Cold turkey stoppen met suiker

Discussie in 'De lounge' gestart door rijo, 26 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Logan

Logan Niet meer actief

Ik ben heel benieuwd hoe zoiets gaat. Hier pcos en de hoop dat de tweede tzt spontaan komt en zoals te zien in mijn banner ben ik nog aan het afvallen. :)

2. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    @Logan Beetje offtopic, maar toch :p
    PCOS gaat bij vrijwel iedereen hand in hand met insulineresistentie. Wat nou precies wat veroorzaakt is nog onduidelijk. Insulineresistentie zorgt ook voor overgewicht (en andersom word je door overgewicht insulineresistent). En zo is ook de samenhang tussen overgewicht en PCOS duidelijk.

Insulienresistent dus, een soort voorstadium van diabetes. De cellen hebben moeite om koolhydraten binnen te laten, ze reageren niet voldoende op de aanmaak van insuline. Het gevolg is dat je stofwisseling overhoop gaat en je moeilijker vetstoffen afbreekt. Daardoor is het met insulienresistentie/pcos ook zo moeilijk om gewicht te verliezen.

Wat je dus kan doen is je volledige koolhydraatverbranding stop zetten en overgaan op vetverbranding. Een volledig andere stofwisseling dus. Onze hersenen hebben koolhydraatverbranding nodig en als je ze dat niet geeft starten ze een nieuwe stofwisseling om zelf koolhydraten te maken uit vetten. Daarvoor is een heel streng dieet nodig met vrijwel geen koolhydraten, wat je absoluut moet doen onder begeleiding van een dietist die weet wat ze doet. En je moet er voor 100% voor gaan, want zondigen mag en kan niet in dit dieet.
    In die nieuwe stofwisseling kun je veel makkelijker afvallen omdat die insulineresistentie weg is, vaak voel je je ook een stuk beter. Door het afvallen, maar bij sommigen ook los van het afvallen kan de insulinegrevoeligheid sterk verbeteren en daarmee ook de klachten van PCOS verminderen.

3. Logan

Logan Niet meer actief

Dat klinkt pittig maar wel het proberen waard. Ik ga me eens verdiepen in een diëtist. Het insuline verhaal ken ik, ik ben eigenlijk ook al flink koolhydraten aan het minderen. Dankje voor je uitleg :)

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.291
    113
    Lijkt me erg moeilijk om in eens te stoppen. Het is natuurlijk ook afhankelijk wat je inname nu is. Kook je veel uit pakjes en drink je bijvoorbeeld veel cola kun je echt ontwenningsverschijnselen krijgen.

Niet koken uit pakjes en niet het meest donkere brood want daar gooien ze suiker in. Veel water en je zal je verbazen waar allemaal suiker in zit zelfs in dingen waar je het niet verwacht.

5. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Wij gebruiken geen pakjes en zakjes en ik drink al jaren geen frisdrank meer, alleen af en toe op een feestje. Ik ben de laatste tijd etiketten gaan lezen, het is schrikbarend waar overal suiker in zit..... Ik ben nu een beetje zoekende, denk ik. Morgen eerst maar eens de voorraadkast door!

Deel Deze Pagina