Daar zit ik nou ook continu aan te denken... Hoe ga ik dat straks doen als er een kleine is.... Ik heb een contract van 78 uur in de 4 weken, maar werk daar vaak altijd ruim overheen. 2 gezinnen van 49 uur kom je al uit op 98 uur... Ik werk niet op rooster maar flexibel, mochten er kinderen komen dan ga ik denk ik wel op rooster werken. Verloskundige zijn lijkt me ook erg leuk! Maar heb helaas een te lage vooropleiding gedaan dus is jammer genoeg geen optie voor mij
Ik ben (nog) geen kraamverzorgster, maar ik zit al wel een tijdje met die gedachte te spelen... Hebben jullie misschien goeie sites naar opleidingen zodat ik even kan neuzen wat het beste bij mij past?
Je kunt kraamverzorgende worden via MBO-Verzorgende, maar er worden ook wel eens verkorte opleidingen aangeboden door kraamzorginstellingen. Ik werk sinds januari op rooster, opzich bevalt het me wel maar 'k maak veel minder uren. Vorige maand was ik een paar dagen ziek en werd toen m'n laatste 4 roosterdagen niet meer aan't werk gezet. Terwijl ik toen ik nog niet op rooster werkte, vaak zo'n 20 uur boven m'n contract zat. 'k Ben nu wel lekker lang vrij tussendoor!
Oke, dankje. Ik heb MBO-VZ dus die heb ik sowieso al in de pocket! Ik zal de instellingen hier in de buurt eens in de gaten houden!
Je hebt PB! Ik werk sinds kort op rooster, moet 2 gezinnen per 4 wk doen. Sta steeds 9 dagen ingepland en 5 dagen vrij, dus dat is prima te doen. 'k Denk dat ik dit met kids blijf doen (qua contractgrote, zou nu wel wat hoger willen hebben. KDV is waarschijnlijk geen optie, flexibele gastouder is denk ik handiger. Maken jullie altijd precies je uren die je hebt volgens 't LIP? In sommige gevallen vind ik 't best lastig om m'n uren vol te maken terwijl je in andere gevallen er tegen aan moet vliegen.
Je bent als kraamverzorgster toch ook wel eens bij thuisbevallingen aanwezig? Want dat lijkt me dus echt helemaal te gek!
Dat is het allerleukste van het hele beroep, om bij de bevalling aanwezig te zijn, en dan zo'n wondertje geboren te zien worden, dat blijft een geweldig moment. En als je dan ook nog eens de kraamtijd mag doen is helemaal geweldig. Ik vindt dan dat je zo'n bijzondere band hebt met het gezin omdat je zoiets intiems hebt meegemaakt met ze. @ red88: Lekker rooster heb je zeg! ik denk inderdaad als je zo blijft werken het wel te combineren is met een kleine... Bij welke bureau's werkt iedereen btw, ben ik wel erg benieuwd naar hihi Ik werk in ieder geval bij De Kraamvogel, vrij nieuw bedrijf we bestaan sinds april 2008 en zijn ontstaan uit verschillende bureau's.
Ik werk bij SamenZorg, nu samengegaan met ISIS en Friese Wouden: BV Kraamzorg. Nieuwe naam volgt nog. Ja heerlijk dit rooster zo. Kom deze maand toch nog op bijna 100 uur uit en lekker veel vrij. 'k Zag alleen dat ik eind maart maar 3 dagen vrij heb... je raakt snel verwend zo
Heey deze maand heb ik ook alweer 100 uur heb nu me laatste dagje vrij alweer Morgen weer op de wacht lijst... kan alleen maar t/m donderdag werken want ga vrijdag lekker een lang weekend weg
Ik 100 uur en een kwartier om precies te zijn M'n urenbriefje mag weer op de post Ik ga ook lekker volgend weekend weg Ik moet nog t/m dinsdag werken en even afwachten of ik woensdag en donderdag nog moet werken of wachtdienst draaien en daarna weer lekker 5 dagen vrij. Hoe gaat het bij jullie in de praktijk... wij hebben of beter gezegd hadden een 1 op 1 beleid, dus 1 kraamverzorgende per gezin en hadden alleen in geval van ziekte/vakantie te maken met aflos. Alleen nu we straks een 'nieuwe' organisatie hebben, vervalt dat. Streven is wel 70% geloof ik. Maar hebben jullie vaak aflos?
Ikzelf heb een hekel aan aflos, en probeer ook altijd het hele gezin af te maken, alleen ja soms gaat dat niet, door inderdaad ziekte of vakantie. Ik weet geen percentage van het 1 op 1 contact, maar ze proberen het wel zoveel mogelijk te realiseren, ik geloof zelfs dat er op onze site staat dat er gegarandeerd wordt dat je maar 1 kraamverzorgende krijgt. Vorige week werden er in een gezin 2 dagen extra geindiceerd, dus ik bellen naar kantoor zodat hun ervan af wisten en wij moeten ook altijd de AGB code doorgeven. Ik geef dan altijd zelf aan dat ik die 2 dagen wil werken en dus geen aflos wil! Ook al geeft de CAO aan dat je geen 10 dagen achter elkaar mag werken doe ik het wel! Hoe doe jij dat als er 2 dagen extra worden geindiceerd? Omdat ik las dat je maar 9 dagen ingeroosterd staat?
Alleen verloskundigen en huishartsen hebben toch een AGB-code? Dan werk ik gewoon die dagen extra, in elk geval als 't om 1 dag buiten m'n rooster gaat. Meeste collega's werken bij ons zonder rooster. 1 per team mag op rooster. 'k Heb ook wel eens 14 dagen achter elkaar gewerkt. Wat denken jullie, hoe gaat 't in de toekomst worden. Zouden de 8 dagen achter elkaar werken er in blijven? Wij zijn nl. 't enigste beroep waarin dat normaal is.
Die bedoel ik ook Ik weet het niet oversal wordt op bezuinigd kijk maar naar de uren die we nog maar mogen geven, zou me niets verbazen als ze het bijvoorbeeld zo gaan verdelen : 6 dagen van 8 uur.... Ik bedoel de overheid heeft al genoeg omgegooid in de kraamzorg dus hea waarom dit ook maar niet? :S
Of ze gaan de huishouding scheiden van de zorg ofzo? 'k Hoop niet dat ze meer uren er af gaan halen. Anders worden onze contracten nog kleiner! Evalueer jij dagelijks in het gezin? 'k Vind het wel eens lastig om grenzen aan te geven, vooral als het om de huishouding gaat ofzo. Herken je dit?
Ik evalueer niet elke dag in het gezin, dat vindt ik altijd zo knullig staan, goh en hoe vonden jullie het vandaag gaan? en dat dus 8 dagen achter elkaar nee dat is niets voor mijn. Ik evalueer altijd de 4de en de 8ste dag. Wat ik wel doe; is op dag 1 gelijk afspraken maken. in ons kraamdossier zit een bladzijde waar je afspraken op kan opschrijven, daar kan je onder andere opschrijven wat je in het huishouden doet, en of er wensen zijn. Wat ik altijd doe is: stofzuigen boven+beneden ( ene dag boven andere dag beneden), bed verschonen( doe ik niet elke dag maar om de dag tergelijk dat ik ook boven stofzuig) sanitair elke dag, lapje over wastafel/douche/bad om de dag, wiegje verschonen, vaatwasser/afwas, en verder het huis voor het oog netjes, dus troep van tafel, aanrecht schoon enz. Ook vraag ik altijd of er dingen zijn die hun graag willen dat ik doe, en dat ze altijd dingen kunnen vragen en dat ik dan wel ja of nee zeg Wat doe jij altijd standaard in een gezin dan? En hoe evalueer jij? Ik sta vandaag weer op wacht vanaf vanmorgen 8 uur dus ben benieuwd of ik vandaag aan de bak kom....
Ik evalueerde niet echt standaard. Meestal kwam 't halverwege wel een keer te spraken. Maar 'k had pas een gezin waarbij 'k niet helemaal wist wat ik er van moest denken en op dag 7 kreeg ik te horen dat ik de volgende dag niet weer hoefde te komen. (dit is wel via m'n leidinggevende gegaan) Sindsdien evalueer ik wel weer maar dagelijks vind ik ook enorme onzin. Vorige gezin was super leuk en die vrouw heeft wel 100x gezegd hoe blij ze met me was. Dit gezin praat niet veel en alles gaat prima. 'k Heb op 3e dag gevraagd of ze tevreden waren of dat er dingen waren die ze graag anders wilden. Naja ze waren tevreden. Morgen evalueer ik nog even. Qua huishouding: Dagelijks: afwas/vaatwasser in-uitruimen, beneden stofzuigen (tenzij ze anders gewend zijn), badkamer + wc neem eigenlijk altijd sanitair, wastafel en vloer enzo mee), was, tafels afnemen 2-3x boven stofzuigen, 1-2x trap meenemen, soms dweilen, 2x boven alles afnemen (vensterbanken, nachtkastjes, commode e.d.) beneden ook zoiets. In overleg bed verschonen, sommigen willen elke dag, sommigen maar 1x. t Ligt er ook net aan wat mensen gewend zijn. 'k Moet nog 1 dagje in m'n gezin. Jij al aan't werk?
Owh ja die was ik nog vergeten, de was hihi strijk jij ook? Ik wel maar zeker niet alles, als ik zoiets heb van hier mag wel even een boutje overheen dan doe ik dat. Maar heb ook regelmatig gezinnen die niet aan strijken doen en wanneer ik dan sta te strijken ze mij voor gek verklaren Ik werd om kwart over 11 opgeroepen voor een bevalling, en was daar om 12 uur. Helaas moesten ze naar het ziekenhuis omdat de weeen afnamen in kracht, en persen op eigen kracht werkt niet. Dus ik was om 2 uur weer thuis. 2 uurtjes vrij gekregen en nu sta ik weer op wacht van 16:00 uur t/m 00:00 uur.
Als mensen gewend zijn om veel te strijken probeer ik daar zoveel mogelijk in mee te gaan maar 'k ga geen halve dag staan strijken. 'k Word idd ook wel eens voor gek verklaard als ik sta te strijken terwijl ze dat zelf niet gewend zijn. Vorige gezin was de man zo blij dat ik z'n bloezen had gestreken. Moestie normaal zelf doen Meestal doe ik 't hoognodige, zoals overhemden, bloesjes enzo. Dat doe ik thuis ook. Gezin waar ik nu zit is gewend om alles bij elkaar te wassen. Maar 'k vind 't wel even zo'n fijn idee dat de witte was op 60 graden wordt gewassen, spuug krijg ik er anders ook niet uit. Ze willen geloof ik elke dag de wasmand leeg hebben dus draai ik er elke dag 2, een witte en een gekleurde Droogt er super snel dus 'k heb elke dag alles weer netjes weggewerkt.