinnetje uit te nodigen.

Rosao Onze meid heeft nog niet echt een beste vriendin. Ze heeft een groepje vriendinnetjes, waar ze regelmatig mee speelt. Als ze echt een hartsvriendin zou hebben, dan zou ik daar heel misschien wel een uitzondering voor maken. Maar dat vind ik wel moeilijk, omdat ik eigenlijk vind dat je consequent moet zijn. Aan de andere kant is er dan wel een hechte band tussen de kinderen, die je met een klasgenootje minder hebt.

Het l*llige is dat dat andere meisje eind januari jarig was en nu pas haar feestje houdt. Ik had op de lijst gekeken en er was niemand van de andere kinderen uit de klas in deze twee weken jarig. Dus ik had er al rekening mee gehouden en het zo snel mogelijk na haar verjaardag gepland, om gedoe te voorkomen.

20. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    ik zeg het eerste feestje gaat voor.
    Vorig jaar hadden wij dat probleem ook met 3 feestjes op 1 dag.
    1x `s morgens en 2x `s middags. Het meteen netjes tegen de moeder van feestje 2 van de middag gezegd en dat probleem hadden meer meisjes. Toen is dat feestje verplaatst. was ook niet logisch want het meisje was al maanden eerder jarig geweest en moeder van feestje 2 had dat niet verwacht, ze had het zo gepland dat dochter naar het ochtend feestje en naar dat feestje kon.

Deel Deze Pagina