Cognitief nivo vs leeftijd

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Wijffie75, 2 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Wat wij hier doen met onze jongste van 4 jaar is niet alleen verdiepen maar vooral ook verbreden, extra vakken aanbieden en na-schoolse activiteiten daar bovenop. Nu is dat in mijn woonland relatief gemakkelijk omdat de kinderen hier gemiddeld toch al erg snel zijn en er een grote nadruk op onderwijs op hoog niveau wordt gelegd. :)

De scholen weten goed in te spelen op de uitzonderlijk snelle kinderen en er zijn legio mogelijkheden. Mijn dochter krijgt nu op school bvb als extra vioolles, Spaans bovenop de drie ingewikkelde talen die ze al heeft en natuur/scheikunde speciaal voor deze doelgroep. Na school sport ze dan nog intensief en krijgt ze twee extra lessen per week om in versneld tempo de Chinese karakters te leren. :D

Kortom, hier een kind wat eigenlijk altijd goed in haar vel zit omdat ze voldoende uitdaging krijgt en tegelijkertijd ook nog met kinderen van haar eigen nivo kan optrekken. Ik denk ook dat je er met die simpele leesboekjes niet zult komen, maar ik weet dus niet precies of al deze mogelijkheden er ook in NL zijn? :( Anders kan je misschien zelf thuis nog wat extra aanbieden en haar nog op een extra sport en/of muziekles doen?

2. Tamio

Tamio Niet meer actief

Wij hebben voltijds hb onderwijs zoals ik schreef in mijn vorige post. Meestal niet vanaf 4 jaar al hoor, (bij ons is het vanaf 6), en er zijn niet zoveel scholen die dit onderwijs geven dus het is niet voor iedereen bereikbaar. Daarom vroeg ik aan TS of het bij hun in de buurt zit. Al is het wel heel normaal om er een stuk voor te reizen. Ook niet alle scholen zijn even goed trouwens.

Maar als ze avi uit is en ze moet dan 'duif' gaan leren :(. Ze zal niet goed in haar vel gaan zitten als ze steeds onder haar niveau moet werken en ik kan me voorstellen dat het gat tussen sociaal/ emotioneel en cognitief dan steeds groter lijkt te worden. Maar ik zou me serieus afvragen of de oorzaak dan niet gewoon daar ligt. En toch dan die versnelling overwegen (samen met veel verrijking, verdieping en verbreding want een versnelling alleen is nooit een oplossing)

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Vanmiddag het gesprek met de juf gehad. Zijn had intussen overleg gehad met de RT'er, IB'er en directrice. Ze zijn het erover eens dat de verbreding/verdieping zoals ze die nu bieden niet genoeg voor haar is, maar vragen zich af hoeveel ze haar kunnen bieden binnen hun leersysteem (les per leerjaar dus). En zij komen steeds meer tot de mening dat versnellen best een goeie optie voor haar zou kunnen zijn.

Binnenkort is er een speciaal overleg, waarbij ook iemand van CED (onderwijsdeskundige) aanwezig zal zijn, om te kijken wat ze haar kunnen bieden. Het gebeurt namelijk niet vaak dat een kind zo ver voor loopt dat ze met de extra stof die ze bieden niet uit de voeten kunnen. Het valt de juf intussen ook op dat mijn dochter steeds vaker verzucht dat dingen zo simpel zijn. Ze hebben al de afspraak dat ze andere dingen mag doen in zo'n geval, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze een soort eilandje vormt binnen de bestaande klas.

Stof tot nadenken dus.

Bijkomend dingetje is dat de klas boven haar een nogal 'pittige' klas is, waar al extra ouderavonden zijn geweest enzo. Dus best ook een stap om haar in die klas te zetten. Anderzijds heeft ze in die klas ook een paar vriendinnetjes, dus dat maakt de stap weer kleiner.

4. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    @Nikki/Tamio, nee onze school biedt dat soort extra activitetein niet. Het is een vrij 'traditionele' school zeg maar, gewoon recht toe recht aan :)

Een extra sport of muziekles heb ik ook al aan zitten denken, maar daarbij even de kanttekening dat ik werkend alleenstaand moeder ben, en niet alleen met haar maar ook met mezelf rekening moet houden. Het is nu allemaal nog goed te combineren, maar het moet niet veel gekker worden zeg maar :)

5. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Omdat de juf toch ook wel erg benieuwd is waar ze nu eigenlijk zit qua nivo, gaan ze nu kijken hoe ze dat kunnen testen, bijvoorbeeld de Cito van groep 4 en wellicht van groep 5 aanbieden, om te kijken hoe het dan gaat met de scores.

Op haar rapport stonden alleen de cijfers van CITO, de I op alle onderdelen. Op het schema wat de juf vanmiddag liet zien waren het A en A+. De laatste school toetsing was op alle onderdelen 10. Pff jee, daar schrok ik wel even van hoor...

6. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hoi ja klopt, de meiden zijn even oud. Grappig dat je het beroep van de papa's aan haalt, want daar zien we dus juist geen herkenning in. Ik herken heel veel in haar, hij juist niet. Bij mij zijn/waren ook vermoedens van HB of iets in die sfeer. Ik ging ook op mn sloffen door mn basisschool heen, m'n ouders waren erg verbaasd toen ik zo hoog scoorde op mn cito aan t einde. Hadden ze nooit wat van gemerkt. Nee duh, ik zat me redelijk te vervelen op school. En zo ook op de middelbare. Haar vader juist niet, die is 2x blijven zitten en steeds met hakken over de sloot. Dus zijn manier van denken is niet 'anders', die van haar (en mij) juist wel :)

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@wijffie: zoek eens op doortoetsen...
    Dan kun je zien hoe ze dat doen met cito's van volgende leerjaren.
    En tot hoe ver ze dan die citoos af zouden moeten nemen om te weten wanneer ze weer echt wat te leren heeft.

En druk e juf op het hart dat als ze versneld.... Ze er nig niet zijn.
    Ze leert sneller dan een ander.. Dus ook sneller dan de kinderen die nu in groep 4 zitten.
    Ze zullen dan alsnog een heel pakket extra maatregelen uit de kast moeten trekken om d'r tevreden te houden.

En als school het echt niet denkt te kunnen bolwerken js een leonardoschool wellicht een optie.
    Maar goed.. Dat is ook niet altijd practisch :)
    (Zeker niet als alleenstaande werkende moeder...)

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dochter loopt ook wat voor. Zit nu in gr1 en krijgt gr3 werk, waar ik eigenlijk niet heel blij mee ben. Juf wil haar laten versnellen.
    Maar we zijn van plan vd zomer te verhuizen, dus ben pas wezen kijken op nieuwe scholen, waar ze iig pluswerk en plusklasjes hebben. Op beide scholen gaven ze aan niet vooruit (volgend leerjaar) op de stof te willen lopen, maar verbreden en pluswerkjes/spelletjes aanbieden. Dus ik hoop heel erg dat dat haar volgend jaar (gr2) genoeg uitdaging gaat geven.

Hier ook geen problemen verder, het gaat heel goed met leeftijdsgenootjes. Ook omdat ze enigkind is (wat me sowieso vaak opvalt, zijn veel enigkinderen, met dit 'probleem'), vinden wij het sociaal emotionele héél erg belangrijk en stimuleren dit ook. Wat ik absoluut niet wil, is dat ze tegen 'oudere' kinderen qua gedrag moet gaan opboksen.
    Ze gaat sinds dit schooljaar ook naar de bso, 2x/week. Tot 4 jaar heeft ze verder alleen psz gehad, plus weinig kindjes om te spelen in de buurt. En om al die redenen wil ik haar nog een jaar laten kleuteren.
    Ze is het afgelopen jaar sociaal enorm gegroeid en ik wil haar die 'normale' ontwikkeling niet afnemen.

Maar mijn dochter vind ik niet extreem leergierig. Ze leert wel makkelijk en vindt t vaak ook leuk, maar zeker niet altijd. Vraag me dus ook af of ze er volgend jaar al aan toe zou zijn om de hele dag te moeten leren.
    Afgelopen jaar vind ik haar cognitief veel minder hard gaan dan eerder. Al merk ik in vakanties wel dat ze die interesses weer meer heeft. Misschien dat ze dat anders op school meer laat zien en dan thuis niet. Aangezien juf aangeeft dat ze om uitdaging vraagt. Of omdat ik het gewend ben?

Tja, blijft lastig wat de beste keuze is. Ik heb helaas ook geen glazen bol!

Deel Deze Pagina