Colonoscopie

Discussie in 'De lounge' gestart door Biccy, 20 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Hoi,

Wie heeft er ervaring met een colonoscopie? Ik heb gelukkig nog even, maar ik vind het dus echt eng en ergens heb ik ook het gevoel dat ik me dood ga schamen op de dag zelf... Vreemde lui.. Lig je daar :(

Het mag prive als mensen dat liever doen, maar ik hoor graag ervaringen! Misschien stelt het me wat gerust :)

Bedankt!

2. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Mag ik vragen waarom je een colonscopie krijgt?
    Ik kreeg die doorverwijzing ook van de HA maar in het ZH werd deze verwijzing afgehouden en willen ze eigenlijk liever niet het onderzoek laten plaatsvinden bij mensen onder de 45 jaar.
    Zit nu dus in dubio om een second-opnion aan te gaan in een ander ZH.

Wat lijkt/vind je er eng aan? :)

3. eline20

eline20 Niet meer actief

Ik het onderzoek pas gehad. Vond het eng en ik schaamde me ook.

En ik heb er helemaal niks van gemerkt.. Alleen de laxeermiddelen vond ik echt heel vies. Maar alles bij elkaar viel het me dus mee!

4. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    @deesdees,
    Nou, het moet echt, ik heb deze verwijzing via de eerste hulp (ik woon niet in Nederland ).

Het lijkt me eng omdat ik bang ben dat het zeer doet, en ik wil eigenlijk niet met de billen bloot voor vreemden, ik schaam me gewoon denk ik... Heb nogal issues met mn kont haha

5. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Oh dat is fijn om te lezen!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het doet niet zeer hoor, alleen het purgeren van te voren vond ik erg vervelend (in drie uur tijd 3 liter smerig drankje naar binnen werken en dan op loopafstand van de WC blijven).
    Is hier jaarlijks routine-onderzoek helaas...
    Van de scopie niets gemerkt, dat doen ze hier alleen maar onder sedatie of narcose.

7. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    @dirksmama,

Narcose doen ze hier niet... Dus ik ben wel wakker, maar als het goed is helemaal waus door de medicatie...
    Elk jaar joh? Poeh...

Ik moet me er maar overheen zetten denk ik :(

8. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.954
    113
    Vrouw
    Tja het laxeren vond ik echt een ramp,.zo ontzettend smerig en moest er zo veel van gebruiken! Moest om 06.00 de laatste dosis nemen maar zat te kokhalzen. Daarnaast kwam er toch alleen nog maar water uit du s heb die laatste dosis bij planten gegooid...
    Colonscopie zelf kreeg ik een roesje maar dat was niet sterk genoeg, de pijn kwam er gewoon door heen! (achteraf logisch want ik.bleek een flinke ontsteking te hebben). Toen kreeg ik een extra shot van dat slaapmiddel en erna weet ik niets meer. Werd wakker in de ziekenhuis kamer en heb daar de hele middag en avond.flink lopen ruften... Dat komt omdat ze je darmen. Eerst vullen met lucht om zo een beter beeld te kunnen krijgen.
    Nee, mijn ding is het niet zo'n scopie.
    Heel veel.sterkte alvast en ik hoop dat de uitslag goed is!

9. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    #9 Chebu, 20 dec 2012
    Laatst bewerkt: 20 dec 2012
    Hier ook ongeveer elke 1,5 jaar vanwege mijn darmziekte. Het went gelukkig. Maar ja, de eerste keer rolden de tranen over mijn wangen. Ik woon ook in het buitenland (ook verwezen via de Eerste Hulp trouwens) maar hier krijg je wel een roesje. De laatste keren vond ik het niet vervelend. Ik zie het nu als een mogelijkheid om eens lekker te slapen. En ik koop na af loop altijd een stuk aardbeientaart. Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

10. Triskele

Triskele Niet meer actief

ik heb eerder laten doen gewoon zonder roesje, stelde niet zoveel voor, was ook zo gepiept, deed soms wat zeer als ze zeg maar "een bochtje" om moesten (zo voelde het ik weet niet of het zo is) maar verder geen last gehad (alleen daarna veel windjes laten hihi, en niet ophouden want dan krijg je zoveel pijn, we hebben de grootste lol gehad een meisje en ik samen in het ziekenhuis erom!

Bij haar hadden ze wel een roesje gedaan dus die was wel even weg van de wereld, ja je schaamt je dood, maar dat moet je proberen los te laten, het is nu eenmaal niet anders.

Ik kreeg er meteen een maagonderzoek bij dat vind ik veel erger (alsof je verkracht word door je mond/keel gevoel) ik kokhals zoiezo al snel dus dat vond ik erg onprettig!

11. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Ik vond het opdrinken van dat drankje ook vreselijk. Heb het niet allemaal op kunnen drinken. Ik kreeg een roesje, dus ik heb er niet veel van gemerkt. Ik had hetzelfde als TS, dus ik vond het roesje erg prettig. Ik was weg voor ze zijn begonnen... Toen de pijnstilling was uitgewerkt had ik wel flinke buikpijn.

Succes!

12. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Oh ja, ik vond het ook erg spannend of ik zonder problemen 's ochtends het ziekenhuis zou halen, 25 kilometer verder... Maar dat is gelukt.

13. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Bedankt voor de reacties, ik kan er echt iets mee :)
    Ik krijg een roesje en pijnstilling, dus hoef ik me eigenlijk alleen over mijn schaamte gevoel heen te zetten... Ik heb nog een maand en een beetje, dus maar proberen het van me af te zetten voorlopig.

Ik vind het wel spannend hoor! Brrr..

14. Baylee

Baylee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.417
    0
    36
    Ik heb hem 6 dagen geleden gehad
    Laxeren doen ze hier met 2 pilletjes en 2 zakjes dus niets smerigs drinken en eigenlijk daar totaal geen last van gehad (was zo leeg:p)
    Ze hadden mij een flink roesje gegeven en 2 keer pijnstilling bijgespoten maar helaas hier heb ik niets maar ook niets van gemerkt.
    Ze zijn ook nog niet eens halverwege moeten stoppen terwijl anderen gewoon vast liggen te slapen op een roesje vertelden ze me. Ik moest normaal ook daarvoor 2-3 uur na het onderzoek blijven maar ben gewoon opgestapt en naar huis gegaan. Nu moet ik maandag bespreken wat ze nu verder gaan doen. Aangezien ze het hier niet onder narcose doen...

Sorry het is misschien niet wat je wil horen maar goed zo is het dus bij mij gegaan...

15. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Biccy, heb je bepaalde klachten?

16. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Yup, vandaar het onderzoek :)

Baylee, dat ging dus niet goed. Ze zeiden over de telefoon dat ze inderdaad stoppen als het met roes en pijnstilling niet lukt. Maar ik ga er voorlopig maar van uit dat het gewoon in 1 x gedaan is!

17. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Vervelend meid. Hoop dat de uitslag goed is. Ik heb zelf colitis ulcerosa. Als je meer info wilt over de colo of laxeren ed, kun je pb sturen. Succes alvast volgende maand.

18. Nightelf79

Nightelf79 Fanatiek lid

31 dec 2008
    2.346
    0
    0
    Radiologisch laborant
    In steeds meer ziekenhuizen doen ze een virtuele colonoscopie op de CT-scanner (ook in het zh waar ik werk) en dat is veel prettiger. Er wordt geen scoop in gebracht, maar rectaal een dun slangetje waardoor CO2 gas in geblazen wordt om je darmen te ontplooiien. Vervolgens wordt in buik- en rugligging een CT-scan gemaakt. Enige nadeel is dat er geen biopten genomen kunnen worden. Voorbereiding is wel vergelijkbaar, maar een roesje ofzo is helemaal niet nodig.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In Singapore wordt het juist alleen maar onder narcose of sedatie gedaan om schade en pijn te voorkomen. Je ligt dan namelijk helemaal stil. Apart dat dat in Nederland niet gebeurt, nou ja zal wel weer goedkoper zijn.

20. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Het meest vervelende is de voorbereiding. Kreeg nu magnesium en geloof me, dat werkt goed..... Verder doe ik het zelf altijd zonder roesje, narcose etc. Je kan dan lekker gelijk naar huis. Gaat best, ik ga altijd puffen zeg maar, zo ontspan ik, praatje met de verpleging etc. Schaamte is moeilijk overheen te zetten, maar geloof me, ze zien meer billen....Ben altijd wel opgelucht als het voorbij is, maar is echt wel te doen. Sterkte!

Deel Deze Pagina