Hoi allemaal, Het is erg lang geleden dat ik hier iets gepost heb. Ik lees wel vaak mee met iedereen hoor. Ik zit even met het volgende, ik kan het maar niet loslaten: Vrijdagmorgen mengde ik mij in een gesprek over zwangerschappen met collega's. Vol trots hoorde ik een collega vertellen dat ze op vakantie in Turkije illegaal aan Clomid is gekomen en dat ze hoopt op deze manier een tweeling te krijgen (!!!). Anyway; na een heel verhaal over en weer over het gevaar voor haar, het domme gedrag omdat ze persé een tweeling wil, en het respectloze denken naar de dames toe die Clomid écht nodig hebben, zijn we (5 dames in totaal) uit elkaar gegaan om even uit te stomen. Het werd nogal heet onder ieders voeten. Later die dag ben ik naast de collega in kwestie gaan zitten om het hele verhaal aan te horen. Ze vertelde dat ze gewoon een eisprong heeft en ze verder geen problemen kent. Ze is wat vruchtbaarheid betreft helemaal ok (mentaal gezien zullen we het maar niet over hebben...). Nu wou ik haar met feiten duidelijk maken dat de Clomid er niet voor zorgt dat ze persé een tweeling krijgt, maar ik wil er eigenlijk daadwerkelijke ervaringen in mee nemen. Het hele weekend zit ik er al mee, en ik wil er toch even op terugkomen met haar. Hopelijk kan ik haar doen inzien dat ze gevaarlijk bezig is. Dus, mijn vraag is; wat is jullie ervaring met Clomid? Op papier las ik dat de kans op een tweeling 7% is, maar hoe zou dit bij haar zijn, aangezien ze geen moeite heeft met het rijpen van eicellen en een eisprong? Is de kans dan ineens wel enorm? Of nog niet? Zelf denk ik dat de kans bestaat (ik heb er over gelezen na ons gesprek) dat haar eierstokken kunnen ontploffen door overstimulatie, of een bbz. Ik ben heel benieuwd wat jullie denken, over haar kansen dan he, want dat het fout is dat weten we allemaal!
Meid, laat haar lekker. Dit is gewoonweg dom, zou me er niet eens in verdiepen. Als zij op die manier met haar lichaam en eventuele toekomstige zwangerschap wil omgaan, moet ze dat lekker zelf weten.
denk dat de kans dat ze haar lichaam verpest groter is dan de kans op een tweeling.. heb geen ervaring met clomid maar als ze graag zwanger wilt worden kan ze beter ovu testen gebruiken of desnoods info bij de huisarts verkrijgen.. denk niet dat het de bedoeling is dat ze straks door verkeerd medicijngebruik helemaal niet meer zwanger kan worden.. buiten dat vind ik medicijnen uit het buitenland niet erg veilig omdat je vaak niet weet wat erin zit of wat er op de bijsluiter staat.. hopelijk gaat ze snel inzien dat dit geen zin heeft
jij hoeft je niet schuldig te voelen tegenover haar of meiden die dit wel nodig hebben. dat is geheel aan haar! maak je niet te druk meid! sommige mensen weten het altijd beter dan anderen.. en schijnbaar intresseerd het haar niet dat jullie het beste met haar voor hebben. zulke mensen komen zichzelf nog wel tegen denk ik dan! knuff!!
*breekt in... hoor hier niet thuis, maar las de titel* vind het gewoon bizar dat mensen zulke medicijnen op eigen hand gaan gebruiken, MAAR DE reden vind ik nog wel meer bizar.... perse een tweeling willen.... (gelukkig) Geen ervaring met clomid dus, maar wel onder de indruk van het "domme van de mens".....
ik heb het wel vaker gehoord. Waarom zou je nou willens en wetens een risicozwangerschap aan willen gaan? Maar goed, ik ben zwanger geworden door clomid en heb gewoon een eenling. Ik zit even te denken hoe clomid werkt. Als ik het me goed herinner is clomid een anti-oestrogeen. Mensen met pco maken te veel oestrogeen aan zodat er te veel eitjes rijpen maar zo veel dat eigelijk alle oestrogeen moeten verdelen zodat er nooit (of zelden) eentje springt. Door de anti-oestrogeen wordt er dus minder oestrogeen aangemaakt en springt er hopelijk wel 1 (of 2 of 3) eitje(s). Als dit zo is dan zou het volgens mij in theorie niet werken bij haar. Ze zou alleen minder kans hebben op sowieso een eisprong. Ze zou meer hebben aan fsh (follikel stimulerend hormoon) dat dus de andere kant op werkt. Dat er voor zorgt dat je meer follikels krijgt.
Nee hoor van clomid heb je niet meer kans op een tweeling. Maar wat een dom wicht zeg om dat zomaar te slikken,zonder voorschrift van de arts. Ik denk dat het voor haar geen meerwaarde heeft, en idd je kan er overstimulatie van krijgen. Plur dat ze haar cyclussen helemaal naar de knoppen aan het helpen is. Wat oonverantwoordelijk zeg. God weet wat voor troep ze inneemt. Zo maar ff bij iemand illegaal medicijnen kopen. Snap dat het je bezig houdt meid maar meer dan dit kun je niet doen. Voel je aub niet schuldig hoor.
Clomid heeft idd een seintje naar de hersenen zodat je lichaam een eitje aanmaakt. Gonal puregon en de andere spuitjes gaan direct naar het eitje om te groeien. Dus lijkt mij niet dat het werkt bij haar. Want haar hersenen geven dat seintje al door,zonder de clomid. Idd het zal eerder haar cyclus of evt eisprong. Verslechteren dan verbeteren. En wat doet ze als de clomid op is? Gaat ze dan weer terug naar turkije. En nog beter weet ze wel hoe ze het moet slikken? Niet dat ze dat elke dag doet.
Ik denk dat de kans dat er iets fout gaat heel klein is, er zijn ook veel vrouwen die clomid (50mg dan) gebruiken zonder echo's en soms zelfs alleen onder begeleiding van de huisarts. Maar die hebben dan wel problemen met de eisprong (geen of geen goede). Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, maar jullie hebben je punt duidelijk gemaakt toch, ik zou het nu laten gaan. Het risico op overstimulatie is er altijd wel een beetje, het risico op een bbz is niet groter volgens mij. Maar ik neem wel aan de ze 50 mg en niet meer gebruikt.
Nou hier toch wel echo's bij de clomid. En bij mij deed het helemaal niks. Maar vraag me gewoon af hoevaak wat en wanneer ze het slikt. En of ze zeker weet dat het clomid is.
Eens met Debby en haar uitleg. In haar geval (omdat ze een prima cyclus heeft) denk ik dat clomid geen effect zal hebben en zelfs averechts kan werken (hoeft niet, want er wordt ook wel IUI gedaan in combi met clomid, ondanks een normale cyclus van de vrouw). Typisch geval van dom en 'blond'. Niet over inzitten meid! Haar lijf, haar leven. Je hebt je zorgen geuit, de beslissing is en eventuele gevolgen zijn voor haar.
Ik heb van mezelf geen eisprong en slik dus clomid om het op te wekken. Met 50 mg, rijpten er 2 eicellen, maar bij de 3de keer 50mg reageerde mijn lichaam er niet meer op. Nu bij 100 mg, heb ik in 1 keer 4 eicellen. Dus ja ik denk dat ze stom bezig is. Je weet gewoon niet hoe je lichaam er op reageerd. Ik heb trouwens wel altijd cyclusecho's. Dan sta je toch onder controle, want nu met 4 eicellen kreeg ik te horen dat we het niet mochten proberen ivm risico's 1 is er verdwenen en nu mag het dus wel. Maar goed, ik snap dat je je zorgen maakt. Maar ik denk dat je niet tot haar kan door dringen. Succes en maak er niet jou probleem van.
Ik zou haar maar laten doen hoor, je hebt haar gewaarschuwd, meer kan je niet doen. Ff off topic: Tuurlijk heeft Clomid wel effect op je natuurlijke cyclus. Ik heb een normale cyclus, kreeg Clomid voor iui en had ik 2 eitjes i.p.v. 1. Dat is ook de bedoeling er van als je het neemt in je normale cyclus.
Pientje Dat is niet waar. Clomid heeft niet alleen als doel om voor meer follikels te zorgen. En dat effect heeft het ook niet altijd, als je het in een goede natuurlijke cyclus gebruikt. Vaak wordt het gegeven om ervoor te zorgen dat de eisprong beter gaat en de eicel van betere kwaliteit is. Het kan dus heel goed zijn dat de Clomid qua aantal follikels helemaal niks doet en het gewoon bij eentje blijft.
Dom om zo te gaan experimenteren maar tis haar lijf... Komt dr vanzelf wel achter Zoals ik het van mij gyn heb begrepen hoort de clomid er voor te zorgen dat de eitjes gaan groeien tot een volwaardig eitje om dan te springen maar clomid zorgt er niet voor dat er ineens meerdere eiblaasjes bij komen alleen dat degene die er al zitten gaan groeien