ik ben vandaag op controle geweest bij de GE, mijn bezinksel was iets verhoogt maar kan geen kwaad. Helaas is mijn b12 te laag, dit zat er aan te komen omdat ze 5 jaar geleden met het plaatsen van de stoma het laatste stukje van dunne darm weggehaald hebben. Die zorgt voor de opname van b12. Nu dus injecties gaan halen, de eerste drie weken elke week 1 en dan om de twee maanden. Hoe gaat hetmet jullie?
Ik had vandaag zo vreselijk moeite met naar de wc gaan. De boel hing 'halverwege' en wilde niet naar boven en naar beneden. Heb zo hard gedrukt dat ik nu bang ben dat er iets kapot is gegaan.
Gelukkig! Ik heb jullie gevonden. Ik heb Colitis Ulcerosa sinds een jaar of 3 en ben in juli gestopt met de pil. Ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met zwanger worden/zwanger zijn en de darmpjes! Echt fijn dat ik niet alleen ben! Liefs van Inkie
Hier weer 1 met CU. Wij zijn in juli gestopt met de pil en het is vrij rustig nu met de darmpjes. Ik hoor en lees zo vaak dat een zwangerschap alleen maar goed doet. Ik hoop dat we snel zwanger raken en dat die vervelende medicijnen achterwege blijven. Hoe gaat het met jullie en de darmpjes? Ook bij het zwanger raken minder klachten? Ik heb gewacht met stoppen pil tot het wat rustig en stabiel was.. Liefs van Inkie
Hallooo, Nou helaas, hier minder nieuws! Ik ben net terug van vakantie en heb daar een giga opvlamming gehad! Ik ben naar het ziekenhuis gebracht (met de ambulance...dan wordt je sneller geholpen aldus de arts) Daar wilden ze me opnemen maar daar ga ik dus niet aan beginnen hè! Dus ik met mijn HA hier overlegd en besloten en stoot prednison te nemen (30 mg)..Dit gebruik ik nu 4 dagen en morgen naar de HA om te overleggen hoe verder! Het gaat al een stuk beter en ik ben zoooooo blij dat ik weer thuis ben! Ik maak me nu alleen wel zorgen over de schadelijke effecten van de opvlamming en de prednison voor ons kleintje....aan bewegelijkheid geen gemis in ieder geval Ervaringen van anderen hiermee?
Er zijn vrouwen waarbij de CU juist door een zwangerschap uitbreekt/erger wordt, maar idd ook waarbij een zwangerschap een positief effect heeft op de darmen. Ikzelf mag me (gelukkig ) onder de laatsten scharen. Zou me er alleen niet op vast pinnen zonder medicijnen te kunnen tijdens een zwangerschap. Volgens mij zijn er maar héél weinig vrouwen, die voor de zwangerschap medicijnen hebben geslikt, maar dat tijdens de zwangerschap niet meer hoefden... Als ik het me goed herinner, slikken ook alle zwangeren hier, onder ons, nog medicijnen, de één wat minder dan 'normaal', de ander wat meer... (ikzelf slik momenteel ook weer dubbele dosis (2x2 Salofalk), omdat de CU toch weer wat opspeelde, met dubbele dosis, gaat het nu weer goed - alleen chocolade (vermoed de schuldige aan de opvlamming) is nu dus ècht taboe :thumbdown: ). @ Eveline Balen meid... Hoop dat het je snel weer beter gaat! @ Chebu Heb je het al laten nakijken? Of viel het uiteindelijk allemaal toch mee? @ conny Vervelend... Hoe lang moet je blijven spuiten? @ makey *duim**duim**duim*
@Eveline, bah wat vervelend! Hopelijk ben je nu al weer een beetje opgeknapt? @Iuno, ja, dubbele dosis zetpillen. Maar ik voel me er niet zo lekker bij. Want op een gegeven moment schijnen die zetpillen toch niet meer te helpen en dan loop ik voortdurend met gele strepen in mijn onderbroek. Maar nu is het ook niet fijn. Ik 'lek' een beetje.
Ik heb trouwens nog even advies nodig. Kan het zijn dat door de zwangerschap ook de sluitspier minder gaat werken? Want ik heb last van 'incontinentie'.
Jep. Ik heb het een paar weken geleden steeds gehad als ik moest hoesten. Zolang ik erop let dat ik dan alles ff aanspan, gaat het goed, vergeet ik dat, 'lekt' het bij mij ook zo lekker... :^o Ken ook verhalen van dames die niet eens hoefden te hoesten/niezen... Als het erg stoort, misschien advies vragen bij je ha/vk/gyn. ...
halloo allemaal, Ik heb idd ook weleens meegekregen dat incontinentie voor urine voorkomt bij zwangere vrouwen. Bij ons in de apotheek staat ook zo'n leuk reclamebord met van die Tena's en een zwangere vrouw erop, hihi.... Fijn hè, dat zwanger zijn! Ik ben naar de huisarts geweest en heb afgesproken dat we de prednison zo snel mogelijk weer afbouwen. Het is niet goed om dit langere tijd te gebruiken. Ik hoop dus dat de darmen nog meer tot rust komen en blijven! Maandag de 21 weken echo...ik zit daar echt voor in spanning! Iuno, jij hebt toch pas je 20 weken echo gehad? Hoe was het? Alles goed? Chebu, lastig die zetpillen. Ik heb van de H.A. weer een fijne uitleg gehad over vreemde standjes, die ervoor zorgen dat de klysma's er beter en dieper in blijven zitten...altijd fijn, die yoga-lessen! En hoe is het verder met de zwangeren en klussenden hier? groetjessss
chebu dat kan inderdaad met de zwangerschap te maken hebben. Ik heb het al vanaf dat ik 12 weken zwanger was. De gyn zei ook dat het daardoor kon komen omdat wij een gevoelig buik en bekken hebben. Ik voel de baby ook heel erg op mijn litteken waar de anus gezetten heb, ik heb daar normaal nooit last van (fantompijn) maar nu wel. Ik hoop dat het na de bevalling weg is. Iuno, ik moet de rest van mijn leven die spuiten gaan halen, nu eerst elke week 1 (drie weken) en dan om de twee maanden. Eveline, ik hoop dat je al weer wat opgeknapt bent? Even een update van mij, Ik heb weer een urineweginfectie maar door de crohn en stoma wordt de antibiotica niet opgenomen in mijn lichaam. De artsen vermoeden ook dat de infectie indirect toch met de crohn te maken heeft, mijn bezinksel is namelijk ook aan het stijgen.
Hoi Dames! Wat fijn, zo'n forumbericht! Ben nu net zwanger van onze tweede. Heb CU sinds 8 jaar. Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik mesalazine gebruikt. Eigelijk toen geen problemen gehad, behalve tot een jaar na de bevalling. Toen 2 keer een opvlamming gehad. Inmiddels zit ik aan de imuran. Hiermee kon ik gewoon zwanger worden volgens mijn MDL arts. Begreep echter wel dat je wat vaker een echo zal krijgen om evt. groeiachterstand te bekijken. (ervaringen?). Verrder tot nu toe ook geen echte klachten op wat winderigheid en af en toe wat dunnere ontlasting na. Moet wel regelmatig bloed prikken om de boel in de gaten te houden zeg maar.
Hoi meiden, Wat vervelend om te horen dat het met een aantal toch niet zo goed gaat Eveline, hopelijk heeft de pret goed zijn werk gedaan en kun je afbouwen of geheel weer stoppen. Bah het blijft toch een paardemiddel :x Conny, jeetje meid dat is ook kl*te dat je er nu ook nog eens een urineweginfectie bij hebt Voel je je ook erg moe nu? Een tekort aan B12 zorgt daar toch voor? Ik hoor heel vaak dat na een spuit B12 je weer veel meer energie krijgt. Hopelijk is je Inkie, ik hoop dat je snel zwanger mag zijn en de CU je lekker met rust laat! Chebu, ik hoop dat je je snel weer iets beter voelt! Stamboom, gefeliciteerd met je zwangerschap! Hopelijk laat de CU je ook deze zwangerschap weer mer rust! Nou hier gaat het qua CU wel redelijk. Ik ben alleen behoorlijk misselijk van de zwangerschap. Ik weet dat het er allemaal bij hoort maar vind het toch soms ook wel flink balen hoor.
mijn gevoel zegt weer NEE> Heb vanmorgen getest (kon bij mn vorige zwangerschappen 4dagen voor nod testen)maar helaas negatief weet wel geen bloed geeft moed. maar voel totaal niks en dta was vorgei keren wel anders.
Hallo meiden, Sorry dat ik jullie een beetje heb verwaarloosd. @Makey, ik duim voor je dat het deze keer raak mag zijn. @Conny, jammer dat je B12 moet laten spuiten. Ik heb dat zelf ook een tijdje gehad. Was heerlijk om niet meer zo vaak dingen uit mijn handen te laten vallen. En beterschap met je blaasontsteking. @Chebu, ik zou toch maar voorzichtig zijn met persen. Ik heb dat ook wel eens. Het klassieke boekje/puzzeltje op het toilet helpt bij mij, kennelijk heb ik dan meer geduld en ben meer ontspannen. Zie verder ook de tip van mijn maag-darm arts. Op je vraag over je incontinentie: je bodembekkenspieren etc verslappen vaak wel tijdens je zwangerschap. Ik verloor op een gegeven moment af en toe wat urine. Ik probeer nu netjes dagelijks die spieren te trainen en dat helpt. Bij je darm werkt dat op een vergelijkbare manier (ander deel van je bodembekkenspieren). Ik zou dat even proberen. Ik heb het zelf ook wel eens, vooral bij plakpasta. @Evelien, sterkte en beterschap. Ik hoop dat de ontsteking weer snel weg is. @Stamboom, ik gebruik ook azathioprine. Bij mij is voor de zekerheid een uitgebreidere 20-weken echo gedaan bij prenatal diagnostiek in het ziekenhuis ivm de azathioprine. Niet dat ze verwachten iets te zien, maar om zeker te zijn dat ze niets missen. Verder krijg ik twee groeiecho's, bij 26 en 32 weken, maar dit heeft niets met de azathioprine te maken, maar wel met de Crohn. Doen ze standaard bij een groot deel van de chronisch zieken. Dinsdag ben ik weer bij de maag-darm arts geweest. Mijn darm is helaas geirriteerd en er valt geen pijl te trekken op de ontlasting. De ene dag diarree, de volgende knetter hard. Ik heb daar nu Metamucil gehad om het te dunne in te dikken en het te harde zachter te krijgen. Heeft iemand daar al ervaring mee? Ik mag ook niet meer persen of beter ik moet vanaf nu liedjes fluiten op het toilet . Het risico op een bloeding is te hoog, omdat alles nu lekker doorbloed is. Gelukkig denkt hij ook niet dat het een ontsteking is. Aan mijn bloedwaarden heb ik helaas ook niets meer, mijn arts zegt dat deze tijdens de zwangerschap standaard verhoogd zijn en geen goede graadmeter meer zijn. @Inkie. Ik heb het vermoeden dat mijn zwangerschap een hele goede bescherming is van mijn darm. Ik heb nogal wat over mij heen gehad de laatste maanden met de terminale ziekte en het overlijden van mijn moeder. Ik vind zelf dat ik daar nog niet zo slecht door ben gekomen. Met Ukkie gaat het uitstekend. Groeit goed, beweegt lekker en alle echo's waren goed. Met mijzelf wat minder: ik heb bekkeninstabiliteit en ben vreselijk moe. Ik werk nu nog maar 50% van wat ik normaal doe, dwz nog maar 2 uur per dag. Maar gelukkig kan ik nog wel genieten van mijn zwangerschap.
Ik vind het ook erg prettig zo verschillende (zwangere) dames te ontmoeten met verschillende klachten rond crohn en colitis. Buiten dat je je ei even kwijt kan, leer ik ook weer nieuwe dingen van jullie! Met mij gaat het wel weer een stuk beter, maar ik ben erg bang dat de actieve colitis niet in zijn geheel dimt! We zullen zien. Ik ben me nu steeds aan het focussen of ik mijn kleintje voel.... Pffff...wat zal ik blij zijn als ik maandag de echo heb en alles goed is! Eng hoor! Conny, wat bedoel jij met bezinksel? Ik ga ook maar eens voorleggen bij de gyn dat ik wat vaker bloed laat prikken...heb ik nog nooit extra hoeven doen tijdens de zwangerschap. Ik wordt GEK van energie tekort. Nu helemaal, met die opvlamming! ik heb geen bloedarmoede iig. Doeiiii
Eveline, je kleine zul je over een paar weken wel veel beter gaan voelen. Ik voel in elk geval Ukkie nu veel en veel beter en vaker dan met 20 weken. De 20-weken echo was bij mij een echte medische echo. Veel meetwerk en details. De overige echo's vond ik veel leuker. Maar veel plezier maandag en dat alles goed mag zijn.
@Peetje, bedankt voor je tip. Ik heb eigenlijk een ijzersterke bekkembodem door veel training voor de zwangerschap. Maar ja, hoe kun je je sluitspier trainen? Het is nu gelukkig al ietsje minder. Was zeker een opvlamming ofzo. En hoe zit dat met bevallen? Ben bang dat ik toch wel een boel verlies.