Ik denk niet dat jullie als collega's haar direct kunnen helpen (intentie is heel goed overigens!). Maar je zegt dat jullie in een supermarkt werken. Is het een grote keten/ groot bedrijf? Hebben jullie vertrouwenspersonen/ interne bedrijfsartsen of iets dergelijks? Dan zou het de keuze zijn dat haar leidinggevende de zorgen uitspreekt tegen deze interne bedrijfsarts, en dat deze een gesprek aanvraagt met haar. Deze persoon ziet zij niet dagelijks, en hoeft ze niet constant geconfroteerd te worden met dat gesprek (dus zich ook niet te schamen voor collega's). Daarnaast kan een professional zo'n gesprek ook heel anders insteken en misschien samen met haar kijken OF zij hulp wil, en in welke vorm deze hulp kan komen. (eigenlijk hetzelfde traject wat veel bedrijven doorlopen als iemand bijv een burnout dreigt te krijgen)
hey dames! Even een update zoals was gevraagd. Inmiddels is collega X al een paar dagen afwezig geweest door een enorm zere rug. Collega Y (iemand anders dus ) heeft haar mond opengetrokken en zei álles behalve subtiel "ja, maar je tilt wel ff het gewicht van twee mensen mee alleen dan in 1 lijf! vind je het gek!?" NIET handig. Máár..... er gebeurde wat ik gedacht had. Collega X stortte in, begon te huilen vloeken en tieren en een half uur later had ze alles er uit gegooid en was ze er naar eigen zeggen "klaar mee". Ze bedóelde dat ze klaar was met collega Y, alleen mijn baas gaf er een twist aan. "er klaar mee zijn en er iets aan doen zijn twee verschillende dingen. Waarom laat je niet toe dat iemand de waarheid zegt om je te hélpen? Waarom laat je ons nooit eens zien hoe je echt bent en heb je altijd een masker op?" Ik zat er naast. Had pauze en zat dus te lunchen. Zag het in eerste instantie met een rotgevoel aan want ik dacht gelijk terug aan dit topic en er flitste door mijn hoofd dat dit nou juist NIET is wat we wilden dat er zou gebeuren. Collega Y wist echter helemaal niet dat wij al een tijdje met hulp-gevoelens rondliepen. Nare samenloop maar wel een kans om nu mijn mond open te doen. Ik had de tip van de bedrijfsarts onthouden, vond ik een hele goede. Heb het voorgelegd en het werd een heel goed gesprek, eigenlijk. Collega's liepen in en uit de kantine maar dat deed haar niks. Collega X was strijdbaar, wilde niet naar de bedrijfsarts. Wil het zelf doen maar laat het toe dat we haar helpen. Gezien ik slechts schoonmaakster ben had ik de mogelijkheid om met haar mee terug te lopen naar de afdeling en nog even na te babbelen. Blijkt dat ze in de koelcel voor haar afdeling een krat had staan... met allerlei snackjes voor zichzelf. Krat is weg, nu. OP de afdeling lag ook vanalles. Ook weg, nu. Heb haar ook heel eerlijk verteld over de groep collega's en ik heb de groep dus ook verteld over wat er zich af had gespeeld in de kantine. Collega X gaf ons volle permissie om haar (quote) "onder mijn dikke wipkip billen te schoppen zodra ik weer sta te snoepen! Ik moet er ook afblijven en het gaat onbewust. Maar maak me dan maar bewust, geef dan maar telkens die schop!" Ze was dus in eerste instantie boos maar na een uurtje was ze opgelucht. Het is maar de helft waar wij als collega's mee kunnen helpen. De andere helft is het thuisfront. Want op het werk niet snoepen maar thuis de kasten leegtrekken is dus niet handig. Maar wij zijn niet bij haar thuis. Wij kunnen dat niet zien, niets aan doen. Zij zelf wel en wij hopen dus dat ze dat kan en doet. Hoe lang dit werkt? Geen idee. Maar elke dag is er eentje toch? Hoe lang ze het accepteerd? geen idee. Hoe lang wij het volhouden? Geen idee. Ze neemt het wel serieus en heeft ons tussen neus en lippen door bedankt voor het feit dat we haar willen helpen, ook bedankt voor het feit dat we ons zorgen om haar maken. Gek genoeg vond ze dat eigenlijk nog een grotere stimulans om iets te doen dan het feit dat ze haar rug (en knieen, maar daar heeft ze nog niks over gezegd) gewoon compleet naar de gallemiezen helpt. Of ze het nu voor ons doet in plaats van zichzelf weet ik niet goed in te schatten. Dat zal blijken uit het feit of ze thuis nog eet of uit het feit dat ze zich bewust is van haar probleem. Want toegeven dat ze een eetverslaving heeft, dát heeft ze dus wel gedaan. Erkenning is dat en dat vind ik persoonlijk echt heel erg knap en moedig van haar. Zeker gezien het feit dat ze over echte problemen nooit of te nimmer praat.
Maar zou ze zich nu niet schamen en JUIST thuis gaan emotie eten omdat ze het nu op het werk niet meer durft na jullie confrontatie? Ik zou bang zijn dat ze haar masker nu juist opzet en nu bang is dat iedereen op haar let ipv écht te willen afvallen en thuis als niemand het ziet gewoon doorgaat.
Confrontatie was niet geheel hoe het plaatsvond, denk ik. Ze was kwaad door de opmerking van collega Y maar was heel erg goed voor rede vatbaar toen baas en ik in de kantine zaten. Ik denk niet dat ze nu juist een masker opzet, die heeft ze altijd opgehad en ik kreeg een heel andere Collega X te zien. Open en goud eerlijk over hoe ze zich erover voelde. De manier waarop ze nu praatte was in elk geval compleet anders als de manier waarop ze er anders altijd omheen draait.
Misschien kunnen jullie haar dan stimuleren dat als ze 10 kilo is afgevallen ofzo, of je ziet dat ze goed bezig is, met je collega's haar een mooie grote bos bloemen geven? en daarna als het nog steeds goed gaat een cadeau bon van de ''miss etam''....enz. zoiets?
Ik zie dit topic nu pas. Ik weet niet waar jullie wonen. Hier in Zuid Limburg heb je Co-Eur. Een speciaal centrum voor mensen met obesitas. Om er aan het speciale programma deel te kunnen nemen moet je een BMI >30 hebben. Over CO-EUR Zie deze website. Ik werk voor mijn werk geregeld met hun samen en ik moet zeggen dat de resultaten heel goed zijn! Misschien is er in jullie omgeving ook wel zoiets.
mee eens. in het verleden hebben veel mensen maar aangespoord om af te vallen. dit deed alleen maar verdriet en kwam meer bij. jullie kunnen niets doen, alleen zijzelf kan wat doen. als je met haar gaat praten heb je kans dat ze stiekem gaat eten.
Oh moeilijk! Ik vind het heel aardig van jou en je collega's dat jullie haar willen helpen, maar het lijkt me ook héél vervelend en gênant voor haar om te horen. Ik denk dat ze zelf ook wel weet dat ze te dik is en er eigenlijk iets mee moet. Maar een emotie-eter valt niet af door 'niet te eten' want zo werkt het niet. Daar moeten de onderliggende problemen aangepakt worden. Lastig dilemma dus! Heel veel succes met jullie keus!