Hoi, ik ben een jonge vrouw van 22 jaar en ben vijf maanden geleden bevallen van een prachtige zoon. Mijn man en ik willen heel graag een broertje of zusje voor onze zoon. Ik ben nu bijna 6 weken zwanger en mijn buik is veel dikker dan toen ik zwanger was van mijn zoontje. Ik heb eigenlijk helemaal geen dikke buik gehad toen ik van hem zwanger was, dat ik zelfs opmerkingen kreeg van mensen of ik al bevallen was. Mijn buik is best wel bol voor mijn doen. In mijn familie komen veel tweelingen voor. Mijn opa is van tweeling, mijn oma is van een tweeling, ik heb twee neefjes die tweeling zijn en een oudtante van mij heeft tweeling. Ook is mijn zusje eigenlijk van tweeling maar dat kindje was voor de 12 weken echo al niet meer aanwezig. Ik heb zelf het gevoel dat ik mogelijk nu zwanger ben van een tweeling? Of zou het kunnen dat mijn buik nu zoveel dikker is omdat ik nu zwanger ben van een tweede kindje? Ook sloeg mijn zwangerschapstest direct aan, een dag na mijn NOD. Een hele dikke streep en dit terwijl het bij mijn zoon pas na een goede week aansloeg. Zou het dan toch? Heeft iemand hier ervaring mee?
Het zegt allemaal niks, alleen een echo geeft duidelijkheid Bij mijn tweelingzwangerschap kwam ik er pas met bijna 13 weken achter, strakke buik , wel bloedingen en geen kwaaltjes. Nu bij mijn zoontje voelde ik me vanaf de innesteling al anders, ik wist voor de test al dat ik zwanger was. Ik begon weer met dezelfde strakke buik en met 6+1 kwam de eerste collega voorzichtig vragen of ik zwanger was.... Ik heb vrijwel alle mogelijke kwaaltjes gehad, ochtendmisselijkheid, overgeven, extreem moe..Ook was ik nu aan het eind veel dikker dan ik was bij mijn meiden (maar je lijf kent t kunstje dan al, een tweede zwangerschap zie je sowieso vaak eerder) Gezien alle tweelingen in je familie heb je wel een vergrote kans op een tweeling, spannend hoor! Op naar de echo! (ik ben bijna even oud als jou zie ik, ik ben 23)
Omdat je nog maar kort geleden bent bevallen krijg je veel sneller een buikje, en ook omdat het je 2e is. Dat zegt dus niks Ook zegt het niks dat je nu een dag na nod positief getest hebt. Misschien bij je eerste late eisprong gehad of late innesteling. Ik ben zelf ook beetje "bang" dat ik misschien wel een tweeling krijg omdat ik Onwijze groei pijn heb al een paar dagen. Bij mn andere had ik dat helemaal niet. Ik ben nu 5 weken en heb ook al een (darmen) buikje. Loop al een week in positie kleding
Dankjewel voor je reactie! Wat toevallig dat we even oud zijn zeg, krijg jij ook vaak van die blikken of opmerkingen van die is jong moeder. Bijzonder zeg een tweeling! Wat grappig dat je bij de tweeling een veel strakkere had dan bij de tweede... Vind het wel heel erg spannend!! Nog 6 weken voor de echo!! Hoop niet dat mensen mij gaan vragen, wij willen het namelijk nog even voor ons zelf houden.
Hoi MamaChantal, Spannend zeg!! Weet precies hoe je je voelt.. Heb ook veel buikpijn.. Of ik een darmen buikje weet ik niet zeker. Kan elke dag gewoon naar de wc haha Ook ik draag al positiekleding, kan niets op mijn buik hebben wat ook maar iets strak zit. Vooral in de avond ben erg dik, zo dik als toen ik van mijn zoon 13 weken was.
Ik was ook 5 maanden later weer zwanger en ook zo'n dikke buik. Gewoon 1 kindje hoor. Je hebt eigenlijk te weinig kans om hersteld te zijn, de buikspieren zijn nog slap en dus puilt het meteen uit. Verder was mijn buik niet weggeweest tussendoor.... zag er al die 5 maanden we zwanger uit helaas. Verder is alles anders... je weet wat je kunt voelen en dus voel je het eerder. Verder was mijn cyclus veel duidelijker... had na de bevalling ovulatiepijn wat ik voorheen nooit had. Je lichaam is gevoeliger geworden of zo. Ik heb nu ook VEEL meer last van mijn hormonen, ben soms echt een tornado. Bij de eerste zwangerschap nooit last van gehad en nooit last van PMS gehad. Verder veel meer last van bandenpijn, snel vermoeid gevoel in pijn bekkenbodem en zo. Langer misselijk omdat ik sneller vermoeid ben door de eerste en omdat ik zo snel weer zwanger ben.
Bij een volgende zwangerschap groei je over het algemeen wat sneller. Al komt dit meer doordat je banden, spieren ed al eens uitgerekt zijn. Zegt dus niets over eenling of meerling En over erfelijkheid:'Het vaker voorkomen van tweelingen in een familie is erfelijk. Dit heeft dan betrekking op twee-eiige tweelingen, die zijn ontstaan door een dubbele eisprong. Een dubbele eisprong kan erfelijk zijn.Als aan de vaders kant tweelingen voorkomen kan deze de mogelijkheid van een dubbele eisprong doorgeven aan zijn dochter(s).' Bron: http://www.meerling.nl/moeder/zwangerschap/een_of_tweeeiig.html
Het zegt indd helaas niks.. maar je hebt wel vergrote kans indd, spannend zeg! Mijn buik begint nu pas echt goed te groeien, en ben nu 18 weken zwanger van een tweeling. Kwaaltjes had ik, heel erg! Maar ik kan het niet vergelijken met een andere zwangerschap omdat dit de eerste is. Ik lees indd veel dat een tweede zwangerschap meestal er voor zorgt dat je buik sneller dik word omdat je lichaam precies weet wat ie moet doen.. Spannend hoor! (hier ook een jonge moeder on the way, ben 23)
Hoi Abri, Nou zeg je me wat! Mijn oma is voortgekomen uit een dubbele eisprong en mijn oma heeft twee zoons gekregen. Dus zou mijn vader mij dit kunnen doorgeven? de rest van tweelingen in de familie zijn ook ontstaan door een dubbele eisprong behalve mijn opa Charmed spannend zeg!! Ik had bij mijn eerste zwangerschap ook erg veel kwaaltjes. Heb drie maanden lang bijna niets kunnen binnenhouden. Hoop dat dat nu anders mag zijn. Sandana, hihi ik heb ook veel meer last van mijn hormonen ben ook regelmatig een hormonen tornado.. Mijn man wist al voor de test dat ik zwanger was en ik zelf ook
Ik ben wel zwanger van een tweeling en mij buik groeide ook al heel snel. Als je een tweeling vermoedt, kun je vaak wel eerder je eerste echo krijgen, dus misschien even bellen met de vk?
Haha jep vaak genoeg. maar laat ze maar lekker staren, dan staar ik vrolijk terug. de 1 is mama op dr 18e, de ander op dr 25e, 30e, 35e of 40e. Alles heeft voor- en nadelen. Als je zelf maar geniet! En zo te lezen geniet jij net als ik van het jong mama zijn! Idd anders een vroegere echo aanvragen, dan heb je eerder duidelijkheid. Ik houd je topic ff in de gaten!
Ja ik wou altijd al jonge moeder zijn! Als het allemaal aan je vaders kant is, dan is het niet erfelijk voor jou. Het gaat alleen van vrouw naar vrouw, de dubbele eisprong. Maar daarom kun je nog steeds wel zwanger zijn van een tweeling!
Dat klopt niet helemaal volgens mij. Mijn vorige zwangerschap was een tweeling helaas een MA en een bbz. Vaders die zelf een twee-eiige tweeling zijn kunnen het gen van een dubbele eisprong doorgeven op hun dochters. Hieronder staat het wel duidelijk beschreven. De dubbelen eisprong kan ook erfelijk bepaald zijn. Het tweelingenregister aan de Universiteit van Amsterdam is aan het onderzoeken welk gen hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn, maar dat is nog niet bekend. Bekend is wel dat zowel de vader als de moeder het gen door kan geven aan de kinderen. De vader kan natuurlijk niet zorgen voor een tweelingzwangerschap, maar hij kan het gen wel aan zijn dochters doorgeven die dan een verhoogde kans hebben op een tweelingzwangerschap. (Bron: tweelingonderzoek.nl)
Aaaah wat leuk zo veel jonge moeders bij elkaar!! Ik wist als klein meisje ook al dat jong moeder wilde worden Ontzettend bedankt voor alle reacties, zo te zien is de kans wel groot. Spannend!! Ik denk dat ik het maar gewoon even afwacht en als ik meer weet laat het weten
Teruglezend vond ik mijn post wat betweterig overkomen. Sorry daarvoor! Het is puur dat ik er zelf mee te maken heb gehad
Vond ik niet hoor Ik ben zelf met medicijnen zwanger geworden van een tweeling, dus dan speelt erfelijkheid helemaal geen rol, maar dacht dit ergens te hebben gelezen Wat fijn dat je nu weer zwanger bent, hopelijk blijft t nu wel goed gaan!
Mijn moeder is 2x in verwachting geweest van een tweeling. Dus had wel een beetje schrik toen we voor de eerste echo gingen. Ik draag 1 meisje met energie voor 2 haha. Ik ben ook nog jong, 23, vind dat echt heel fijn. Over 6 weekjes uitgeteld, gaat zo snel allemaal.