colitis ulcerosa

Discussion in 'Zwangerschap' started by Eveline123456, May 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eveline123456

May 2, 2008
    97
    0
    0
    Op het moment dat je ziekte in een rustige fase is, heb je een net zo'n grote kans als een andere vrouw om zwanger te worden. Dat kan dus binnen een maand zijn, maar kan ook 3 jaar duren.... Relax ermee omgaan helpt volgens mij wel! Klusze :D

2. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    nathalie, toen wij zwanger wouden worden van ons zoontje, moest ik drie maanden van de medicijnen af zijn voor we mochten proberen.
    Als ik dan geen aanval had dan mocht het, nou ik was gelijk zwanger. Op precies 3 maanden na mijn laatste medicijnen.

Nu met deze zwangerschap is het ivf geworden omdat ik door de vele operaties verklevingen heb en 1 eileider is verwijderd ivm een bbz. Ook nu was ik gelijk bij de eerste poging zwanger.

groetjes
    conny

3. Iuno

Iuno Bekend lid

Feb 12, 2008
    955
    0
    0
    Hallo dames,

Ik heb alles ff vluchtig doorgelezen, dus sorry als ik niet op alles reageer...

Hier dus nog een mama met CU (linkszijdig, dus zeg maar, vanaf het eind, tot aan de bocht bovenin ;)). Weet nu 5 jaar dat ik het heb, maar het 'sluierde' waarschijnlijk al wat langer.

Gelukkig reageer ik nog steeds heel goed op Salofalk (mesalazine). De eerste paar jaar heb ik altijd 3x2 tabletten geslikt en ook steeds een paar dozen Salofalk klysma's paraat gehad.

Eind januari 2006 ben ik tijdens één van m'n zwaarste dips (ook 4kg in korte tijd afgevallen en was, mede oor m'n colitis, al geen zwaargewicht) wonder boven wonder zwanger geraakt (ronde 5 ;))!
    Hoewel m'n colitis toen dus heel erg actief was, is het met verloop van de zwangerschap alleen maar steeds beter geworden. Klysma's heb ik sindsdien niet meer nodig gehad en mocht halverwege m'n zwangerschap zelfs de tabletten minderen (2x2).

Ons zoontje is wel goed 5 weken te vroeg geboren, maar in hoeverre dat met de colitis te maken heeft, weet ik niet (ook geen onderzoek gedaan naar mogelijke oorzaken)...

Na de bevalling bleef het gelukkig goed gaan met de colitis. M'n ontlasting bleef zelfs zo goed (boor mijn doen dan, hè :) ), dat de medicatie al snel nòg meer naar beneden kon (1x2). En nu ben ik dus wéér zwanger (ronde 9). :D

Heb overmorgen m'n eerste afspraak bij de gyn. (woon in het buitenland en hier gaat men standaard naar de gyn.). Daarna ga ik gelijk bellen voor een afspraak bij m'n internist, om ook met hem de zwangerschap door te spreken, want bij mijn 1e zwangerschap zei hij al dat het een risico zwangerschap was, maar de gyn. heeft daar toen dus helemaal niets mee gedaan...

Deze keer was m'n colitis dus wèl rustig, toen ik zwanger raakte en m'n ontlasting is nu voor het eerst sinds jààààren over het algemeen weer 'zoals het hoort'. Da's wel lekker dus. :D Hoop zelfs dat ik na deze zwangerschap misschien wel helemaal van de medicijnen af kan... [-o<

Bloed en slijm heb ik overigens alleen helemaal in het begin gehad. Vóór de diagnose, kwam er op een gegeven moment zelfs alléén maar slijm met bloed naar buiten... :( Nu komt er alleen als ik 'zwaar gezondigd' heb :oops: weleens een klein beetje slijm mee naar buiten, verder eigenlijk niets.

Heb denk ik gewoon zwijnegeluk gehad, dat ik zo goed al op lichte medicatie reageer! Moet wel zeggen dat ik een hele trouwe 'slikker' ben (in het begin zelf eens medicatie afgebouwd, omdat ik dacht dat het wel kon, niet dus... :-# ) en ook echt heel erg oppas met wat ik eet en drink...

Zo, dit was mijn verhaal, idd 'leuk' ervaringen te kunnen delen met vrouwen in dezelfde situatie (ziekte + zwangerschap(swens))! :thumup:
    Nu gauw naar het eten kijken, voordat alles aanbrand... :)

4. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    nog 2 daagjes en dan de uitslag ,ben zo benieuwd :D :thumup:

5. Eveline123456

May 2, 2008
    97
    0
    0
    Heej Iuno,
    Super om te horen dat het bij jou allemaal zo goed gaat nu! Geniet ervan! En waarschijnlijk groeit het vertrouwen in je eigen lichaam ook elke dag?! Heerlijk! Ik denk dat jij ongeveer dezelfde CU hebt als ik. Ik heb ook problemen in het laatste stuk (links). Alleen bij mij is het niet zo rustig als bij jou. Ik gebruik nu 3x dgs 2 tabl mesalasine en de klysma's. Ik hoop dit ook tijdens mijn zwangerschap wat af te kunnen bouwen.... [-o< Mag ik vragen hoe jij op je eten let? Ik ben namelijk een heel trouwe pillenslikster...maar zondigen met eten...hmm..elke dag :oops:

En Makey....nog 1 dagje! Ik duim voor je dat alles goed is! :D

Groetjesss

6. Petra83

Petra83 Bekend lid

Jan 3, 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    hey allemaal, ik kom hier ook nog even met een vraagje.
    Heb dus al 14 jaar CU en nooit geen problemen met men maandstonden gehad. Nu ben ik in januari na een zwangerschap van 16 weken bevallen, nadien nog 1 keer gevloeid en sindsdien niet meer. Ben absoluut zeker niet zwanger (bloed en urinetest is negatief) Had wel ijzer en vitB12 tekort dat nu aangevuld. Men MDL arts weet niet goed of het daardoor kwam dat men regels niet door kwamen.
    Heeft iemand van jullie dit al eens gehad? Vind het super lastig omdat we zo graag opnieuw willen zwanger worden.

7. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    jeetje petra wat vreselijk voor je , nee ik heb dat ook nog nooit gehad slikte altijd de pil en na stop en ook na mn curetage van missed abortion menstrueerde ik geloof ik op dag 30 weer

ik duim voor je en anders gewoon even naar de huisarts gaan joh. soms wekken ze weleens een menstruatie op geloof ik met pilletjes.

8. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    jeetje dat is inderdaad lastig. Tijdens een aanval is het bij mij ook wel eens uitgebleven maar dat lag meer aan mijn ondergewicht. Omdat ik zo extreem afval tijdens een aanval gaat dat als eerste weg.

9. Iuno

Iuno Bekend lid

Feb 12, 2008
    955
    0
    0
    @ Petra
    Ik heb ook altijd normaal gemenstrueerd, òòk tijdens een dip. Heb wel al vaker gehoord dat je cyclus na een MK heel erg door de war kan zijn. Ken vrouwen bij wie het nog màànden zeer onregelmatig was, of zelfs helemaal uitbleef...
    Denk dus dat het dan eerder daar aan ligt... Misschien eens navragen bij de HA/gyn. ...?
    Wens je iig heel veel sterkte, met jullie verlies en met je rare cylus en hoop dat jullie gauw weer een wondertje mogen verwachten!

@ Eveline
    Ik drink absoluut geen koolzuur (nou ja, héél af en toe misschien eens een paar slokjes van m'n man ;) - alcohol verdraag ik trouwens ook niet) en ben echt héél matig met vet. Vind patat op zich erg lekker, maar eet er heel af en toe eens een paar (stuk of 5-6 max.), meer niet - en alleen als het goed gaat met m'n darmen. Ik eet in principe geen witbrood - indien weleens, ook met mate -, maar altijd lichtbruin (donkerbruin/volkoren krijg ik ook last van, heb ik gemerkt). Verder eet ik geen/nauwelijks vet vlees e.d., bak ik altijd in (weinig) olie en zorg ik ervoor dat ik (zo goed als) dagelijks m'n portie groente en fruit binnenkrijg. Ook zorg ik dat ik regelmatig aardappelen eet, rijst gaat ook wel goed, maar merk dat als ik vaker achter elkaar pasta-gerechten eet, m'n darmen het weer erg moeilijk hebben.

Maar dit is mijn persoonlijk 'dieet'. :D Dat is het vervelende aan Crohn/CU: er is niet een bepaald dieet dat voor iedere patiënt werkt. Je zult dus zèlf moeten experimenteren en een lijstje voor jezelf maken met dingen die je best af en toe kunt eten en dingen waar je beter helemaal vanaf kunt blijven.

Geloof dat bijna geen enkele patient tegen koolzuurhoudende dranken en wit brood kan, maar velen verdragen b.v. ook geen sla (ik dus wel :)) en moeten oppassen met melkproducten (valt bij mij ook hardstikke mee).
    Gefrituurde dingen zijn zowieso uit den bose! [-X :D

Ohoh, zo laat alweer, moet nu ècht eens wat gaan doen (moeder komt morgen weekje logeren :D )...!

10. Eveline123456

May 2, 2008
    97
    0
    0
    Hoi hoi,

Ik weet dat er, jammer genoeg, geen dieet is wat bij iedereen werkt :( Maar goed, soms hoor ik bepaalde dingen van anderen en denk ik; "hee, volgens mij kan ik daar ook niet tegen" of "dat moet ik ook eens testen..."
    Volgens mij kan ik niet goed tegen veel melkproducten en van die spullen, die mensen voor het koken gebruiken (room enzo). Verder kan ik echt alles hebben zolang het maar met mate is. Chocolade werkt ook niet zo bevorderend... :( Ik ben wel verslaafd aan snoepen en snacken...ik zou wel zonder willen maar heb de discipline niet. Daarom vind ik het heeeel erg knap dat dat jou wel lukt!

Petra, erg klote voor jullie, hoe het zo gelopen is! Ik heb geen ervaring met onregelmatige cyclussen of uitblijven van menstruatie. Ik heb ongeveer 8 jaar de pil gebruikt. Ik ben gestopt en daarna niet meer ongesteld geworden :D Nu hopen op een gezonde zwangerschap! Sterkte voor jullie en geef jezelf de tijd...

Groetjes Eveline

11. Gabbel

Gabbel VIP lid

Apr 21, 2008
    6,555
    14
    38
    Gelderland
    hoiii iedereen

ik zelf heb de ziekte van crohn :(
    ik zie dat er een aantal al zwanger zijn en sommige het nog proberen!
    ik heb crohn nu zo'n 7 jaar alweer en het verloop redelijk!
    hoop zo dat het deze maand prijs is voor ons!
    morgen is mijn nod maar we wachten met testen tot zondag!
    1 ding is me wel op gemerkt, ik heb altijd dunne ontlasting en sins een week is het gewoon harde ontlastig onderant keutels hahahaha...
    mja we wachten maar af!
    en hoe verloop het met de zwangeren hiero met cu ?

liefs gaby

12. Iuno

Iuno Bekend lid

Feb 12, 2008
    955
    0
    0
    Vandaag kloppend hartje gezien! \:D/

@ gaby
    Mijn ontlasting is nu ook veel 'harder' geworden, maar heb niet echt opgelet of dat vòòr m'n NOD al was, of pas erna...

Duim iig heel hard voor je! ;)

13. Gabbel

Gabbel VIP lid

Apr 21, 2008
    6,555
    14
    38
    Gelderland
    hoiii Iuno

als nog GEFELICITEERD met je zwangerschap!

alle andere keren had ik allemaal zwangerschap klachten hahah alleen niet zwanger me lichaam was me voor de gek aan het houden!
    maar deze maand bijna geen 1 klacht, en wat me op val is die ontlastig want het is al jaren door de crohn dun of brijerig hihi ...
    thanks voor het duimen ! hoop ook zo dat het nu wel raak is!

liefs gaby

14. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Ik ben nu zwanger van de tweede terwijl ik crohn heb. Ik heb een stoma en zelfs dat is nu dikke ontlasting terwijl dat dun hoort te zijn, hahahaha. Die vrouwelijke hormonen brengen alles in de war maar ik vind het niet zo erg, ik kom nu aan zonder dat ik me extra aan mijn dieet houd :)

15. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    Ik vroeg me af is iedereen hier met cu/crohn aldoor zwanger geworden in een rustige tijd van de ziekte?

IK moet straks naar d earts ben voor t eerst een beetje zenuwachtig ,er hangt nu wel een hoop van de uitslag af ,ook welke medicijnen hij wil gaan gebruiken. Ik wilde de imuran toen eigenlijk niet slikken maar pentasa of iets in die richting.
    Maar nu zei hij vorige keer misschien wel remicade maar dat hangt helemaal van de uitslaf af van bloed en mri

16. Eveline123456

May 2, 2008
    97
    0
    0
    Hoi Gaby,
    Dat jij nog kan wachten tot zondag...er zitten toch meerdere teststaafjes in zo'n verpakking ;) hihi! Dan kun je zondag nogmaals testen... :)
    Mijn ontlasting is een beetje wisselent nu. Het is regelmatig vaster dan ik gewend ben en ik zie niet veel bloed meer. Het is helemaal van slag geweest door de antibiotica. Ik hoop [-o< dat het nog beter wordt!

Makey, laat je de uitslag even weten...spannend hè :(

Groetjesss

17. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    De uitslagen waren perfect nergens een verdikking of vernauwing te zien niet in de dunne en niet in de dikke darm ook waren alle organen goed lever en nieren etc.
    bloed was ook goed. :thumup: :D

En ik hoef geen medicijnen meer te slikken ! dus lekker zwanger zonder medicijnen worden, heerlijk. geeft een goed gevoel! :thumup:

maar voglens mij klopt mn banner niet, ik heb volgens mij mn ei niet gehad helemaal geenvruchtbaar slijm ofzo (vorige keren wel dat ik gestopt was met d epil.)

lijkt me namelijk niet dat ik al zwanger ben (vroeg ei) heb wel wat klachtjes maa rdat kna ook weer ontpillen zin (vreselijk dit dat wachten hihihihhihih)

Hoop alleen niet dat ik ongio wordt op vakantie eind juni, maar ach ga dr ook echt niet d epil voor slikken :D

Denk eerder dat mn ei nog moet komen, wel een beetje zeurderige onderbuik, gevoelige baarmoeder. (maar tis in ieder geval geen crohn :D )

18. Gabbel

Gabbel VIP lid

Apr 21, 2008
    6,555
    14
    38
    Gelderland
    hoii Eveline123456

hahaha ik vind het ook moeilijk om te wachten haha heeeeeeel moeilijk, gelukkig moet ik vandaag de hele dag werken dus heb ook geen tijd om een test te halen hihi..
    maar me vriend wil er ook graag bij zijn als ik ga testen en ik wil het met ochtent urine doen en zondag ken hij daar bij zijn dan haha , dus vandaar!
    maar je heb toch geen antibiotica gebruik nu je zwanger ben want dat is toch niet goed?
    ik ken ook helemaal niet tegen antibiotica heb een keer 2 kuren achter elkaar gehad en toen hebben ze me met spoed op genomen want ze dachten dat ik een blindedarm onsteking had me buik was helemaal van slag de mdl arts zei dat het teveel goede bacteren had gedood :S

hoop dat je zwangerschap goed gaat !

liefs gaby

19. nathalie1984

nathalie1984 Actief lid

May 24, 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam

Hoi Makey.... hoe is het afgelopen bij de arts? Met Remicade mag je zwanger worden hoor.... ik heb zelf ook remicade gebruikt een tijd en mocht daarmee van mijn internist gewoon zwanger worden omdat het niks met je :baby: doet..... alleen ik kreeg na een jaar klachten van de remicade dus ben ik nu overgegaan naar entocort tabl en klysma's..... ik ben begin mei gestopt met de pil.... spannend.... bij mij is het op dit moment middelmatig heb afgelopen maandag een darmonderzoek gehad en er zitten allemaal zweertjes in mijn darmen :( ]

Groetjes Nathalie

20. Eveline123456

May 2, 2008
    97
    0
    0
    GEFELICITEERD! Lekker gevoel, zo zonder medicijnen! En zolang je je ook goed voelt, is het helemaal geweldig :D Nu maar lekker genieten van het klussen :thumup: en dan komt jullie wondertje vanzelf!

Heeft iemand hier nog tips tegen lage bloeddruk/licht in mijn hoofd zijn?

Groetjesss

Share This Page