Cola drinken slecht?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jahknows, 13 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jahknows

Jahknows Actief lid

16 okt 2012
    109
    0
    16
    Hallo allemaal! Ik drink al mijn hele zwangerschap geen cola omdat mijn vriend van iemand heeft gehoord dat cola voor miskraam leid? .. En sinds dien durf ik geen cola meer te drinken!! Maar is het nou een fabeltje of? Ik heb het ook nooit aan mijn vk nagevraagd omdat ik hem gewoon in zijn waarde wil laten, en stiekem het ook wel geloof, maar ik zie zoveel zwangere vrouwen cola drinken? Dusja iemand die er meer van af weet? Dankjewel! :))

2. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik hou er wel rekening mee voor wat betreft de caffeine en de suikers. Maar cola is toch wel het drankje waar ik het meest van kan genieten. En dan wel de echte en het liefst ook nog de cherryvariant. Ik wist ook niet dat het slecht zou kunnen zijn (behalve de caffeine en suikers).

3. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    ff opgezocht voor je...

Cola is slecht voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden. Dat zegt zwangerschapsconsulente Diethild de Vries uit Almelo. Volgens haar zorgt het fosforzuur in de cola hiervoor.

Dit zuur blokkeert volgens haar de opname van calcium. Terwijl calcium juist nodig is voor het bot-, zenuw-, bloed-, en spierstelsel van het ongeboren kind. Volgens De Vries is het ook slecht voor de hormoonhuishouding van de vrouw. Ze denkt dat het regelmatig drinken van cola zelfs de oorzaak kan zijn van onverklaarbare onvruchtbaarheid bij vrouwen.

Het was al langer bekend dat cola tijdens de zwangerschap beter vermeden kan moet worden, maar dan om de cafeïne. Het vergroot de kans op een miskraam of op een baby met een laag geboortegewicht. Ook aspartaam, de zoetstof in cola light, verstoort mogelijk de ontwikkeling van het ongeboren kind.

De Vries ontraadt toekomstige moeders ook om intensief te sporten en pijnstillers te gebruiken. Een gezonde leefwijze zonder stress is belangrijk. Het verhoogt de ontwikkelingskansen van een ongeboren kind.

Door: Redactie
    Bron: Trouw
    24-09-2007
    Laatst gewijzigd op: 17-06-2008

4. Sopann

Sopann Niet meer actief

Ik drink héél af en toe een groot glas koude cola. Regular. Héérlijk!
    Ik denk dat je alles met mate moet nemen, zeker met suikers en cafeïne. De light variant zou ik laten staan, maar goed... Ik proef aspartaam en ik vind het echt smerig. Ook in andere producten.

Over onverminderd vruchtbaar durf ik niet zo stellig te zijn... Ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die vaak cola drinken en door de anticonceptie heen toch zwanger zijn geraakt. Daar zijn hele gezonde, normaal ontwikkelde kinderen uit gekomen.

Gewoon met mate dus ;)

5. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik heb beide zwangerschappen cola gedronken, iedere dag wel een glas.

Toen ik uitgedroogd door HG in het ziekenhuis kwam, voegen ze wat ik wilde drinken. Toen ik zei, het liefst cola, werd er direct een blikje gebracht. De gyn zei dat kleine slokjes cola echt voor minder misselijkheid konden zorgen, en als je geen liter per dag dronk, het zelfs werd aangeraden.

Dus lekker een glaasje drinken, als je daar af en toe zin in hebt!

6. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Met aspartaam ben ik inderdaad ook waakzaam. Dus geen light en zero produkten hier. En ik geloof het best hoor dat het niet zo goed zal zijn. Maar het hielp me soms echt.door de misselijkheid heen. Ik drink gemiddeld een glas per dag. En eerlijk gezegd heb ik soms het gevoel dat ze bij elk produkt wel wat kunnen vinden. Op een gegeven moment mag je niks meer. Zolang je alles maar met mate neemt (tuurlijk er zijn uitzonderingen (zoals alcohol en rood vlees ed) vind ik het tegenwoordig iets overdreven.

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik drink best wel veel cola... Wel de caffeinevrije variant.
    De eerste 16/17 wk niet gedronken, vond het niet lekker meer. Maar daarna dubbel zo lekker.:)

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook wel.. Lauwe redelijk prikloze cola hielp ook tegen misselijkheid. Dus even een paar slokken voordat ik moest eten hielp me..
    Maar max een glas per dag. Want ik dronk ook ng wel 1-2 koppen koffie..

9. lolsmurf

lolsmurf Actief lid

5 jun 2012
    404
    35
    28
    NULL
    NULL
    Ik drink ook wel af en toe cola net zoals ik af en toe een boterham met leverpastei neem. Als je naar sommige mensen luistert mag je helemaal niks meer eten tijdens je zwangerschap. Ik vind het allemaal een beetje overdreven.

10. Jahknows

Jahknows Actief lid

16 okt 2012
    109
    0
    16
    Heel erg bedankt voor de info! Ben blij dat ik het gwn wel kan drinken.. :d

11. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik lus normaal geen cola, maar bij beide hielp het enorm tegen de misselijkheid. Ik heb het inderdaad ook gekregen toen ik uitgedroogd in het ziekenhuis lag.. Het was wel een flesje kindercola :p
    Bij deze zwangerschap had ik het ook de 1e 10 weken altijd in huis, als ik me misselijk voelde dronk ik altijd rustig een glaasje.

12. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Drink hier (mede op advies van de gyn) best veel cola.
    In eerste instantie vermeed ik het helemaal, vooral omdat ik het geen punt vind om tijdelijk de cola te laten staan.
    Maar door HG al een keer opgenomen wegens uitdroging en op advies gestart met cola. Van de week nog met de gyn over gehad.
    Op dit moment is het voor mij veel belangrijker dat ik niet weer uitdroog, dan wat er (m.u.v. alcohol natuurlijk) naar binnen gaat.
    Dus volgens de gyn. stug blijven drinken. Al zou ik de resterende zwangerschap alleen maar op vitaminepreparaten, cola en friet doorkomen (bij wijze van spreke), dan moet ik dat gewoon doen.
    Volgens gyn. krijgt mini-us alles wat hij/zij nodig heeft, en is op dit moment voor mij en mini-us het allerbelangrijkste dat ik niet opnieuw ondervoed/uitgedroogd raak.
    Het doel heiligt de middelen zal maar zeggen.
    Het voelt niet heel erg goed, maar heb deze vraag nu al aan drie gyn voorgelegd en zeggen allemaal hetzelfde, dat in geval van HG de "voedingsvoorschriften" even anders bekeken moeten worden.

13. Lotje02

Lotje02 Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.646
    3
    0
    Ik drink ook af en toe een glas cola, heerlijk! Volgend de vk kan het echt geen kwaad zolang je er geen liters van drinkt. Net als met koffie, leverworst, tonijn uit blik enz.

14. Mommysince13

Mommysince13 VIP lid

7 nov 2012
    5.683
    326
    83
    Vrouw
    Horeca medewerker Hotel
    Ik weet dat het vanwege het koolzuur en de cafeïne in de cola niet word aangeraden om het contant te drinken.. Ik drink het nu niet omdat ik heel veel last van mijn maag krijg door de prik. Maar af en toe een glaasje kan geen kwaad

15. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Hier een echt cola - KICK!!! In het begin van de zwangerschap inderdaad ook op aanraden van de HA tegen misselijkheid.

Het hele internet staat vol met dingen wat je niet mag eten. Als je je daar allemaal aanhoud, dan mag je alleen nog maar op water en droog brood leven. Als je normaal een normaal eet patroon aanhoud zit je eigenlijk altijd wel goed. Natuurlijk de rauwe / halv rauwe producten wel vermijden. En geen Alcohol uiteraard.

16. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Normaliter dronk ik bijna geen cola, maar sinds ik zwanger ben en het slecht voor me is hunker ik naar cola haha!
    Ik drink 1 keer in de 1á 2 weken een glaasje, netjes toch?

17. Amfy

Amfy Niet meer actief

De eerste 14 weken heb ik geleefd op cola en cola light. Ik hield verder niets binnen de gyn zag er geen probleem in.

18. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Vroeger dronk ik altijd ligt, de eerste 30 weken eigenlijk weinig cola gedronken maar de laatste weken gewone cola (en dan alleen coca cola) heerlijk!!! Ik heb al 20 jaar geen gewone cola gedronken, dronk altijd light dus nu effe genieten. Maar misschien 2 flessen per week, ach...geloof niet dat het verschrikkelijk veel kwaad kan

19. Missmama2be

Missmama2be Bekend lid

26 jan 2012
    830
    0
    0
    Ik dronk altijd al cola, en alleen maar cola... dronk bijna 2 flessen per dag...
    Tot ik zwanger werd en juist van de cola, misselijk werd.
    Nu doe ik me weleens verwennen met een blikje cola...
    Ik weet gewoon dat als ik ene fles haal, die in 1 keer op gedronken word...

20. mbeekje

mbeekje Bekend lid

9 jan 2012
    725
    1
    18
    Werk als sociaal pedagogisch hulpverlener en passi
    Groningen
    Dronk eigenlijk sporadisch cola. Maar nu heb ik af en toe echt zin in een glas cola en doe dat ook gewoon. Denk dat af en toe echt geen kwaad kan.

Deel Deze Pagina