colitis ulcerosa

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Eveline123456, 13 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eveline123456

2 mei 2008
    97
    0
    0
    Hoi Peetje, met hoeveel weken hebben jullie de combitest laten doen?

2. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Ik woon in Oostenrijk en hier ga je direct naar de gyn.
    De vorige keer heeft de gyn. zonder verdere uitleg gelijk een inwendige echo gemaakt (met 5w5d). Nu ben ik bij een andere gyn. en die zei (8w3d) dat hij aan m'n buik ging voelen hoe ver ik was, maar omdat m'n baarmoeder naar achteren gekanteld blijkt, zei hij dat hij het niet kon voelen en dus toch een echo ging maken.
    Deze 1e echo heb ik overigens wel zelf moeten betalen (vorige keer ook, bedenk ik me :-k ), want hier moet je standaard de 1e echo voor de 16 weken zelf betalen.

Verder kennen ze hier geen 12 en 20 weken echo, maar krijg je een schriftje mee, waarin de verschillende onderzoeken staan die je moet laten doen, wil je later nog een poosje recht hebben op extra 'kindergeld' van de staat...

Er zijn hier in totaal 5 onderzoeken gepland (tot week 16, in week 17-20, in week 25-28, in week 30-34 en in week 35-38). Volgens mij krijg je standaard bij elk bezoek een echo...

Weet dat in Nederland in principe met 12 weken een echo is, met 20 weken en ergens later nog één keer, maar het fijne weet ik daar niet van...
    Maar lijkt me i.v.m. met je ziekte (en zèker omdat ie nu actief) wel erg lang wachten hoor, 10 weken!
    Zoals Peetje al vroeg, heb je tussendoor helemaal geen andere afspraken?

Wij gaan trouwens geen combi-test doen. Wij hebben door de voorgeschiedenis van ons zoontje eigenlijk alleen een licht verhoogd risico op vroeggeboorte en schisis, verder niet en aangezien zo'n combi-test uiteindelijk alleen een kansberekening is, zien wij er het nut niet van in (voor ons dan ;) ).
    Als je hem wilt laten doen, kan dat geloof ik tussen 12 en 16 weken, maar weet dat niet zeker...

3. Eveline123456

2 mei 2008
    97
    0
    0
    HOi,
    Ik heb nu over twee weken die combinatie test... Ook wij vragen ons af of dit wel nut heeft omdat het idd een kansberekening is..maar goed, baad het niet dan schaad het niet en hebben we ons kleintje weer even gezien ;) Dan heb ik begin juli weer een afspraak bij de vk, die dan ook probeert het hartje te horen (alleen zonder beeld). En dan begin aug weer een afspraak bij de vk en dan 1 sept de 20 weken echo. De echo wordt niet door de vk zelf gedaan maar in het ziekenhuis(gyneacologie). Ik ben dus best onder controle. En als er een medische indicatie is kan er natuurlijk altijd een extra echo afspraak gemaakt worden, neem ik aan.
    Dan krijg je in je tweede trimester om de twee weken een afspraak bij de vk en in het derde trimester elke week. Ik weet niet wanneer je nog een echo krijgt maar missch plannen we nog wel een pretecho ofzo...
    Daarbij zijn mijn darmen weer een stuk rustiger geworden :D Dat is fijn! En hoor ik nog van de vk of ik onder controle moet bij de gyn of bij de vk mag blijven.....

Groetjesss

4. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Eveline, fijn dat je darmen weer rustiger zijn.

De combitest kan gedaan worden ergens tussen de 11 en 14 weken, maar ons werd aangeraden tussen de 12 en 13 weken. Zoals Iuno zegt is het een kansberekening.

In ons geval wilde manlief het graag. Ik had daar geen probleem mee. Het is niet schadelijk voor ukkie en als ukkie down zou hebben, zou ik het wel fijn vinden om van te voren me goed te kunnen informeren. Er zijn toch andere dingen waar je op moet letten. En daarbij komt dat mijn gemiddelde leeftijdskans (33) 1 op 300 is, dus al dicht bij een verhoogde kans vanaf 1 op 200. Bij mij blijkt dit overigens ongeveer 1 op 4900 te zijn. :D Wij vonden het overigens minstens zo fijn om te zien dat de rest van het kindje er ook normaal uit zag hoor. Twee armpjes en handjes, twee beentjes, mooie hersenen, etc. hahaha

Verder ter info: ik ben ook direct bij de gyn (in opleiding) terecht gekomen, maar dat komt omdat ik aan via de maag-darm poli aan een onderzoek mee doe en dus toch de poli moest bellen zodra ik zwanger was. Toen heb ik gelijk gevraagd wat mijn maag-darm arts wilde en die zag mij liever bij de gyn. Maar dat kan per patient schelen hoor.

Ik mag van de gyn niet naar de verloskundige, omdat ze de zwangerschap extra in de gaten willen houden. En ik een keizersnede krijg. Verder heb ik een indicatie voor twee extra groeiecho's (week 26 en 32). In het ziekenhuis doen ze dat vrij standaard bij chronisch zieken. De verloskundige kan inderdaad ook extra echo's laten maken, op indicatie worden ze als het goed is gewoon betaald door de verzekering.

5. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Mooiere 'score' kan je dus bijna niet hebben! :thumup:

weet je wel heel zeker dat je 33 bent...? 8) :D

6. Secretstar

Secretstar Actief lid

Hoi allemaal,

Ook ik ben zwanger en heb een darmziekte (diagnose was Crohn maar is nooit officieel vastgesteld omdat het op basis van symptoombeschrijving was, mijn vader heeft ook Crohn)
    Ik twijfel zelf omdat ik andere symptomen heb dan mn vader (de typische pijn zit bij mij links van mijn buik en bij hem rechts, ik heb geen fistels maar wel veel slijmverlies (heel soms met bloed)
    Ik vind het ook absoluut niet makkelijk zwanger te zijn met een darmziekte en in het begin liet ik ook mn medicijnen.
    Resultaat was dat ik heel veel krampaanvallen kreeg op de meest onmogelijke momenten gepaard met erge diarree :oops: vooral na het drinken van een melkproduct.
    Na zes maanden mocht ik weer aan mn medicatie en het gaat nu met ups en downs. Vandaag bijvoorbeeld weer heel veel pijn na het eten, gisteren nauwelijks wat.
    Ik denk idd ook dat het de baby is die op alles duwt en dat het daardoor een stuk meer pijn doet dan anders. ;)

7. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Allereerst, gefeliciteerd met je zwangerschap! Zit er voor jou zelfs alweer 'bijna' op. :thumup:

Wat betreft jouw klachten: lijkt idd meer op (linkszijdige) CU dan op Crohn... :-k
    Ik heb ook altijd alléén links krampen ('tot aan de 1e bocht') en als het mijn darmen slecht gaat, heb ik ook eerder last van slijm, dan van bloed en - iig zover ik weet - geen fistels. Misschien toch eens aankaarten bij je internist...?
    Bij linkszijdige CU kunnen klysma's heel veel verlichting brengen!

Idd drukt de baby met 30 weken al aardig op al je ingewanden. D'r is hier nog iemand die erger last heeft van krampen tijdens de zwangerschap (moet je ff teruglezen ;) ).
    Ikzelf heb het geluk dat m'n CU met elke zwangerschap beter schijnt te worden, \:D/ dus heb 'helaas' geen tips voor je...

8. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Hallo allemaal!

Wou ff melden dat de echo van vanochtend :thumup: was! :D
    Daarna bij de internist geweest en omdat hij en z'n vrouw er heel lang over gedaan hebben om kinderen te krijgen (maar liefst 10 jaar! :confused: , toen wel gelijk een tweeling :) ), heeft hij bij de echo van m'n darmen gelijk even 'baby-gekeken'. Mocht vandaag dus 2x achter elkaar ukkepuk 'begluren'. :)

Vertelde hem dat de gyn. m'n vorige zwangerschap niets met m'n CU heeft gedaan (terwijl m'n internist mij de vorige keer gezegd had dat het een 'risicozwangerschap' was, vanwege m'n CU) en ook dat ik inmiddels gelezen heb dat je een verhoogde kans op een vroeggeboorte hebt, als je CU of Crohn tijdens de zwangerschap opspeelt (was dus zo bij mij en heb ook een vroeggeboorte gehad). Hij bevestigde dit en schrok er zichtbaar van dat de gyn. m'n CU toendertijd geheel genegeerd had, terwijl deze, vooral aan het begin behoorlijk actief was. Nu mag ik dus bij hem voor extra controles komen. :D

Met een beetje mazzel, betekent dat dus ook extra (veel mooiere) echo's. :)

Oh, moet gaan, zoonlief staat op z'n slaapkamerdeur te bonken. :D

9. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    De fistels is specifiek iets voor crohn, bij cu komen geen fistels voor.

Iuno wat fijn dat je vandaag twee keer naar jullie ukkepuk mochten kijken, heerlijk als een arts zo mee leeft. Wel belachelijk dat bij je vorige zwangerschap de cu genegeerd werd.
    Ik heb dan wel crohn maar ik wordt juist extra in de gaten gehouden, de gyn en de GE werken samen om mijn lichaam in topconditie te houden voor zover dat kan.

10. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Dat bedoelde ik daarmee ook. ;)

En idd fijn te weten dat ik iig nu wèl in hele goede handen ben. :D

Heb je veel last van je Crohn? Bij mij gaat het eigenlijk heel goed - naar mijn maatstaven. Zo van week 5 t.m. week 10 steeds meer last van obstipatie gehad, maar nu is m'n ontlasting sinds ca 2 weken weer relatief dun (zoals altijd, als m'n CU in 'rust' is). Is alleen wel nog steeds een stuk donkerder dan normaal en ik hoef ook minder vaak (wat ook wel prettig is :) ). Maar heb laatste ca 2 weken wèl weer vaker last van krampen (maar niet zo erg als wanneer de CU actief is)...

Ben nu trouwens nog steeds op Salofalk 500, maar de internist heeft wel gewaarschuwd dat als de CU nu weer actief wordt, hij hoogstwaarschijnlijk zal overstappen op cortison...
    Is dus toch wel ernstiger dan zelfs ik dacht en snap nu helemaal niet meer waarom de gyn. wat dit betreft zo 'laks' is. :|

11. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Bij mij is de crohn rustig nu, alleen met 12 weken ongeveer ben ik heel erg ziek geweest en heb ik weer een aanval gehad. Gelukkig ben ik er zonder medicijnen door gekomen. Ik heb 5 jaar geleden een stoma gekregen en sinds dien is de crohn relatief rustig, af en toe een aanval maar niet meer in die ernstige mate als toen ik mijn dikke darm nog had.

Ik hoop voor je dat je voor de rest een rustige zwangerschap krijgt en dat je er zonder al te veel medicijnen er door kan komen.

knuffel
    conny

12. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    zo ik kwam eens kijken of het nog gezellig :D was hier hih.
    Ben namelijk net terug van vakantie :)

13. Eveline123456

2 mei 2008
    97
    0
    0
    Dag dames,

Ik ben gister voor de combinatietest geweest. Ik ben vandaag inmiddels 12 weken en 4 dagen... Ik vond het zooo leuk om mijn beebje te zien bewegen in mijn buik. We hebben echt hele mooie plaatjes gemaakt en daarbij mooie foto's gehad! Maar ik was toch het meest tevreden met de kans van 1 op 19283 dat we een kindje met down syndroom zullen krijgen. Maar goed, het blijft een kansberekening en de 20 weken echo moet nog komen.... blijft spannend allemaal!

Hoe gaat het met jullie?

14. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Eveline, wij hadden 1:21000. Nu doen we ook geen verder onderzoek meer.

Hier is de CU niet rustig. Hoeveel zetpillen ik er ook instop. Het blijft elke wcgang weer bloeden. Vond gisteren zelfs een heel spoor in mijn onderbroek (jak!). Ik weet natuurlijk wel waar de bloeding doorkomt, maar het maakt je toch elke keer weer onrustig!

15. Eveline123456

2 mei 2008
    97
    0
    0
    Hee chebu,

Dat is echt k** dat het zo rot gaat met je darmen!
    Maar jij bent nu 21 weken? Dan heb je pas bevestiging van je 20 weken echo gehad dat alles goed is met je kindje, of niet?

Sterkte!

16. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    @ chebu
    Balen meid, dat je CU zo opspeelt. *kus*

Niet om je (of anderen) ongerust te maken, maar heb je het met je internist al eens gehad over een evt. vroeggeboorte? Schijnt nl dat als je Crohn of CU hebt en deze tijdens je zwangerschap actief is, je een verhoogd risico hebt op een vroeggeboorte...

Ik wist dit niet, maar m'n CU was m'n vorige zwangerschap iig aan het begin behoorlijk actief (later ook nog 1x terugval gehad) en ik heb idd een vroeggeboorte gehad (gelukkig met 'al' bijna 35 weken)... :(

17. Eveline123456

2 mei 2008
    97
    0
    0
    Hoi hoi,

Volgens mij is het zo dat je niet mag zeggen dat een actieve crohn of colitis tijdens de zwangerschap vroeggeboorte veroorzaakt omdat dit niet wetenschappelijk is vastgesteld. Wel wordt er waargenomen dat er meer vroeggeboortes voorkomen bij mensen met crohn of colitis, actief of rustig. Het blijft dus zowieso iets om in de gaten te blijven houden met deze ziekte, lijkt mij! Maar veel kan je er volgens mij niet aan doen behalve op tijd de juiste hoeveelheid medicatie bij een opvlamming?

Ja ja, wij zijn toch maar weer bijzondere mensen hè.. ;)

18. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Met ons kindje is alles prima. Ik ga 15 augustus naar de internist en dan nog even alles navragen. Ik maak me wel een beetje ongerust. Over vroeggeboortes heb ik nooit gehoord?
    De ontsteking zit ook echt in het allerallerlaatste gedeelte van de anus. Echt de laatste milimeters. Het jeukt niet meer dus ik ga ervan uit dat de ontsteking er niet meer echt zit, maar dat door de betere doorbloeding in de zwangerschap de boel sneller gaat bloeden.

19. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Van wat ik las, is weldegelijk wetenschappelijk vastgesteld dat vrouwen met actieve Crohn of CU een verhoogde kans op een vroeggeboorte hebben...
    Vroeggeboorte zal ongetwijfeld met nog meer factoren samenhangen, maar een actief ziektebeloop, maakt je er denk ik dan als het ware 'vatbaarder' voor... :-k
    Of dat voor Crohn en CU ook in het algemeen geldt (dus ook in rust), weet ik niet.
    Ik heb dus al een vroeggeboorte gehad, dus heb nu zowieso een verhoogd risico op herhaling...

Waarschuwde ook vooral, omdat het idd zowieso in de gaten moet worden gehouden, iets wat mijn gyn. dus volkomen verzuimt. ](*,)
    Niet dat het voorkomen had kunnen worden, maar als het vermoeden er was geweest, hadden we ons iig op een mogelijke vroeggeboorte kunnen voorbereiden.

Vooral m'n schoonmoeder heeft er erg onder geleden. Ze was blijkbaar allang niet helemaal in orde (chronische maagklachten), maar door alle stress van de onverwachte vroeggeboorte (en dan ook nog een open gehemelte), is ze helemaal ingestort. Was ook haar allereerste kleinkind, dus zowieso al extra spannend. :)
    We zijn nu bijna 2 jaar verder en hoewel het langzaam aan weer wat beter met haar gaat, is ze nog steeds zo mager als een lat (bleek o.a. maagzweren te hebben gehad, die toen door de stress open gesprongen zijn)... :(

Ik heb altijd braaf m'n medicatie geslikt, aangepast aan de situatie (rustig/actief), maar heeft bij mij dus niets geholpen.

@ Chebu
    Niet dat elke vrouw met (actieve) Crohn of CU nu een vroeggeboorte krijgt hoor! Volgens mij krijgen de meesten hun baby altijd nog gewoon 'op tijd'. ;)

Bij jou zit de CU dus alleen in het allerlaatste stukje van je darm. Slik je toch tabletten, of gebruik je alleen klisma's?

Hehe, je moet toch wat, hè... ;) :)

Oh ja, ben er de komende 2 weken niet (veel). Krijg familiebezoek, dus zal niet (veel) aan internetten toekomen. ;)

Slaap ze allemaal! :)

20. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Iuno, de enige medicatie die ik nu heb zijn Salofalk zetpillen. Die werken gelijk op het laatste stukje anus in. Maar aangezien ik geen jeuk meer heb (toen de ziekte pas vastgesteld was had ik me toch een gigantische jeuk in mijn kont haha) ga ik er vanuit dat de onsteking bijna weg is.
    Zit nu aan de allbran en he, ik zat vanmorgen op de wc en het bloedde niet zo heel erg meer!

Deel Deze Pagina