Onze dochter van 6 weken is na een goede bevalling heel rustig en ontspannen ter wereld gekomen en heeft de eerste 5 weken van haar leventje weinig gehuild en lekker geslapen. Overdag in de wandelwagen, 's nachts in het wiegje op onze kamer. Het wiegje heeft ze nooit echt leuk gevonden, ze heeft meerdere nachten gedeeltelijk in mijn armen gelegen, maar steeds heb ik haar weer in haar wiegje terug gelegd. De enige strubbelingen waren dus het slapen in het wiegje en ze spuugde regelmatig twee uur na het eten wat melk of vocht op. Sinds een ruime week wil ze overdag niet meer slapen. Als je haar weglegt begint ze meteen te huilen, en mocht ze wel in slaap vallen (nadat we 10x haar speen terug hebben gegeven) dan wordt ze binnen een half uur huilend wakker. sinds kort leggen we haar 's avonds tegelijk met haar grote zus -rond 19 uur- na een fles in haar wiegje boven, en hebben dan ook een ritueeltje waardoor het duidelijk voor haar is dat de nacht begint. Helaas moeten we tussen 19 en 23 uur iedere 5 a 10 minuten naar boven lopen voor de speen. Ze is wel moe.. Mijn avondrust is hierdoor momenteel weg, voorheen gingen we om en om 's avonds lekker vroeg slapen en de ander zat dan tot 23 uur al sussend met de baby beneden. Nu de volgende vragen, in de hoop dat er ervaringsdeskundigen zijn die hierop antwoord kunnen geven: - hebben meer meiden last van een rusteloze baby -vooral 's avonds- en hoe doen jullie dat? Gewoon bij je houden beneden (met risico op veel prikkels ivm TV, muziek etc) of in eigen bedje blijven leggen in de hoop dat het op een dag beter gaat? - wat vinden jullie van de onrust overdag? wat mij opvalt is dat ze telkens zo'n twee uur na de voeding zeer onrustig wordt (Hypo-allergene voeding), ze erg hongerig en onverzadigbaar lijkt (drinkt zo'n 800 ml per dag, weegt 5 kilo), vaak moet kokhalzen en haar tongetje veel uitsteekt en dus regelmatig twee uur na de voeding spuugt (klein beetje en ze lijkt er weinig last van te hebben) Ook hikt ze een aantal keer per dag, begint meestal ook 2 a 3 uur na de voeding.. Slapen doet ze overdag alleen in mijn armen, draagdoek wil ze niet. 's nachts ligt ze in een bakerzakje. Deze overdag ook aan doen heeft geen verschil gegeven. Mijn eerste was een huilbaby met veel lichamelijke klachten en koemelkallergie. Zij had veel meer symptomen die op een allergie duidden. Ik vind het nu zó lastig.. is dit gewoon de onrust van een 6 weken oude baby of moet ik toch aan (verborgen) reflux of weer koemelkallergie denken?? Tips zijn welkom!!!
Het is een beruchte periode, en ik zou me niet al te veel zorgen maken. Ik vind het heel wat dat ze überhaupt alleen in een wiegje heeft geslapen; zulke kleine baby's hebben doorgaans veel behoefte aan direct contact met mama. We hielden onze baby dan ook 's avonds bij ons, omdat dat voor baby's het veiligste gevoel geeft (het horen van bekende geluiden en stemmen zorgt voor minder stress dan alleen in een kamertje). Wat de draagodke betreft: dit kan simpelweg wennen zijn voor sommige baby's. Hoe knoop je de doek? Het beste is in de kikkerhouding, dus rechtop, beentjes gespreid en knietjes hoger dan de billetjes. Verder ook goed strak knopen. het beste begin je als ze tevreden is. ik zou het echt nog een kans geven, omdat het jou meer vrijheid geeft, en het verteren van de melk ook makkelijker is rechtop.. sterkte!
Bedankt voor je antwoord Katjepatatje (hihi, wat een grappige naam) Ja, wat betreft het bij ons houden 's avonds heb je een punt. Ze is dan inderdaad helemaal alleen op een kamertje. Toen we haar nog in onze armen hadden liggen op de bank was ze ook onrustig hoor, maar dan was je er tenminste bij. Ik had de ijdele hoop dat ze juist lekker tot rust zou komen als we haar in haar bedje zouden leggen. Ik heb een ergonomische draagzak, hoef hem dus niet te knopen. Ze zit daar in de kikkerhouding in. Ik zal inderdaad wat vaker oefenen, wil toch echt graag wat meer bewegingsruimte. Dank voor het medenken!
HHhhmmm lastig, mijn dochtertje van 3 maanden heeft koemelkallergie dus was de eerste 8 weken ook een ontzettende huilbaby maar wel met een piek rond de 6 weken, dus kan je daar helaas geen antwoord op geven. Hoewel ik wel van veel mensen hoor dat ze weken met hun baby 's avond beneden hebben gezeten omdat ze behoefte hadden aan papa of mama en dat ze rond de 3 a 4 maanden idd wat meer zelfstandig worden en in hun eigen bedje slapen etc. Heeft je kleine geen last van krampjes, rond de 6 weken is daar toch ook een piek in? Maar wat betreft die draagdoek, mij is geadviseerd door de fysio en kinderarts om een baby van onder de 3/4 maanden niet in de zogenaamde kikkerhouding te dragen ivm de druk op de ruggengraat en stuitje???? Wens je heel veel sterkte!!!
Rond de 6 weken is er inderdaad een piek in het huilen, en ik denk dat veel bij je houden de beste remedie is. Wokkel, ik wee tniet of je mensen kent die de draagzak gebruiken die je hebt? Anders zou je hier een kunnen kijken voor extra tips of een oproep plaatsen voor iemand die in de buurt woont. Vrienden van me hebben het ook gedaan en iemand van het forum is gewoon langsgeweest om ze te helpen met de draagzak. En het meisje wordt nog regelmatig met plezier gedragen. Djairo, het verbaast me van de fysio en kinderarts. Bedoelden ze misschien niet de baby bjorn (of is dat de enige drager die ze kennen)? Bij de BB komt al het gewicht op het stuitje (en bij de jongens... nou ja.. au!). Bovendien wordt de rug vaak hol geduwd door het stugge rugpand. In een draagdoek of ergonomische drager is het het hele lijfje evenredig ondersteund. Eigenlijk bijna hetzelfde als in de baarmoeder: de rug bol, en de stof daar strak omheen, en de beetjes lekker omhoog. Dat is ook precies de reden dat (ergonomisch) dragen zo prettig is voor de kleintjes. Misschien verduidelijkt deze afbeelding wat: http://i368.photobucket.com/albums/oo129/tomjenvogel/396160_332208483477654_100000655149220_1135112_1850003135_n.jpg (links hoe het ongezond is, rechts hoe het wel hoort, al zouden de knietjes nog hoger moeten) En hier meer over het verschil tussen een goede en slechte drager Maar Wokkel, geen zorgen! Je hebt dus een goede Ik denk dat regelmatig oefenen een goed idee is
Mmm mijn zoontje had ook wat van die symptomen die omschrijft Hij heeft dus verborgen reflux Hij hikte veel, tong uitsteken, zuur ruiken Vaak hoorde je hem ook voeding terug slikken... Als je niet vertrouw even naar de huisarts
klinkt wel bekend, mijn zoontje had verborgen reflux, maar het hoeft dit niet perse te zijn natuurlijk. Echt een aanrader van mij (heb er al 2 mensen hier in de buurt mee uit de problemen en vermoeidheid geholpen) koop een PACCO inbaker doek. even op marktplaats kijken staan ze wel op. Voor mij was het echt een verademing. Mijn zoontje sliep ook niet meer, was onrustig, veel hikken, veel drinken, veeeel huilen.... en vanaf dat ik die doek ben gaan gebruiken was het echt weer rust regelmaat en reinheid hier in huis. sterkte!!
De Pacco is volgens mij vergelijkbaar met de Puckababy die ik nu al gebruik... Ik hou haar de komende dagen goed in de gaten. Zolang ze vast wordt gehouden vindt ze alles prima, vandaag de hele dag mee op schoot gezeten en dan is ze reuze tevreden. Ik vind het zelf erg lastig geen kant op te kunnen op deze manier, maar het zij maar even zo!
De Pacco is strakker dan de puckababy. Hier hielp de puckababy alleen de eerste weken toen we hem net gebruikte, daarna echt gaan inbakeren. Dus de Pacco kan echt een beter effect hebben. Lastig die onrust. Veel van de symptomen die jij beschrijft had onze kleine ook, nu in mindere mate. Reflux hebben ze wel even aan gedacht, maar is verder niet onderzocht omdat hij goed drinkt en aankomt. Nu hij ingebakerd ligt kan hij wel langere tijd aan 1 stuk slapen hoewel hij na de 1e 3 kwartier nog wel even wakker wordt, maar zelf snel weer inslaapt. 's-avonds tussen 7 en 11 wil hij ook nog wel een spoken maar da's echt met periodes... Succes ermee, en als je het niet vertrouwd de HA de kleine laten onderzoeken!
Strakker dan de Puckababy mogen we niet inbakeren vanwege grote zus met heupdysplasie... Over het slapen 's nachts ook weinig klagen, ik ben nu al blij dat ik haar na middernacht in haar eigen wiegje kan leggen! De voedingen verlopen vandaag eigenlijk ook vrij goed, ze doet bijna een uur over een fles, maar heeft niet onrustig gedronken. Merk dus aan alles dat ze gewoon bij me wil zijn. En soms is het niet anders, haar zus heeft ook aandacht en zorg nodig, dus dan leg ik haar toch even weg en huilt ze... Ben straks in ieder geval een mama met spierballen van al dat gesleep en op-de-arm-slaperij!
pacco is bij de heupjes niet strak hoor! alleen bij de armpjes .. zal kijken of ik plaatje kan vinden.... bij mij vonden ze het heerlijk, echt! tis het proberen waard toch?
oja, duidelijk! en legde je ze er tijdens alle slaapjes in, dus ook overdag? Hier inmiddels weer een zeer onrustige drinksessie verder, een hoop gekronkel, getrek aan de speen, en nu na de fles huilen, kokhalzen, blijven zoeken met mondje na een fles van 165cc...