Hoi dames, Sorry, moet het even van me afschrijven... Twee collega's met wie ik een kamer deel, begonnen vandaag grapjes maken over onvruchtbaarheid. Het ging over een bepaalde stof waarbij schadelijke effecten op vruchtbaarheid zijn aangetoond. Toen zei er eentje: we zijn al met 7 miljaard mensen, als een paar ontvruchtbaar worden, wat maakt het uit. En de andere: ja, dat vind ik nou juist een goed idee! Arghhh!!!! Ik ben zo ongelovelijk boos... Maar wat kun je dan zeggen? Ze weten niks over mijn situatie en daar ben ik ook heel blij om. Maar wat een ongelovelijk bote opmerkingen... Echt, je zegt altijd, ik gun iedereen een kindje, en de mmm wens je niemand toe... Maar op dat moment dacht ik echt, ik hoop dat het jullie overkomt, zodat jullie begrijpen hoe het is om onvruchtbaar, of verminderd vruchtbaar te zijn.... Ik schaam me ervoor dat ik niks heb gezegd, maar ik was met de stommiteit geslagen en wist echt niks wat ik moest zeggen....
o wat een k** opmerkingen zeg... dan begrijp je meteen dat ze dit niet doormaken!! ik zou ook met stomheid geslagen zijn...en snap dat je niks gezegd hebt!! maar dan merk je meteen dat zulke mensen totaal geen besef hebben en niet weten wat je doormaakt!!! dikke knuffel voor jou!!
Wat een dozen! Die hebben duidelijk de empathie van een platgeslagen diepvriesdoperwt.. Totaal geen empathisch vermogen. Gelukki zijn er genoeg mensen die niet zo denken! Blijf daarnaar kijken. En het zegt meer over jou dat jij het niemand gunt dan over hun dat simpel zijn.
Shit zeg, ik kan begrijpen dat dat even hard aankwam bij je.. Ze weten niet waar ze het over hebben..
Het is jammer dat zulke mensen vaak het snelst zwanger worden (in het geval van een man: zwanger maken) Klinkt misschien hard wat ik nu zeg, maar wij kunnen ze niet krijgen en zulke mensen gun ik hetzelfde. :x
En dit soort mensen gun ik geen wondertjes . maar ja net als marnatman zegt die raken vaak snel zwanger .
@Marnat.... Jij zat eerder in 2009/2010 toch bij mij in het topic van hormoonspuiten o.i.d.?? ik zie dat het einde verhaal is voor jullie. wat sneu meis!! jullie hebben echt alles geprobeerd? vast wel, sorry ik weet zo ff niet meer wat je had... lijkt me moeilijk om te accepteren! sterkte!
ON-GELOOF-LIJK.....Dit vraagt om ''wraak''!!!! Kun je niet een keer een opmerking maken om deze leuke collega's op hun nummer te zetten? Je hoeft niets over jezelf te zeggen maar bijv. dat je het naar vind om te horen omdat je mensen kent die echt onvruchtbaar zijn.....Tsssss, dit soort mensen moeten echt weten dat zulke opmerkingen niet kunnen!! Grrrrrr....Kan me voorstellen dat je sprakeloos was; ik hoop dat je de moed/inspiratie krijgt om (ooit) ze te confronteren met hun domheid.
Bedankt voor het medeleiden, meiden.... Ik ben nog ook gefrustreerd met mezelf... Ik heb het gevoel dat ik iets had moeten zeggen, maar ja, wat dan? Aan zulke mensen kun je toch niks uitleggen en ik wilde mezelf ook niet aan ze bloot geven... Maar het zit me dwars dat mensen zulke opmerkingen gewoon maken en niet eens beseffen hoe ongelovelijk cru en brutaal ze zijn... Ik zit soms te denken... Op de radio hoor je steeds over de nierstichting, hartstichting, astmafonds, KWF kankerbestrijding, ALS... Alle ziektes die je maar kunt bedenken, maar nooit iets over ontvruchtbaarheid. Terwijl het toch in 15% van de vruchtbare bewolking voorkomt en zulke heftige impact op je heeft. Misschien moet de overheid daar eens aandacht aan besteden... Zodat mensen beseffen dar kinderen krijgen niet vanzelfsprekend is en dat mensen daarmee rekening leren houden! Maar ik gun zulke mensen ook geen wondertje. En ja, het is misschien best hard, maar ik had echt zoiets van, kunnen we ruilen dan? Als ze ontvruchtbaarheid niet erg vinden, dan zullen ze vast niet erg vinden als het hen overkomt. Kunnen zij onze problemen in plaats van ons krijgen...
Kishka, lieverd, je moet je echt niet schuldig voelen dat je niets gezegd heb. Je was gewoon met stomheid geslagen en waarschijnlijk zouden we dat allemaal hebben!! Misschien lukt het je nog 's om er op terug te komen; bijv. door te zeggen ''ik hoorde je gisteren zeggen........ik vond het wel even slikken eerlijk gezegd omdat ik mensen ken die onvruchtbaar zijn''. Maar ja, of je dat wil, is aan jou...Ik zou er zelf wel voldoening uit halen om er nog op terug te komen maar ja, het is niet makkelijk.... oh ja, over onvruchtbaarheid in de media: ik vond Babyboom een afschuwelijk programma maar later besefte ik me dat dit programma heel goed liet zien hoe moeilijk de MMM is. Enne...steun je Freya al? Ik ben lid geworden. Zij proberen juist bekendheid te geven aan vruchtbaarheidsproblemen! Maar helaas zullen er altijd mensen blijven die te naief zijn en zich neit realiseren dat zwanger worden niet vanzelfsprekend is.
Nana1980: dit zijn exact mijn gedachten... Maar het was in het midden van een gesprek, we zaten met ons drieen grapjes te maken over hoe de media soms op zoek naar sensaties van een mug een olifant maken... Heel onschuldig allemaal... En op deze manier kwam plotseling het gesprek op een stof, weet de naam even niet, die onvruchtbaarheid schijnt te veroorzaken en wat voor artikelen er allemaal over waren geschreven. Toen kwamen dus die grapen dat wie kan het schelen als een paar mensen onvruchtbaar worden... Tja hoe reageer je dan? Ineens heel serieus tegen hen zeggen dat zulke grapen niet kunnen? Ik was echt met stonheid geslagen, wist niet wat ik moest zeggen... Het kwam ook zo onverwachts... Maar voel me er nog steeds heel slecht over...
Onze berichten kruisden elkaar, ik reageerde nog voordat ik je laatste bericht had gezien (was dus mjn reactie op je "wraak" actie).
Niet boos zijn op jezelf! Hier ook meerdere keren opmerking met zo'n strekking gehoord en ook ik heb niets gezegd om onze situatie niet bekend te maken. Je zal de opmerking nog wel 100x voorbij horen komen in je hoofd. En ook je gevoel van, je wenst dit niemand toe, maar zulke mensen... Heel herkenbaar! Je kan er idd op terugkomen en zeggen van, familie of vrienden zijn onvruchtbaar en dat is heel heftig enz. Ik zou er niet zomaar over beginnen, maar pas als de situatie zich ervoor leent. Maar niet boos zijn op jezelf! Heel logisch dat je even met je spreekwoordelijke bekkie vol tanden stond! Het is toch ook niet te bevatten dat er zulke simpele zielen bestaan?!
Dat je op dat moment niet reageerde is misschien ook wel wijs; want dan had je misschien het op een verkeerde manier gezegd waar je ook weer spijt van zou krijgen! Maar voor nu geldt: ''hoe eerder je erover begint, hoe beter''. Je kunt dan verwijzen naar de situatie ''ik wilde nog even terugkomen op wat je gisteren zei.......etc etc''. Dit is assertief zijn, maar I know, soms erg moeilijk!!!! vergeef jezelf, word lid van Freya en oefen in jezelf wat je gaat zeggen als er weer zo'n gelegenheid voordoet
Even vooropgesteld: wat een waardeloze opmerking van je collegas en ik kan me voorstellen dat die bij jou en bij ons allemaal hard binnenkomt! Aan de andere kant, juist omdat die jou zo raakt trek je het zo aan. Ik zou er niet op ingaan, vooral omdat je aan hen niet wil laten merken dat je er zelf middenin zit. Zet het van je af. Mensen weten oas wat ze zeggen als ze het zelf meemaken. Dat is net zoals je misschien zelf wel eens iets over kanker ofzo zegt. Je weet niet hoe erg het is tot je het zelf of in je directe omgeving van dichtbij meemaakt. Zelf heb ik ook veel geleerd. Van mijn zoontje was ik binnen no time zwanger. Nu vind ik mezelf naief destijds, want ik riep ook dat het allemaal zo makkelijk ging en gaf anderen tips over hoe dat allemaal zo makkelijk ging. Nu zit ik zelf in de shit omdat ik al ruim 2,5 jaar niet zwanger wordt/blijf van een tweede kindje. Nu ben ik degene die dat soort goed bedoelde tips constant moet aanhoren... Tsja, hoe ouder, hoe wijzer is zeker een waar gezegde. Als je toch voelt dat je moet reageren, moet je dat gewoon doen. Maar waarschijnlijk hebben je collegas helemaal geen idee waar je het over hebt als je er vandaag op terug zou komen. Sterkte!
We gaan zeker een lid van Freya worden. Over terug komen weet ik het eerlijk gezegd nog niet. Een van die twee mensen is echt zo'n grapjas, met wie je haast geen serieuze gesprek kunt voeren. Zulle type die over alles grapjes maakt en zichzelf heel cool vindt omdat hij over alles zo sarcastisch doet. Hem iets uit proberen te leggen voelt een beetje kansloos.... De andere is een meid van 28, voor zover ik weet single en niet echt geinteresseerd in een relatie of kinderen, ten minste dat indruk wekt ze. Bij haar kan ik het nog proberen, maar of het daadwerkelijk enige indruk zal maken.... En het is een nieuwe baan voor mij, werk niet eens een halfjaar daar, dus het voelt nog steeds niet zo vertrouwd allemaal... Zeker omdat ik eerst op een andere kamer zat, met een andere collega, en pas anderhalf maand geleden naar deze kamer is verhuisd.... Ironisch, de reden tot de verhuizing was dat de collega met wie ik vroeger een kamer deelde, heeft twee kleine kinderen en praatte alleen daarover. Omdat we kamergenoten waren, en ik toch best vaak naar het ziekenhuis moest, heb ik eerlijk verteld van onze situatie. Je zou denken dat iemand die zelf een moeder is, een beetje rekening zal houden met mijn gevoelens en niet te veel over haar eigen kinderen gaat praten... Maar nee hoor. Mijn manager is wel op de hoogte van mijn situatie en heeft daarom aangeboden om mij naar een andere kamer te verhuizen, onder de mom dat het de samenwerking met andere twee collega's ten goede zal komen. En ik voelde me inderdaad prettiger omdat ik niet elke dag hoefde te luisteren wat kinderen allemaal niet hadden uitgespookt, wie heeft last van tandjes, wie heeft koorts en wie wil geen fles drinken... Maar nudus krijg ik dit... Ik ben iemand die toch best lang moet wennen aan de nieuwe mensen en nieuwe omgeving, totdat ik me prettig ga voelen. Ik wil zo graag het gewoon gezellig houden, dat de sfeer prettig is, dat ik met plezier naar mijn werk ga... Het klinkt allemaal als excuses, denk ik, maar dit is gewoon een uitleg waarom ik het zo moeilijk vind om mijn collega's erop aan te spreken...
Betties, ik probeer echt erop te letten wat ik zeg. Grapjes maken over ziektes zoals kanker is voor mij absoluut not done. Naief zijn is op zich geen slechte eigenschap, maar de pijn van anderen kun je niet weten en niet voelen. Dus als je iets niet hebt meegemaakt, zeg liever niks.... Zo denk ik in ieder geval over. Maar ik ben het met je mee eens dat die collega's waarschijnlijk geen idee zullen hebben waar ik het over heb, als ik hierop terug kom.