Wij hebben afgelopen week een woning bezichtigd en willen het graag hebben, maar twijfelen over het bod. Het is een door garage geschakelde woning. Ieder blok bestaat uit 4 a 5 huizen waarvan de buitenste dus geschakeld. In dezelfde straat staan 2 tussenwoningen in dezelfde staat voor 205000 en 213000 met dezelfde oppervlakte als het huis dat wij bezichtigd hebben. Het huis is op de zolder na af en staat voor 265000. Wat zouden jullie bieden?
Heel moeilijk om zo te zeggen zonder dat huis en die andere twee te zien...het prijsverschil is ook best groot...waar ligt dat dan aan? Moderner? Dubbelglas kozijnen..moet ergens in zitten lijkt mij? Is het een gewilde buurt/huis?
En watmoet er aan de zolder gebeuren? Is dit een grote open ruimte en moet hier nog een kamerindeling vliering en dakkapel in? Dat kost bij elkaar aardig wat als je het uitbesteedt..
Dat is echt afhankelijk van buurt, woz waarde, staat van het huis enz. Gemiddeld is het netjes om 10% onder de vraagprijs te bieden maar ook afhankelijk van hoelang het al te koop staat en aanbod in de rest van de buurt.
Eens met mijn voorgangers, het is van zoveel dingen afhankeljk! Ter illustratie: mijn woning kwam op funda. 1 week later 16 bezichtigingen, 4 biedingen. 3 van de 4 biedingen waren boven de vraagprijs. Het hoogste bod was ruim 7% boven de vraagprijs zonder voorbehoud van financiering (koopovereenkomst wordt deze week getekend dus fingers crossed). Overigens is het bod ook ruim 22.000 euro boven de WOZ waarde, dus in mijn geval heeft dat niets gezegd. Als er niet meer gegadigden zijn en het langer te koop staat kan je best lager gaan zitten, zijn er meer kapers op de kust of staat het net te koop en wil je het perse hebben dan zou ik zelf wat hoger gaan zitten. In sommige delen van het land pis je nou eenmaal naast de pot als je te laag gaat zitten of niet snel genoeg bent.
Dat is ook raar. Wij zijn ook aan het kijken en een prachtig huis gezien. Ik vroeg hoe het stond met andere gegadigden. Makelaar gaf aan dat wie t eerst komt die t eerst maalt. Zodra er iemand een bod doet wordt er verder geen ander bod of bezichtiging geaccepteerd. Tegen elkaar opbieden en het beste bod uitkiezen is namelijk niet de bedoeling...
Het zit m waarschijnlijk ook in de afwerking van het huis. Welke materialen er zijn gebruikt en merk apparatuur.
Tegen elkaar opbieden mag idd niet (als zijnde dat de makelaar niet mag zeggen hoe hoog het bod is dat er al ligt), maar deze bezichtingen zijn allemaal op dezelfde dag geweest. Er heeft een weekend tussen gezeten en op maandag zijn er 4 e-mails/telefoontjes geweest met een bod. Daaruit heb ik dus 1 gekozen waar ik verder mee ben gegaan. Een soort open huis als het ware. Overigens is het ook zo dat je pas in onderhandeling bent als de verkopende partij een tegen bod doet. En zelfs dan mogen de overige bezichtigingen doorgaan (nvm richtlijnen). De bezichtigingen die nog gepland stonden voor deze week zijn overigens afgezegd omdat ik tevreden ben met het bedrag. Maar, de makelaar gaf wel aan dat het een mogelijkheid was om deze door te laten gaan. Ze was dan echter wel verplicht geweest om aan te geven dat er al biedingen lagen.
Prijsverschil zit hem natuurlijk ook in dat het huis wat ts wil een 'eindhuis' is en die andere tussenwoningen waren. Dat huis heeft maar aan 1 kant buren. En mogelijk hebben die andere huizen ook geen garage? Je kunt even uitzoeken wat de WOZ waarde is en het kadaster bellen om te zien voor welke prijs huizen in die straat weg zijn gegaan. Dat geeft toch meer richting.
Tegen elkaar opbieden mag idd niet, maar onderhandelen start niet met een bod, maar pas met een tegenbod! Wij hadden ook drie bieders maar nooit een tegenbod gedaan en dam mag dat. Onze makelaar heeft ook nooit tegen een bieder gezegd hoe hoog een ander bood. Ze vroeg elke partij een eindbod neer te leggen en de hoogste hebben we gekozen. Dit was drie maanden terug en we hebben een week op funda gestaan. To, neem asjeblieft een aankoopmakelaar want volgens mij hebben jullie geen idee van de markt. Hier hoef je echt niet aan te komen met bieden onder de vraagprijs, tenzij het een afgeleefd huis of impopulaire buurt is, elders staan huizen nog eeuwen te koop.
Je kunt altijd een bod doen en dan zien wat er gebeurt! Wij nemen nooit meer een aankoop makelaar. Hij bracht een bod en tegenbod uit en dat hadden we ook zelf kunnen doen. 1200 euro armer; hadden we nog iets leuks voor kunnen kopen in t nieuwe huis
Maar stel dat het een snelle markt is en ze bieden te laag kunnen ze ook hun kans verspelen. Dat hebben wij ooit ook eens gedaan. Het kan twee kanten op werken
Dat ligt er natuurlijk aan. Onze aankoopmakelaar heeft ons wel geld gekost maar ons veel meer opgeleverd dan dat. Zij hebben veel meer verstand van de waarde van de woning enz. Hij heeft voor ons een bod uitgebracht toen waar we zelf niet op gekomen waren. We kregen meer van de prijs af als dat hij ons kostte.
Wij hebben ook super veel aan onze aankoopmakelaar. Die van ons werkt voor 60 euro per uur. Dus wij zijn bij lange na geen 1200 euro kwijt. Ze zat nu aan de 3 uur en we gaan volgende week tekenen bij de notaris. Maar ondertussen hebben we wel 29.000 euro op het huis bespaard en heeft zij alles geregeld. Ik ben nog even iets aan het bedenken, maar een flink bedankje heeft ze wel verdiend!
Ligt volgens mij echt aan waar je in Nederland woont. Ik heb in juni een topic gestart met de vraag of je zelf of beter een aankoopmakelaar kunt inschakelen. Woon in het oosten van het land en mijn man en ik hebben als beginnelingen het bieden zelf gedaan. Over 2 maanden hebben we de sleuteloverdracht We hebben een nette vrijstaande woning kunnen kopen en ook nog eens 9000 euro onder de vraagprijs (was 190000) Maar zag laatst een programma op tv dat in Amsterdam huizen zo weg waren en ver boven de vraagprijs. Veel succes!
Vraag de WOZ-waarde op en ga bij die andere huizen kijken. Vraag bij het kadaster gegevens op. Vorm dan een totaalbeeld en kijk dan wat een goede prijs zou zijn. Dat er soortgelijke woningen te koop staan voor minder kan je gebruiken in je onderhandelingen.
Dat zijn normale leuke prijzen ja. Hier was het zoveel procent vd koopsom dacht ik en kregen we nog wat korting omdat ze ook onze verkoopmakelaar waren. We hebben bij onze vorige woning zonder aankoopmakelaar er zelf ook 25000 afgekregen. Een vraagprijs is mi altijd te hoog ingezet omdat mensen eronder gaan zitten met bieden. Bij verkoop 4j geleden ook. De vraagprijs werd 7000e meer dan dat we er voor wilden hebben omdat mensen altijd lager bieden. Maar goed wellicht is dat idd heel afhankelijk van waar je woont.