Hallo, Ik ben nu 16 weken zwanger van de 2de en het ziet er naar uit dat ik niet lang meer vol kan werken aangezien ik veel pijn in m'n rug heb en in de kinderopvang werk. En dat is dan ook het probleem, ik werk als zelfstandig ondernemer in de gastouder opvang. Nu krijg ik straks wel een zw uitkering rond de bevalling, maar is er ook een uitkering die ik kan aanvragen als ik door ziekte veel eerder moet stoppen met werken? En krijg ik dan nog wel kinderopvang toeslag voor m'n zoontje of moet hij dan thuis blijven? Groetjes marieken
Beste Marieken, Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Vervelend om te lezen dat je niet meer vol kan werken door de pijn in je rug. Je werkt als zelfstandige en bent ziek door zwangerschap of bevalling? Je hebt dan recht op een Ziektewet-uitkering als je hiervoor vrijwillig verzekerd bent bij UWV. Zelfstandigen kunnen zich namelijk vrijwillig verzekeren voor de Ziektewet. Ben je vrijwillig verzekerd, dan heb je ook recht op WAZO. Ben je niet vrijwillig verzekerd, dan kun je een uitkering voor zwangere zelfstandigen (ZEZ) aanvragen. Op onze website vind je actuele informatie over WAZO, ZEZ en vrijwillige verzekeringen voor zelfstandigen. Recht op kinderopvang toeslag in jouw situatie kun je het beste navragen bij de Belastingdienst. De BelastingTelefoon bereik je via 0800-0543. Ik wens je beterschap met je rugklachten en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Keja UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare