Cold turkey van de speen af!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door consider, 24 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

HIer ook zo gedaan, ik ben zowieso niet zo van de spenen, bij de oudste hebben we hem samen op zijn eerste verjaardag weg gegooid en de jongste is nu bijna 2 en die heeft hem eigenlijk alleen als hij zich niet lekker voelt, nou dat is dit jaar nog maar 1x geweest dus prima :D

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Ze is net wakker, heeft prima geslapen en is niet wakker geworden!

Ik snap wat er wordt bedoeld met dat de speen troost geeft.
    Ze heeft ook een knuffeltje in bed waar ze ook aan gehecht is, wat ook als troost middel gebruikt kan worden.

3. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Het is heel persoonlijk denk ik. Dennis heeft 's nachts nog een speentje, voornamelijk om in slaap te vallen. Ik geef hem nooit als troost of wat dan ook, wij of zijn Woezel knuffeldoekje zijn zijn troost.
    Op het moment komen er een aantal tanden en kiezen tegelijk door en heeft daar redelijk veel last van en dan helpt de speen 's nachts wel tegen de pijn.
    (Wat Dentinox erop smeren, en op het tandvlees helpt prima hier).

Als het ergste tandjesleed is geleden straks zullen we wel eens zien of hij zonder kan slapen.

4. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Ook hier t woezeldoekje en daar zat de speen aan vast. Voor hem was het niet compleet als ik de speen er vanaf haalde(voor als ik t doekje in de was doe) en dan was t drama tot zn speen eraan zat.

Afgelope jaar lag woezel+speen dus in zn bed overdag maar nu de speen 'naar de baby's' is, mag woezel overal mee en daar maakt ie ook goed gebruik van. Ding gaat zelfs mee naar de wc :p was een goeie ruil, speen weg en woezel overal mee naartoe ipv in zn bed te laten.

Ach elk kind reageert weer anders. Zie ik al bij mn eige kids. Zoon wilde speen, dochter geeft er niks om.

5. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ik ga het bij de jongste ook gewoon cold turkey doen

mijn oudste was er af met 8 mnd...hij wild ehet zelf niet doordat hij niet kon ademen met een verstopte neus..en heb er gelijk gebruik van gemaakt door het weg te laten

jaja paar avonden last met in slaap komen ( maar blee fdan gewoon bij hem, liet hem dus niet alleen)

nu met de jongste ga ik ook gewoon een moment zoeken, moet wel eerlijk zeggen dat ze beide geen echte zuigbehofte hebben/hadden..

ik vind het niet zielig...hier houden ze niks aan "over", naar mijn idee, hoe langer je wacht hoe mee rhet ook een issue wordt...( dna heb je ze zo lang laten wennen aan iets en dan afpakken, is juist zielig..vind ik)
    mn oudste had snel een ander vervangends iets, bijv een knuffeldoek of knuffel...nou prima..

6. misa

misa Niet meer actief

Fijn als het zo werkt voor jullie! Het zou ook niet mijn manier zijn denk ik.
    Maar ik heb er geen ervaring mee. Dat de speen alleen bij bed hoort is al wel knap!

Maar wij hebben wel een iets lastiger probleem: een duimer! ;)
    Kreeg de laatste keer van het cb ook te horen dat het niet handig was en dat ik het misschien maar moest gaan afleren.
    Echt niet! Haha, dat komt wel een keer! Bovendien duimt hij al sinds hij 2 maand is (in mijn buik trouwens al). Dat leer je echt niet zomaar ff af.

En nu een spenenkindje, al denk ik dat zij dat straks ook voor een duim of vinger vervangt, want dat gebeurt nu soms al. Tja.. Wat doe je eraan! Ik heb er geen problemen mee.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Oudste had veel zuigbehoefte tot 10 maanden en de nachten gingen toen beroerd dus afbouwen/stoppen was geen optie voor ons.
    Pas met 15/16 maanden ging dat beter maar dan zijn ze echt verslaafd (ze kreeg m wel alleen op bed) maar op die leeftijd kon ik het niet goed uitleggen. Met 2,5 zouden we stoppen maar ze heeft net een zusje die ook nog s erg onrustig is. Wachten op een beter moment, in elk geval voor haar verjaardag.

Jongste heeft ook veel zuigbehoefte, zonder speen is echt niet te doen. Jammer, had het deze keer zonder willen doen.
    Als het lukt stoppen we voor het eerste jaar als de zuigbehoefte over is, op een zelfde manier als miis.
    anders rond 2,5.

8. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

ik weet eigenlijk nog niet wanneer ik hem er vanaf ga halen.
    had het idee met een half jaar niet gelukt toen met 1jaar maar dat heb ik maar gelaten omdat we op vakantie gingen en ik hem al van zijn fles af wilde hebben. hij krijgt hem sinds een maand of 8 alleen in bed en nooit zomaar of als troost. denk dat het met 2 jaar een mooie leeftijd is vooral omdat er een broertje aankomt en hij dan niet zal snappen waarom hij geen speen mag en de baby wel. hij zal het dan beter snappen maar wie weet geeft hij in de tussen tijd zelf wel aan dat ie niet meer wilt tot nu met alles wel zo geweest.

9. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ja andere factoren spelen natuurlijkw el mee waar naar je moet kijken, zoals Red zegt...bijv als je kindje onrustig is of sowieso geen goede slaper is en het ehct nodig heeft zegmaar...

bijv de jongste logisch wilt een speentje, had eerste 3 weekjes krampjes, nou daar worden ze rustig van...hier kinderen die geen zuigbehofte aan de borst kwijt konden ( willen ehct alleen voeding en anders niet)
    Maar bijv mijn jongste slaapt sowieos in de draagzak zonder speen...dus daardoor merk ik dat hij gewoon geen extreme zuigebehoefte heeft...
    dus zoalng is hem ook niet vaker dan nodig de speen aanbied, denk ikd at het wel te doen is om voor 1 jaar er vanaf te zijn..liefst nog ietsje jonger...liefst dat ie er zo min mogelijk bewust van is...

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier kan ze de zuigbehoefte ook niet kwijt aan de borst, ze weigert ook als ze geen honger heeft terwijl ze wel driftig zoekt.
    Hier vrijwel alleen geen speen tijdens het voeden en als ze diep slaapt. Verder zoekt en sabbelt ze vrijwel constant.

11. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ja hier door het snelle drinken, wilt hij erna bijv nog even de speen..en dna na paar minuutjes is hij er klaar mee..en wilt hem dan echt heel lang niet...maar zodra hij zn matrasje voelt, zoekt ie wel..dus hij wilt het echt bij het slapen...

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Ik heb 2weken geleden met hem op zn bedje gezeten en uitgelegd dat speentjes toch echt voor babytjes is en hij al een grote jongen is. Hij wilt ook steeds speentje aan zn zussie geven als ze gaat huilen dus hij weet dat t voor troost is vaak. Heb m gevraagt of een babytje die nog geen speen heeft, zijn speentje mocht hebben zodat die niet meer hoeft te huilen. Ja dat mocht want hij had toch wel zn woezel knuffeltje en dan mocht de baby wel zijn speen hebben. Speen van zn doekie afgehaald en heb m er niet meer over gehoord :D

Dus misschien voor jou ook een mooie kans om de speen af te leren omdat zn broerje of andere baby m graag zou willen hebben en hij al te groot ervoor is

13. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

Roozjuh, dat is een hele goede tip. Ik ga hem zeker onthouden en hoop dat mijn ook op zo'n manier er afstand van doen.

14. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    nog een idee: je kan zijn speentje samen met hem inpakken als kadotje en dat hij die dan zelf aan zn broertje geeft als die geboren word. om t wat leuker te maken een leuk strikje erop ofzo ;)

succes :)

Deel Deze Pagina