Ouderschapsverlof berekenen wel of niet

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door DragonBerry, 22 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DragonBerry

DragonBerry Bekend lid

27 dec 2011
    671
    0
    16
    Wie weet waar en hoe ik kan berekenen hoe het met ouderschapsverlof zit? Wil namelijk graag weten of het wel of niet gunstig is, maar kan er nergens wat van vinden....

2. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan je werkgever dat niet voor je doorrekenen?

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wat zou je willen berekenen dan? Hoe het zit met je salaris of de uren of.....????

Salaris: je werkgever kan een pro forma berekening voor je maken bij verschillende uren en wel/geen ouderschapsverlof. Er kan nl een verschil zitten in het nettoloon omdat je in veel gevallen bij OV wel pensioenopbouw hebt over je contracturen, terwijl je verder wordt betaald over de daadwerkelijk gewerkte uren.
    Verder kan het zijn dat je door het opnemen van OV of het verminderen van je contracturen in een lagere belastingschijf komt.

OV-uren: 26 maal je contracturen is het totaal recht op OV en dan delen door het aantal uren wat je zou willen opnemen per week, dan zie je hoeveel weken je OV zal lopen.

Vooralsnog krijg je bij opname OV (in ieder geval 2012) nog een vergoeding van de belastingdienst van max € 4,18 per opgenomen uur OV.

4. Trees

Trees Niet meer actief

Kleine aanvullig. Dit heet ouderschapsverlofkorting en hier heb je alleen recht op als je jaarinkomen dat jaar lager is dan het jaar daarvoor. Je krijgt ook nooit meer dan het verschil in jaarinkomens.

5. DragonBerry

DragonBerry Bekend lid

27 dec 2011
    671
    0
    16
    Ik blijf het lastig vinden allemaal..... Je kan er zo slecht wat over vinden! En mijn leidinggevende weet er ook eigenlijk niks van....
    Ik zou er haast niet aan beginnen...
    Want de uren die je niet werkt krijg je volgens mij niet betaald..(?)

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    er is site van nibud waarbij je uit kan laten rekenen wat er anders gaat worden. dus eerst invullen wat je nu werkt en verdient en dan invullen hoeveel ouderschapsverlof je wilt opnemen. hij rekent dan uit wat je er op achteruit gaat. was handig. maar die site is geloof ik nu uit de lucht om bijgewerkt te worden.

hebben jullie een salarisadministratie?? die weet meer over ouderschapsverlof en kan ook uitrekenen wat je erop achteruit gaat als verlof opneemt. dit bedrag invullen in een belastingprogramma en je ziet globaal een beetje wat je erop achteruit gaat.

voor de uren die je niet werkt krijg je (dit jaar nog) rond de 4 euro per uur. maar als je dit dus invult in het belastingprogramma dan rekend hij dat voor je uit.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee, wanneer je je contract laat aanpassen krijg je die uren ook niet betaald toch?
    Leidinggevenden weten dit idd vaak ook niet, je moet bij personeelszaken zijn, die zouden het wel moeten weten.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.170
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb het laten voorrekenen door de vakbond. Mijn werkgever deed ook net alsof ze gek waren en van niks wisten.

9. Trees

Trees Niet meer actief

Het kan je een erg leuk belastingvoordeel opleveren als je het wel doet. Dit jaar krijg ik bijvoorbeeld 1500 euro terug aan ouderschapsverlofkorting. Mijn man bijna 1000 euro. Het is dus zeker de moeite waard en het is helemaal niet ingewikkeld. Heb je een afdeling P&O? Vraag hen om informatie.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik neem 20u ouderschapsverlof op per 4 weken. Lever volgens mij 240 euro loon in en krijg maandelijks 90 euro terug van de belastingdienst.

Deel Deze Pagina